vW e-Up

Vyskúšal som elektrický pohon - 2. krát...

(opäť staršia verzia VW e-Up s 18kWh batériou)
(Keď jeden /krát/ týždeň s VW e-Up nestačí...)

(Článok vyšiel 8.3.2020)
Návrat na hlavnú stránku

Prečo tento článok vznikol?

Tak som si povedal - čo tak si požičať zasa e-Up... Tak trochu (ba veľmi!) mi to jazdenie s tým autom chýbalo, ale hlavne - počiatočná eufória z pohonu už je preč, dáme praktickejšie veci... Mám ešte zopár nápadov čo chcem ešte otestovať, na všetko minule nedošlo. Jazda po diaľnici, poriadne kopce (ako to mení aktuálny dojazd) a hlavne ma lákal dajaký dlhší výlet s viacerými nabíjaniami.
(Odkaz na môj prvý článok)

A teda - ako pokračovali moje skúsenosti, po trojtýždňovej pauze od tohoto auta? Už po troch dňoch som musel konštatovať že zasa zaujímavo... A hlavne – všetko čo som chcel vyskúšať, som vyskúšal. A zažil som k tomu kopu nových zážitkov a získal kopu nových skúseností. Takže, tu je o tom zasa malý denník.


- - - Denník - - -

1. deň: idem si ráno po auto

Už všedná cesta vlakom do Bratislavy, tam to prejdem aj pešo. Formality vybavené rekordne rýchlo, v požičovni nezabudli ani na sľúbené "benefity", takže po chvíli mám kľúče v rukách. Sadnem za volant, auto okamžite v ruke, po 300m som v ňom ako doma. Len na tú silu rekuperácie (ako obvykle na mojom obľúbenom "B" stupni) som si zasa musel trochu zvyknúť... Ale jazdu som si od prvého kilometra užíval.
Šupol som to domov rovno cez mesto, veď prečo cez obchvat keď je to mestské auto... A jasné, e-Up prebehne mestom ako myška... To ovládanie musí byť teda naozaj intuitívnejšie. Keď som po týždni presadal do môjho vlastného auta, nemohol som si zvyknúť. A tu presadnem po 3 týždňoch do "cudzieho" a som v ňom po pár metroch ako keby bolo moje roky, to je naozaj neskutočné...

Aj preberanie bola sranda, ukázal som zamestnancovi viac vecí ako mal poznačené v papieroch, podarilo sa mi totiž vybaviť presne to isté vozidlo ako som mal minule (to bohužiaľ nedopadlo najlepšie, ako píšem ďalej, ale všetko zlé je na niečo dobré, napíšem neskôr). Bola to súčasť môjho „experimentu“ – bol som zvedavý aj na to ako sa žije autám v požičovni...

A zaujímavá vec - boli sa v požičovni pýtať na auto aj iní záujemcovia, ale potrebovali ísť do Čiech. Radšej si ho nezobrali, neviem veru kde a ako by tam nabíjali... Tuším im to aj samotný zamestnanec vyhovoril, pretože v CZ to na RFID čip od ZSE asi len tak nefunguje a individuálne to človek len tak (bez skúseností a informácií) nevyrieši... (aj keď by to šlo)

Inak, hneď po pár metroch prvý "incident" - ako som odchádzal z námestia SNP tak bolo plné ľudí pravda, sobota, v tržnici dajaká akcia, no a pán s kočíkom stál "na ceste" a otočený chrbtom. Nemal šancu ma počuť (umelý zvuk sa pri minimálnej rýchlosti neprejavuje), a bolo mi blbé trúbiť. Ale po chvíli si auto všimol, tak reku pardon, ale nechcem tu vytrubovať, len potrebujem prejsť. 😊

Auto bolo nabité pri odchode asi nie úplne na 100% (lebo hneď fungovala rekuperácia), a dojazd bol 97km. Prídem domov (65km) a zostalo 36km. Ono to je asi tým že kúrenie už funguje, takže priemerka 17kWh/100km. V aute v pohode teplo dnes.

Bohužiaľ, plány jázd tento prvý víkend sa mi trochu zmenili... Už v meste, ako som autom odchádzal z požičovne, som cítil že je dakde problém s kolesami. No a ako som pridal za mestom, tak to bolo len horšie...

