e-Up-Trip - Beckov

Keď som išiel Trenčín Beckov...

(411km výlet na elektrickom VW e-Up 1. generácie, s 18,7kWh batériou...)

(Článok vyšiel 8.3.2020)
Návrat na hlavnú stránku.

animation e-Up

TT - PN - Beckov - TN - PD - ZnH - ZV - ZnH - NR - GA - TT

Prečo tento článok vznikol?

Prečo vznikol tento článok je jasné z predchádzajúcich článkov v mojej sekcii Elektromobilita. Keď už som si cestu naplánoval (postupom ako píšem tu), tak som mal obrovskú chuť ju aj uskutočniť a všetko v praxi overiť... Hore v názve spomenutý úsek som nakoniec išiel opačne (aj keď pôvodné plány boli že by bol takto), ale ten krásny názov jednej známej piesne mi tu sedí v názve...

Požičal som si znovu na test VW e-Up prvej generácie, s batériou 18,7kWh a teda dosť obmedzeným dojazdom, ale skúsil som poriadny výlet... V podstate by sa dal nazvať aj "Po hradoch, zámkoch, či zrúcaninách západného Slovenska". Ale ja som stál hlavne kvôli nabíjačkám v ich blízkosti... Na hrady ani veľmi nezostal čas (a čiastočne ich ani nemusím, sú pre mňa symbolom „moci“ a prepychu tej doby)... A toto bola aj tak akcia zameraná na samotnú jazdu a fakty okolo (viacnásobného) nabíjania počas takejto dlhšej jazdy. A samotných možností tohoto konkrétneho (čisto mestského) auta na diaľkové cesty.

Text nie je určený pre milovníkov pamiatok (aj keď ten začiatok tak vyzerá), ale je určený pre milovníkov faktov o elektromobilite... Nie som rozhodne prvý čo na tomto e-Upe urobil dajakú dlhšiu trasu, ba sú aj lepší rekordéri ako ja čo sa týka dĺžky trasy, ale toto je jeden z mála denníkov z takej cesty. Na výlet som zobral iba „Aďku“ (všetci čo mohli ísť a nešli – tak im treba, mohli byť súčasťou priekopníckej éry „diaľkovej elektromobility“)... Aďka bola trochu ukecaná („po 200m odbočte vľavo“), ale aspoň nič nevážila, a každé kilo sa počíta...

Počasie:

(aj to má vplyv na to koľko také malé elektrické auto prejde...)
Hlásili len do 8 Stupňov, mraky a možno trochu kvapkania (ani nie prehánky), a tak aj bolo. Veď teplotu občas píšem. Pri teplote nad 10 Stupňov a slnku, by to už bolo zasa trochu iné, menej by som musel kúriť a mal by som menšiu spotrebu.

Testovací výlet sa uskutočnil 7.3.2020.

ŠTART:

Vyrazil som o 8:00 z domu. Ranná hmla už je fuč, dokonca slnečno (ale má byť zamračené), lenže teplota je iba 5St., takže poriadne kúrime...

Dojazd z domu bol 84km, to je teoreticky aj do Trenčína, ale pravda, ako som kúril, tak v Piešťanoch (po cca 22km) bol iba 56km (z Piešťan je to asi 45km na nabíjačku v Belej, keby som doma nabil zo zásuvky doplna tak dám rovno Trenčín po vedľajších cestách, takto sa mi to ale riskovať nechcelo). Aj tak som chcel skontrolovať nabíjačku v Piešťanoch či bude tentokrát voľná (kvôli už inde spomenutej častej obsadenosti piešťanskými elektro taxi) a tak tu nabíjam do plna a potom idem rovno na Beckov (hrad) a Trenčín (nabíjačka). Teoreticky som to mohol ešte potiahnuť aj do Nového Mesta (do 20km), tam je Next-e nabíjačka na Slovnaft pumpe, s nabíjaním zdarma nateraz.

(1. nabíjanie)

Batéria mala 52% v Piešťanoch, nabité do 95% za 15 minút, dojazd 100km a odchod.

predajňa MTBiker

Dojazd je tak dobrý že som cestou mohol ísť pozrieť aj "Hornú Dolnú", ale netreba. Zastavil som sa pred predajňou MTBiker, lebo tu sa začala moja cesta k elektro pohonu - testoval som u nich elektrické bicykle... Úplne zdarma, vďaka im za takéto akcie (môj článok o tom) . Takže toto tak trochu spolu súvisí. Jedna pekná foto a ide sa ďalej, dnes u nich nič nepotrebujem. Mimochodom – takto sa robí „reklama“ na nové technológie. Dajte to ľudom vyskúšať, mňa aj ten elektrický bicykel celkom oslovil.

Slnko sa schovalo, teplota 6,5 Stupňa, takže kúrenie sa nevypne dnes veru.

Hrádok - okolie Hrádok - okolie

Vybehol som k lesom v Hrádku urobiť fotografie. Hreje ma ten pocit že "moje" auto tu v tejto naozaj krásnej prírode nedymí... (tak predsa v mojom článku aj dajaká tá ekológia o ktorej sa v súvislosti s elektro autami často hovorí)
A vyrazil som potom na Beckov.