Tu musím vyzdvihnúť absolútne perfektnú a praktickú komunikáciu s UpCity. Už ako sa mi tie kolesá ešte v meste nezdali, tak hneď po chvíli mi napadlo že ak sa potvrdia dajaké vážnejšie problémy tak ma asi čakajú opletačky s tým ako sa to bude riešiť. Ako, beriem to "športovo", ten depozit ktorý tam človek necháva vnímam ako peniaze ktoré jednoducho možno už neuvidím, lebo nikto nevie čo sa kedy stane, ale aby som neprešiel s autom kilometer a hneď sa mi dačo nezdalo (nie mojou vinou), to ma znervóznelo... Hneď mi napadlo - "bolo ti to treba"... Na prvých metroch jazdy som to nevnímal ešte, sú tam koľaje, potom mačacie hlavy, človek má plné ruky práce na križovatkách, no a pri menšej rýchlosti, do tej 40, 50-tky, to skoro zaniklo (len sa mi zdalo že je to hlučnejšie ako som bol zvyknutý a trochu vibrácie vo volante). Ale keď som na konci mesta zrýchlil na 70, cítil som že to je asi dajaký problém. Tak som si povedal že ešte pôjdem, ale musím zastať a pozrieť to. Pri 80 tke to bolo najhoršie, pri 90 tke zasa dačo menej. Na vhodnom, mieste kde som ako tak v pohode mohol pozrieť, som zastavil. Pozrel som aspoň laicky či na kolesách dačo uvidím a keďže nič, tak som napísal správu na čo konkrétne mám podozrenie, čo by som s tým dokázal urobiť a tak. Hneď ma kontaktovali, dohodli sme sa čo môžem skúsiť preveriť. Podozrenie som mal najskôr len na dajaký kameň v gume, aj preto som išiel ďalej akoby nič (ani vo sne ma nenapadlo v akom stave to naozaj môže byť). Keď som žiadny nenašiel, tak snáď mohlo dakomu vypadnúť závažie z kolesa za jazdy, nič divné. A preto hádžu kolesá. Ale to už som musel nechať preveriť v servise, preto som písal, a to sme sa aj dohodli. No a ako sa dali kolesá dolu, bolo to jasné - oba disky na pravej strane (predný viac!) viditeľne prerazené. Poslal som fotografie do požičovne a keďže auto som mal mať na týždeň, čo je dlhá doba, a mali voľný iný kus, tak sme sa dohodli že radšej ďalší deň bude výmena. Po prevážení a výmene kolies aspoň predného za zadné (keď sa dopredu dalo to lepšie) sa to zlepšilo, tak aspoň vrátiť auto sa dalo normálnou jazdou, aj keď zadné koleso hučalo. Len plány na víkend už boli zmenené.

Po ceste domov sa mi podarilo aj predbiehanie, to som tuším ani minule nezažil... Dve autá naraz, lebo išli pod 80. Ak sa človek pripravil, tak auto vyrazí veľmi svižne... Asi ako stredne vytočený TSi motor na Rapide... Fakt dobré zrýchlenie, dokonca v miernom stúpaní. 60kW na takéto auto a s jedným človekom v aute je dosť... Rozbehlo sa to na 100 v pohode.

V servise bola aj jedna zaujímavá vec - je tam slušný kopec - klesanie do garáže, ale e-Up má asi dajaký Auto-Hold, rozhodne sa s ním v takom kopci v pohode manipuluje, netreba sa trápiť so spojkou a plynom. Ďalšia výhoda elektrického pohonu. Stačí vám ručná a jedna noha na akcelerátore a vyjdete kam chcete... A ešte keby tam bol plnohodnotný Auto-Hold ako na e-Golfe tuším je...

A mimochodom - ako som kritizoval že telefón sa umiestňuje vodorovne do držiaku a nie zvislo - tak je to fakt pre mňa horšie. Ako som odjazdil dva dni po cestách s navigáciou na mojom Rapide tak tá viditeľnosť „do diaľky“ je fakt na stojato lepšia. Teraz som skoro nič nevidel dopredu, ja nepotrebujem lepší prehľad do šírky. Ideálne by bolo keby to išlo nastaviť podľa potreby.

Na nabíjačku som prišiel s 22% a dojazdom tuším 26km, do plna vraj bude za 25 minút... Ale nabehol dojazd 106km, 93% batérie, no a stačilo (pod 20 minút).
Previezol som kolegu na ktorého nedošlo počas prvého týždňa. Keďže býva v kľudnej zóne tak si to vyskúšal aj za volantom (je to vodič z povolania, jazdí s nákladiakom so súpravou a aj automatom, ten to zvláda lepšie ako ja, tu nie je problém...), myslím že má nad čím rozmýšľať celý večer... Taká pohodlná jazda po prázdnych uličkách, normálne kopa radenia 1 2 3, tu iba jazda s jednou nohou... Ľahko by si zvykol. A na to, že sme dvaja vysokí chlapi, tak vpredu miesto OK.
Zistil som čo mi to občas buchotalo aj minule v interiéri - pás spolujazdca... Nedá sa s ním nič ale urobiť, nie je ho kam inak dať a ako tam tak visí tak pri nerovnostiach po ceste to občas buchne do plastu karosérie... Aj na druhom aute to bolo také isté.

2. deň: výmena za druhé

Aj keď je auto na výmenu, aj tak som ho trochu umyl. A dobre som urobil - lebo aspoň vidím na vlastné oči čo sa nové nájde na aute za 3 týždne v požičovni...

      - nerátam už spomenuté prerazené (alu) disky, zvonku nič nebolo vidno (aj keď jeden trochu ožuvaný tuším bol, ale nič vážne.)
      - samozrejme pár škrkancov malých (vzadu na nárazníku , asi ako sa išlo do kufra, ale to je plast, to je nič), ale aj na interiérových a dverových plastoch sa dačo našlo.
      - dakto asi potreboval odtiahnuť, oko bolo len tak pohodené v kufri... Ani sa nečudujem, ten manažment častejšieho nabíjania sa ľahko podcení ak nie sú skúsenosti...
      - kde je taška na káble? Minule bola. (Tentoraz je zasa anténa, minule nebola...)
      - zmizla priesvitná samolepka pri spolujazdcovi s informáciami o číslach, diaľničnej známke a tak, na ďalšom bola
      - hubka na sklá čo som (si) ju tam minule nechal tam už nebola, škoda , lebo sa s ňou fajn utierajú zahmlené sklá vo vnútri
(Takže zasa som sa dozvedel niečo nové, nie len to ako jazdí elektrické auto, ale aj ako sa mu žije v požičovni.)

Mimochodom - s nabíjaním už som tak dajako zžitý, jednoducho s ním rátam...

Takže, dnes Trnava - nabijem doplna, na Slovnaftke v Bratislave som to na 10 minút dobil (len 88%, ale dojaz 90km) a cez mesto do UpCity.

Výmena prebehla bez zbytočností, z auta do auta, a keď som zadal do navigácie Pezinskú babu tak som sa rozhodol že hneď z Námestia SNP vyrazím na Babu. To bola jedna z vecí čo som chcel testovať – riadne kopce. (Tu je ďalší dôkaz ako sa človek naučí s takýmto autom žiť - prvý krát som sa na Babu vôbec neodvážil ísť...)

Na Pezinskej babe

Auto nabité, dojazd 97km, na Babu vraj 33. Bolo mi jasné že do kopca to spadne hodne, ale z kopca sa dačo vráti. A uvidím potom keď sa vrátim do Modry že kde nabijem (najbližšie by som sa vrátil do Bratislavy na Slovnaft). Čo sa týka výkonu do toho kopca - absolútne s rezervou, je tam aj tak 70 tka všade, zákruty ktoré nedovoľujú vysoké rýchlosti a ťah motora je naozaj dostatočný a hlavne lineárny (sám som bol). Hlavne že netočím motor (a teda nehučí) ako pri spaľovacom motore... Keď som prichádzal ku kopcu - slimák za Pezinkom - tak bol dojazd 73km. Na kopci ale už iba 46... Brutálne to išlo dolu na tých tuším 12 km... Ale cesta dolu zasa bola tak, že na tom istom mieste dolu som mal zrazu dojazd 62km! A do Trnavy zostávalo 29km. Tie kopce sa veru ťažko odhadujú, treba na to myslieť, hlavne keď sa ide cesta iba hore. Lebo to sa potom nespriemeruje veru... To len padá. Do Trnavy som potom prišiel s dojazdom 36km ešte, ono tá cesta je viac menej dolu a išiel som aj pomalšie na tých technických cestách.

V Trnave som to prekvapivo rýchlo nabil, ani poznámky som nestihol poriadne dopísať... Nabíjal som len do 88%, dojazd vraj 109km (ale potom rýchlo padal). Keby boli nabíjačky každých 20km tak je toto auto úplne na pohodu... Pípne rezerva - 30km, tak pozriem kde je najbližšia, nabijem 20 minút (15-30) a idem preč.

Spotrebu mám na novom aute len 14,3kWh, ale je fakt že by mohlo aj viac kúriť. Toto kúrenie nie je najlepšie doriešené. Kde v spaľováku mám v podstate kopu odpadového tepla tak tu to stojí obrovskú energiu a auto si ju asi šetrí... Najskôr ako tak vykúri interiér, ale potom ako by ho slabo udržovalo. To nie ako na Rapide - po čase musím uberať teplotu lebo je tam strašne horko... (kúrenie som ale nakoniec po týždni už vychytal zasa k trochu lepšej spokojnosti...)

Poobede som ešte otočil auto do nákupného centra, babka neprotestovala že na čom musí ísť... Prišiel som domov s dojazdom 55km. Potom som tam ešte dačo nastavoval (zapaľovanie musí byť aktívne) a sa zmenšil trochu.

Pozerám ako mám vytočené kolesá pri parkovaní že sú dajaké iné... Jasné, tento druhý kus má iné - užšie gumy... Miesto 185/55 R15 na diskoch má 165/70 R14 na plechoch - to sú dokonca oficiálne základné kolesá. Asi aj lepšia spotreba bude, zdá sa mi to tak... Fajn, aspoň si preverím ako sa to bude prejavovať tá zmena obutia. To je tá dobrá vec na tom že som mal problémy s kolesami. Za tieto základné kolesá som práve aj rád... Auto má nabehaných 27.000km.

3. deň: práca...

Ráno dojazd vraj 51km, ale obrovský dážď, takže kúrenie, sušenie, vyhrievanie a prídem do práce (13km) a dojazd 27km. Po meste k nabíjačke ešte prídem. Len dúfam že nebudem auto okamžite potrebovať poobede...

A potreboval som ho ešte počas práce... Ale jazdil som na "Eco plus" mód, keď netreba kúriť (je slnečno a v aute horko) tak to ide. Dojazd v meste takto ani neubúda, zaujímavé vedieť. Výkon obmedzený stačí, ale odpich z miesta sa nekoná. Je mi jasné že takto (v teple) to auto najazdí aj nad 120km na pohodu...

Myslel som že už nič nové ma s e-Up nečaká, ale opak bol pravdou. Práve som zažil reset nabíjacej stanice... Najskôr bola celá čierna (display), ale reku skúsim pripojiť auto, možno iba spí... Ako som to pripojil tak kontrolka na aute žltá a vidím, po obrazovke nabíjačky behá text, Linux nabieha... Počkám, uvidím čo bude. A zrazu normálna obrazovka nabehla. Nechcelo to ale spustiť nabíjanie, najskôr bola iba voľba na potvrdenie telefón, neskôr aj RFID, ale vraj čip nie je oprávnený autorizovať nabíjanie, tak som pre istotu zavolal na zákaznícku linku uvedenú na automate (veď keď je problém tak nech prípadne vedia o tom že je nefunkčná...). Predebatovali sme to, ale z ničoho nič sa potom spustilo nabíjanie ako bolo auto pripojené. Zrejme išlo o reset stanice a chvíľu to trvalo kým sa spamätala a načíta si údaje z databáz...

Mimochodom na tej istej stanici som nabíjal včera a bez problémov, preto sa mi nezdalo normálne že zrazu je to "mimo prevádzky". A okrem toho som chcel mať istotu aby o tom že je so stanicou problém vedeli. Za presne 30 minút je na aute 100%, nabíjanie sa samo vyplo, a dojazd v ECO plus móde vraj 132km... Z 19km dojazdu čo som mal keď som sem prišiel (a tuším 16% batérie).

A jazdil som na ECO plus mód aj ďalej, keď netreba kúriť tak to ide... Dojazd v meste zasa neubúdal... Ale ako som vyrazil von tak už to klesalo rezkejšie. Aj tak sa mi zdá že toto auto ho má lepší, tie o 2cm užšie gumy sa asi prejavujú dosť... Ešte doma bol dojazd nad 100km... To som nemával ani pri odchode z nabíjačky minule. V teple by na tom Eco plus móde mohla byť aj naozaj úsporná jazda. Ventilátor ovládať ide - fúka iba vzduch z vonku, inak sa všetko vypína. Auto v ňom má maximálku len 95 a obmedzený výkon, ale keď som išiel sám tak výkon dobrý a stačilo nohu držať na plyne a on si to na tých 95 reguloval sám ako tempomat... Na okresku ideálne, ani neprekročím maximálku.

Odskúšal som aj nabíjačku pri McDonalde v Trnave, často som videl že na "elektrických miestach" bolo voľno aj keď aj všetko okolo plné... Ona je trochu inak orientovaná (parkovanie iba predkom), ale dakto rozmýšľal a káble to v pohode poberú (e-Up má koncovku vzadu, napravo, presne na mieste ako benzínové hrdlo...). Normálne nabíjam odzadu, ale teraz odpredu (bez dvojzmyslu prosím...).

4. deň: (zasa len) práca...

Dnes nečakám nič, len uvidím dojazd poobede aký zostane.
Ono, celkovo by mi menšie starosti robilo keby som bral nabité auto z domu a mal tak celý deň pokoj. Tak je to aj ideálne z hľadiska nákladov na nabíjanie (doma to je najlacnejšie) a z hľadiska šetrenia tej batérie (pomalé AC nabíjanie je šetrnejšie). Ale, to by som paradoxne musel platiť ja, takto to je v cene prenájmu. Ale príde aj na to, aspoň raz...

Cesta ráno v daždi, tentokrát pomalšia 70-80km/h, to mi pravda aj vyhovuje, menšia spotreba... A preto aj dojazd nespadol tak razantne.

Nabíjanie poobede v Kauflande počas nákupu nevyšlo, rovnaký nápad mala aj pani v BMW i3... A tak muselo stačiť AC... za 12 minút som nabil tak jeden kilometer...

Skočil som na nabíjačku pri Autoprofit Galanta. V rámci plánovaných testov kvôli ktorým som si auto "zasa" požičal. Po diaľnici (na Sereď) auto ide fajn, 110 tachometrových je normálna jazda, aj čo sa týka hluku, ale tá batéria padá... Až sa človek zľakne. Ono aj kilometre rýchlejšie ubiehajú, len ten prvý moment keď to tak rýchlo klesá, to človeka zneistí. A ak je dobrá kvalita cesty tak aj po okreske sa ide 100vkou v pohode. Zrýchlenie z 90 na 120 pri predbiehaní na diaľnici je taktiež v pohode. Kamión je hneď za mnou. Aj keď by bolo úspornejšie ísť za ním, to by som aj urobil keby som išiel ďalej, ja som ale po diaľnici najazdil iba do 20km, tak som chcel naopak vedieť ako to ide "normálnou" rýchlosťou (aká je spotreba).

Autoprofit ponúka aj autá Volkswagen. Len tak som si tam pozrel benzínový Up čo mali, za 10.600Eur cca, no ale to je absolútne iná cena ako elektrická verzia... Ja viem že je tam rozdiel v nákladoch, v spôsobe používania, ale je to jednoducho pri tej elektrickej verzii 2 krát viac...

Nabité bolo za 22 minút do 97% a išiel som domov. Dojazd bol 112km, ale po 30 tich zostalo 86km. To stačí na zajtra.

5. deň: práca...

Len krátka jazda do Piešťan, po vedľajších cestách. Chcel som odmerať ako bude trvať nabíjanie keď tam prídem tak nad 50% (v TT som to natlačil na 97%) a preveriť podvozok po cestách ktoré poznám. Auto to zvládlo v pohode, aj na tých horších okreskách, len nakoniec som zistil v Piešťanoch iné veci, nie ako rýchlo auto dobijem... Prídem tam, na nabíjačke už parkoval miestny taxík (elektro), pozerám - on má koncovku CHAdeMO, takže CCS je voľne... Povedal som si fajn, nabijem dačo aj ja. Pripojím kábel, prepnem si na display CCS - hneď informácia že výkon nemusí byť dostatočný, tak aktivujem nabíjanie a... Spustí sa vraj keď bude dostatok výkonu... Taxi bude nabité vraj za 74minút... Nechal som to tak , prešiel som sa po meste trochu, prídem k autu a stav - nabíjanie sa ukončilo, nič som nenabil a je mi jasné že kým tam bude Taxi tak ani nenabijem... Ešte by som musel tak 70 minút čakať kým by sa na taxíku nabíjanie ukončilo (to sa ukončí našťastie samo), alebo kým by prišiel šofér a odišiel (mal len cca 50%, takže dobrovoľne by neprestal nabíjať...). Možno pri konci ako by mu klesol nabíjací výkon tak by som sa čiastočným výkonom pripojil už aj ja. Zrejme jeho auto využíva plných 50kW ktoré nabíjacia stanica dokáže dodať, takže mne sa už neušlo nič... Bolo by zaujímavé to skúsiť opačne - najskôr ja (tuším 40kW maximálne berie Up?) a či by jemu dalo zbytok. (POZOR - fakt je taký že tieto konkrétne 50KW nabíjačky nevedia zdielať DC výkon! Aj aplikácia ZSE Drive ukazuje obe DC koncovky ako obsadené keď sa pripojí len jedna !!) No nič, takže ďalšia skúsenosť, ak tam už stojí iné elektro auto a obsadilo hoc aj inú DC koncovku, tak mám problém... Jedna vec ale je dobrá - ako som si pripojil koncovku tak si ju auto zamklo, takže by mi ju nikto nezobral keby ma aj predbehol. Keby som po hodine prišiel tak na CCS začnem nabíjať možno ja. Aspoň myslím že to tak bolo, že bol kábel stále zamknutý. Ale veru už nie som si istý, som to nepreveril poriadne.

Dnes teda nabijem do rána doma (vraj za 4,5 hodiny). Uvidím ráno dojazd.

"Vždy som túžil stretnúť na nabíjačke dajaký iný elektromobil ,ideálne Teslu, ale po tejto udalosti ma to prešlo... Taká Tesla by tú 50kW nabíjačku obsadila na pol dňa a ja by som nenabil... Takže nie, nechcem stretnúť "kolegu" na nabíjačke... Možno tak inokedy, keď tam budem na blízku so svojim benzínom alebo na bicykli, to môžeme podebatovať..."

6. deň: (zasa) práca...

Nečakal som nič nové, ale stalo sa... Dojazd bol 109km, ale po 13km rýchlej jazdy a kúrenia a vyhrievania zostalo 89. Ale to nie je nič. Ráno všetko biele, sklá zamrznuté. Fajn, vyskúšam rozmrazovanie, to som ešte neskúsil (minule som mal auto ráno vykúrené, takže sklá boli rozmrazené hneď ako som k nemu prišiel...)

Prídem k autu, zapnem režim "predného skla" a pre istotu aj zapnem jeho vyhrievanie. Kým otvorím bránu tak už vidím tmavé fľaky na skle, vytiahnem auto (to ide aj bez čistého skla, je to iba rovno), pozatváram bránu a vidím - sklo už skoro len mokré. Jedno prebehnutie stieračom a sklo čisté... V aute už aj teplo. Fajn... A pri zaraďovaní sa na hlavnú cestu zasa to krásne plynulé zrýchlenie, keď ide človek 40 tak 80 je tam hneď, stačí malá fuga medzi autami, Up sa tam vojde (na mojom aute by som buď točil studený motor na dvojke, to nechceš, alebo nemal výkon na malých otáčkach na trojke...). Neskutočné auto je toto. Po ceste som ešte zohrial zadné sklo od mrazu a pozerám aj spätné zmrzli, takže ich ohrev (aj to tu je...) a do 30 sekúnd čisté... Toto auto má naozaj dobrý komfort na tie krátke jazdy...

Poobede som hodil kolegov do Piešťan (v rámci propagačných jázd - ozaj, nemal by to sponzorovať Volkswagen??). Predebatovali sme aká je to jazda a tak. Tentoraz som v Piešťanoch už v pohode dobil, taxík bol na odchode (ale do budúcna to vidím v Piešťanoch strašne rizikové - to tam je samý elektro-taxík... Tie keď poobsadzujú tie verejné nabíjačky...). Za rovných 20 minút som to mal na 99% a dojazd vraj 120km (dnes sa jazdilo skoro bez kúrenia), tak som cez Hlohovec vyrazil domov. Stále na minimálnom kúrení je 10Stupňov. No ale tentoraz ma dojazd doslova šokoval. Nie že tam ukazovalo 120km, čo som v podstate videl málokedy takto v zime, ale ja som po 20 tich kilometroch prišiel do Hlohovca so 110km dojazdom a domov (ešte 10km) so 105km dojazdom. Celá cesta bola ale strašne pomalá - schytal som kamión, to tam nie je kde obehnúť... To mi pravda nevadilo, mne je na takomto elektrickom aute jedno koľko sa ide, čím menej tým lepší dojazd dokonca, no ale že až takto... Išli sme len od 60 do 80, zvyčajne tých 70km/h, v dedinách 50 a menej. Neuveriteľné ako úsporne to dokáže jazdiť v takomto režime, priemer spotreby za posledných 69km je 12,0kWh/100km. Som neminul ani 1/4 batérie... Zaujímavé, to chce ešte test v teplejšom období, lebo napríklad ráno bolo -2 spotreba vysoká a aj napriek tomu som to teraz stiahol takto. Do Piešťan sme išli traja chlapi, to bola spotreba vyššia, normálne 90 tkou po rýchlej ceste (ale tiež bez kúrenia). Rozhodne aj tie kolesá užšie na tomto aute robia svoje.

7. deň práca...

Auto beriem z domu dosť nabité, nič neplánujem, šetrím sily ma víkend... A vlastne - v rámci experimentu - dám dnes iba cestu do práce a hotovo, bez starosti o nabíjanie. V podstate tak ako to bežne býva... Ale, dosť nabité... Ráno to vyzeralo inak. Ten krásny priemer sa vynuloval pravda a čítam že dojazd 89km... (zobralo celkový priemer) Do práce (13km) v daždi (kúrenie, vyhrievanie a chvíľu na vysušenie aj klimatizácia) som prišiel s dojazdom 69km. Čiže klasika na zimu. Dobré vedieť.

Zaujímavosť - stierače - už dávnejšie som si všimol že tam dajako divno funguje ten cyklovač (klasika - 4 polohy na výber), on si to po čase mení "ako sa mu chce". Tak dnes som sa na to sústredil. Už minule ma napadlo že či si to snáď dajako nereguluje sám, no a teraz to viem definitívne - reguluje... Vpredu hore je kopa snímačov (aj pre funkciu City Break) a zaručene je tam dajaký dažďový senzor, takže aj keď si dám iba prvú polohu stieračov - cyklovač, tak sa mení intenzita stierania automaticky podľa dažďa. A musím po dnešku uznať že to riadi dobre... Kto by to čakal na tomto aute. Je to zrejme plná výbava. (Napríklad aj vzadu sú snímače na obsadenie sedadiel...)

Doma som asi 2 hodiny ešte nabil auto, pre istotu na zajtra, keby boli Piešťany zasa obsadené, nech tam nemusím čakať hneď po 20 tich kilometroch jazdy.

8. deň - výlet !

Prišiel deň na ktorý som čakal, hlavne kvôli tomuto som znovu platil požičovné - vytiahnuť e-Up do diaľok... A preveriť mestské autíčko s malým dojazdom na "diaľkovej trase"... Lebo, predsalen sa môže stať že treba občas ísť aj dakde ďalej, takže ako to ide s týmto autom ma zaujímalo. Škoda že nehlásia slnečno a nad 10 Stupňov, klesla by mi spotreba, teraz naopak ráno budem musieť kúriť poriadne... Pracovný názov tripu je "Keď som išiel Trenčín Beckov" (aj keď teda ja idem ten úsek opačne, napríklad aj kvôli tomu že na rizikových úsekoch čo sa týka dojazdu idem z kopca...). Pozriem sa (akože) na dajaké hrady po ceste... Ale uvidím aké budú možnosti, lebo ráno sú nízke teploty, aby neboli problémy na ceste...

ranná hmla

Hneď ráno ma víta u nás krásna hmla, tak nemusím ponáhľať... Počkám nech sa to vyčistí a hlavne na lepšiu teplotu, aby sa mi ten dojazd zlepšil. Lebo teraz ráno sa možno nájdu aj úseky kde by sa mohlo prípadne aj šmýkať...

e-Up výlet Tak počasie a podmienky na cestách vyšli dnes relatívne výborne. A ako prebehol samotný výlet? Tak to je na samostatný článok, tu by toho bolo už priveľa (malý román...). Okrem toho toto si zaslúži samostatný článok:
Keď som išiel Trenčín Beckov... (na elektrickom VW e-Up 1. generácie s 18,7kWh batériou...)
Výlet dopadol výborne. Len neviem veru či by to takto každého bavilo (toľké nabíjania)... Mne by to, pokiaľ by som mal čas, ani moc nevadilo. e-Up výlet

9. deň - vyčistiť a vrátiť...

(aj keď vlastne aj cesta do Bratislavy je taký trochu výlet, veď je to 65km...)

A pri čistení som sa teda pozrel na to ako trpí tento kúsok v požičovni. Nie je to také tragické.

bordel po výlete

Po včerajšom výlete je tam ešte trochu bordel... (dám sem tú fotografiu menšiu, bude to menší bordel...)

Ale, prečo ísť rovno do BA? Auto mám zaplatené do večera... Idem ja pekne po hradoch aj do tej Bratislavy... Takže mapy.cz, kontrola trasy, od nabíjačky v Trnave je to cez hrady na Slovnaft do BA asi 76km, ale sú to pomalé cesty, slnečno je, kúrenie asi nebude treba, kopce nie sú veľké a pôjde sa aj dolu, ja myslím že to dám... Takže nabijem poriadne do plna v Trnave, Smolenice, Červený Kameň a potom Bratislava...

Slnko síce svieti, ale len 8,5 Stupňa znamená že kúrenie úplne nevypnem veru. Na nohy ho trochu musím nechať, hore je teplo, tak ho aspoň znížim. Do TT som dorazil s dojazdom 35km 35% batérie. Za 23 minút bolo nabité na 98% a dojazd 108km , som zvedavý keď tam zadám na Červenom Kameni posledný navigačný bod že ako to bude ukazovať (aktuálny dojazd/vzdialenosť do cieľa)...

Hrady som len obišiel (ale aspoň fotka s malým Smolenickým zámkom v pozadí) a idem ďalej.

v pozadí sú Smolenice

Nakoniec som vyskúšal aspoň úspornú jazdu. Kúrenie znížené, ECO režim, denné svietenie iba, no a po 74km mám dojazd 77km a batériu na 50% ako som dorazil v Bratislave na Slovnaft pumpu (na ZSE nabíjačku). Tak to je zaujímavé... Nabijem trochu aj tak. Ono to bolo tým že som ani nešiel nad 80 nikde, po tých dedinách a mizerných cestách ani nie je kde... Priemerná rýchlosť 40. Takže veľmi kľudná a defenzívna jazda. Ale teda fajn, ešte posledný deň dačo nové skúsiť, to poteší... To bola najúspornejšia jazda. A mimochodom - ako píšem v tom úvode pre 9. deň - tak som naozaj premýšľal pred jazdou, a tak to nakoniec aj bolo. Takže je vidno ako si človek dokáže poradiť s „vlastnosťami“ (obmedzeniami) toho auta a prepočítavať si tie jazdy a nabíjania aj v hlave podľa ciest po čase.
Nabíjačka bola trochu "v poruche", ale Reset tlačidlo som pootočil, aby sa vrátilo (ako bolo napísané na display-i - že ho mám zrušiť), zapla sa, a potom čo som len dal OK na CCS voľbe kde bola akože chyba - asi nesprávne ukončené nabíjanie, tak som mohol pripojiť auto a spustiť nabíjanie. Ale žiadny stres, dojazdu je dosť a nabíjačiek v BA taktiež... Napríklad na Železničnej Stanici okolo ktorej som aj tak išiel, len by som odbočil doprava... Miesto tam býva (aj dnes bolo ako som išiel na vlak) voľné stále. Mimochodom to sa v BA hodí, dáte si tam svoje elektrické auto na AC nabíjať a 3 hodinky máte čas vybaviť si v meste čo chcete, zo stanice nič nie je ďaleko ani pešo.

Nabité za 15 minút na 95%, dojazd vraj 155km... Zaveziem ho zasa k hradu, tentoraz k tomu jeho domácemu - k bratislavskému...

Tak sme sa rozlúčili s Up-om. Aj sme si skoro poplakali (či to nebola slza, to mu stiekla voda z viečka nádrže ako som ho umyl). Veď sme spolu najazdili (len teraz tento týždeň) asi 1000km... To auto mi v živote za tie dve pôžičky urobilo mraky zážitkov a skúseností, ba aj osobný rekord v dennej dávke kilometrov. Ale ešte sme si dnes užili krásnych 94km...Vrátené s dojazdom 137km, priemer spotreby za dnes je zaujímavých 12,3kW/h (taký je vraj v lete po okreskách hocikedy - keďže sa jazdí bez kúrenia).

V UpCity ma už dajako asi poznajú... S vrátením zasa absolútne žiadne problémy, veď prečo aj, vedia že nepatrím k "normálnym zákazníkom". Naopak - ja to auto mám za odmenu, a starostlivosť o neho mi robí radosť. Dokonca im aj sám poviem o tom aute vždy dajaké moje zistenia a tak. Takže kontrola, lebo pravda musí byť, ale v pohode, vrátená záloha, a už len spracovávať zážitky do (publikovateľnej) textovej podoby a šup to na web.

Aby vnuci raz mali čo čítať, že ako dedo začínal s autom na elektriku, na ktorom oni už bežne jazdia... Asi im to bude riadne smiešne, oni snáď už takéto veci ako rôzne registrácie a podobne riešiť nebudú... Už dávnejšie som povedal – teraz máme zážitok z toho že ideme na elektrickom aute, nemusíme tam radiť, občas ide samé (Tesla, Audi, Mercedes, VW, tie lepšie modely už teraz). No a oni si raz zvyknú na to že auto iné ako elektrické nebude, bude (aspoň väčšiu časť cesty) chodiť samé, a smrad, radenie a vytáčanie (a rev) motora už budú poznať iba z jazdy na veteránovi. Pre nich bude archaický zážitok jazda na tom na čom sa mi dnes bežne vozíme...

10. deň – idem zasa na svojom aute do práce

Tak už to nie je taký šok, ako keď som predtým po týždni presadal do svojho auta. Trochu to ešte zahaprovalo, ale teraz som v podstate naučený na obe autá...

Veľká poznámka k nabíjaniu – tu (a aj v prvom článku) v podstate vidieť ako by to bolo s nabíjaním u užívateľov ktorý nemajú možnosť nabíjať doma zo zásuvky. A tých je možno viac ako tých čo ju majú. Ak by tá možnosť bola, tak by polovica starostí bola ušetrená... Ja som ju teda mal, ale kvôli cene som ju nevyužíval a tak vlastne som to vyskúšal z pohľadu práve tých užívateľov bez zásuviek, prípadne s obmedzeným prístupom k nej... Takže si tu naozaj nájdu praktické ukážky o tom ako to budú mať.

Záver:

"Načo si si to znovu požičal?" - toto bola najčastejšia otázka ktorú som dostával od okolia. Aj ja som si ju trochu kládol... Tak trochu mi to celé chýbalo tá technológia, aj som chcel dačo ešte v praxi overiť čo ma po troch týždňoch ešte napadlo (všetko sa mi podarilo). Ale čo ma prekvapilo bolo to, že odpoveď na túto otázku som vedel už po pár dňoch ako som auto zasa prebehol. Jednoducho som zistil kopu ďalších nových vecí, zažil kopu ďalších nových zážitkov, skúseností... Už v prvých 3 dňoch. Takže ja viem načo som si to znovu požičal a iní nech sa divia. Celé tie jazdy už prebiehali bez výraznej eufórie, a aj bez stresu. Používal som to už ako normálne auto a vnímal som tam už aj veci ktoré si človek uvedomuje až po dlhšom používaní. A hlavne aj nedostatky (ale aj dajaké nové dobré veci som objavil). Ale aj tak mi to auto nedá pokoja a mne vyhovuje... Hlavne ma lákala tá ďaleká cesta s autom ktoré je do mesta a má dojazd okolo 100km, že či a ako to pôjde. No a to sa podarilo zrealizovať, takže zasa - neľutujem ani cent čo ma to stálo! Skúsenosti mi totiž nikto nezoberie. (a zároveň dúfam že som to platil naposledy, takú reklamu som narobil v okolí a ešte som si to zaplatil, to je dajaký divný biznis model toto 😊 ...)

Ešte teraz si ale pamätám ako som si ho požičiaval prvý krát a bál som sa či na jedno nabitie príde aspoň do Trnavy (55km cca). No a po čase som sa s tým tak naučil rátať tak, že som sa odvážil na výlet cez 400km. Za posledné dva dni som tak najazdil s tým autom 500km.

Ešte prípadne zostáva test v teplejších mesiacoch, kedy sa dá jazdiť úplne bez kúrenia, ale na to už asi nedôjde - tieto staršie modely sa budú v UpCity vymieňať čoskoro za novšie, za tie čo majú cca 2 násobný dojazd. Takže tam už bude prepočet jázd úplne iný, to za deň ani neminiem (bez kúrenia určite 200km)... (čiastočne som si to skúsil posledný deň kedy som jazdil s tou minimálnou spotrebou, aj starý e-Up dal zrazu v pohode nad 100km) Nič menej - mohol by som na takom aute tej novej generácie už robiť úplne iné "výlety", to už by som bol prakticky bez obmedzenia kilometrov, lebo 150km tie autá dajú nech je akákoľvek cesta (väčšie kopce, rýchle diaľnice) a nabíjačka (ZSE Drive, v horšom prípade iná) sa čo 100km nájde... Ale zasa bude treba dlhší čas na nabitie, aj to bude zmena. V lepších podmienkach tie autá dajú aj vždy nad 200km (pomalé cesty a bez kúrenia). Nehovoriac o tom že svoje denné kilometre, v rámci bežného pracovného dňa, nikdy nemám nad 50km, takže to auto by bolo už (po tom čo by som ho zobral z nabíjačky alebo doma zo zásuvky) bez obmedzení pre mňa na celý bežný deň. Daktorí noví užívatelia vraj s takýmto autom jazdia do práce aj niekoľko dní bez nabíjania... Bol by to rozhodne zaujímavý pocit istoty... Možno by sa oplatil zopakovať ten výlet a porovnať to potom ako sa mi zjednodušilo plánovanie trás, respektíve ako opadol stres z dojazdu. Alebo pracovný týždeň, aj ja by som ho dal asi aj na jedno nabitie... Na veľkonočné sviatky bývajú akcie... 😊 Bohužiaľ to tento rok nepôjde, máme tu iné problémy – Korona krízu... Alebo ak to chce VW sponzorovať tak ja sa na to podujmem... Prípadne ho môže zastúpiť Škoda s modelom CitiGo iV. A bude článok o tom aké obrovské zlepšenie sú tieto nové modely.

Aj keď na leto by som mohol skúsiť možno aj elektrický skúter... Bicykle boli, autá boli, a ja som (niektorí hovoria že som bol) aj motorkár...

Update – kvôli Korona kríze je celý projekt UpCity od 1.5. ukončený... Takže moje ďalšie plány vyskúšať si hlavne novú verziu e-Up sú v nedohľadne. Neviem kedy na to teraz bude dajaká možnosť.

Ešte jedna zaujímavosť mi napadla – originál aplikáciu (maps+more) som okrem dajakého nastavenia na začiatku v podstate už nikdy nepoužil. Pri jazdách po okolí ju nepotrebujem, človek si naštuduje okolité nabíjačky v pohode, ak idem ďalej tak nabíjačky hľadám pre istotu na mapách poskytovateľov (teda hlavne ZSE, v ich aplikáciách, alebo na PC), na samotnú navigáciu používam potom radšej osvedčenú Waze... A myslím že nie iba ja, aj kopa iných užívateľov čo s autom chodia iba po okolí to tak bude mať. Jej najväčšiu výhodu – možnosť nastaviť si kúrenie na presný čas som nevyužil, lebo aj tak presne na minútu neviem kedy pôjdem z domu, no a keď zapnem zapaľovanie na aute tak do dvoch minút bolo vykúrené. Načo teda dačo dopredu nastavovať keď ráno stačí vybehnúť von a zapnúť kúrenie. Iné to bude s novou generáciou, tam si to zapnem pekne v telefóne na diaľku...