Keď už som išiel okolo Beckova, tak aspoň jedna fotka so zrúcaninou v pozadí (jedna z mála takýchto čo sa mi podarila na ceste urobiť, nie je ľahké urobiť si z výletu s autom aj poriadnu fotodokumentáciu). A môžem ísť ďalej.

Beckov

Dojazd v Beckove mám 77km a nabíjacia stanica pri Trenčíne je 13km ďaleko, zatiaľ pohoda... Ale to sa dalo čakať, tu na rovinách a pri nízkych rýchlostiach na okreskách, každú chvíľu dedina. Hlavná zábava nastane za Trenčínom, preto v Belej nabijem radšej poriadne. Takže, McDonald´s Belá a tam sa uvidí ako ďalej.

Skúsil som skočiť do Trenčína k hradu, urobiť peknú fotku s autom, ale to mesto je pre mňa chaos, neviem kde by som tam zaparkoval tak aby som urobil slušnú foto s autom a hradom a tak som sa vrátil na nabíjačku v Belej. Prišiel som s dojazdom cez 60km a 51% batériou.

Teplota už stúpla na 8,5 Stupňa, ale teraz idem do hôr, do výšok, tam asi klesne. Slnko je len občas, od západu mraky a asi dážď... Kúrim teda stále, na 23, občas 22 Stupňov stačí, a na nohy, takto je to ako-tak fajn. Nemôžem menej, človek keď len sedí v aute dlhšie bez pohybu tak mu je chladno...

Konečne som skontroloval ako sa ukazuje nabíjačka na mape v aplikácii ZSE Drive keď som ju obsadil... CCS - obsadená, CHAdeMO - obsadená (teda kábel je voľný, ale na tejto nabíjačke by nešlo zdieľanie, tak to ukazuje ako obsadené, takto to je správne...), AC voľná, to by ale išlo pomaly pravda...

Nabíjačka v aplikácii

(2. nabíjanie)

Nabité na 98% za 18 minút, dojazd nad 120km.
Nemá zmysel čakať dlhšie ako na 96%, to potom pribúda pomaly a možno 4km dojazdu ma nespasia.

Pri každom nabíjaní samozrejme pekne kúrim, dokonca až na 24 aby sa mi auto vykúrilo z nabíjačky a potom to znížim aby som šetril. Aj toto je stratégia jazdy na malom elektrickom aute s malou batériou.

Vyrážam, najbližšia nabíjačka v Prievidzi - 62km. Teraz začína tá cesta, akoby bod odkiaľ nie je návratu, nabíjačky sú od seba tak ďaleko že do ďalšej už neprídem ak tam bude problém, a hlavne cesty o ktorých neviem presne aké sú (stúpania a tak)...

V kopcoch dojazd skáče pravda hore dolu. Ale v podstate sa držím toho dojazdu čo auto ukazovalo, len o trochu menej (tá 20km rezerva, ako som ju často spomínal funguje, naozaj to auto odjazdí na istotu to čo ukazuje -20km ak je aj horšie stúpanie a tak). Ale v kopcoch je krásne... Len keby bolo kde stáť a fotiť.

príroda okolo

Prišiel som do Prievidze s dojazdom 50km. Na tie kopce a rýchlu cestu som to čakal horšie. Kus som išiel po rýchlostnej ceste (dediny unavujú), ale všade bola obmedzená na 100, takže pohoda. Inak teraz celkovo idem rýchlejšie, kde to ide tak 90 držím. Preto spotreba rastie trochu, nie dajako rapídne. Ale takú ako medzi dedinami z Piešťan do Trenčína ju už nemám. Tam som držal rýchlosti tak do 80, v dedinách pravda 50 a to je úsporná jazda.

Začína popŕchať, to dajako nevadí, len kúrenie si dnes neoddýchne, to je jasné, 7,5stupňa Celzia teraz ukazuje.

Chcel som foto s Bojnickým zámkom, ale neviem kde zastať tak dobre aby to pekne vyzeralo (tu má výhodu bicykel na výletoch – ten odstavím kde chcem...), takže nabijem a ideme ďalej.

(3. nabíjanie)

Dojazd po príchode na nabíjačku v Prievidzi (ani nie 3km pešo na Bojnický hrad...) bol cca 45km (5 km som prejazdil ako som hľadal miesto na foto ešte) a 34% batérie. Za 25minút je 98% a dojazd 125km.

Tie prestávky sú také krátke že pomaly nestačím dopisovať aktuálne poznámky a robiť plány pre navigáciu do ďalšieho bodu... A záchod občas aspoň, alebo sa prejsť, natiahnuť.

Do Zvolena je to teraz 64km, ale po ceste sú pekné kopce, tak uvidíme... Risknem to rovno do Kováčovej na obed (zdá sa že tomu autu začínam veriť)... 65km po rýchlostných cestách. Napracem auto doplna a budem šetriť rýchlosť.

Tak bolo to na pohodu, najskôr to odobralo do kopcov kopu energie, ale potom kopu vrátilo a hlavne tá cesta išla skôr dolu potom. Ani som nešiel dajako pomalšie, tak ako sa dalo a malo, na rýchlostnej ceste tak 100. Takže v Kováčovej dojazd 52km a mám dačo pod polovicou batérie... Idem na halušky, kávičku, a oddýchnuť si...

Kováčová - obed

No a keď už som sa trepal tak "ďaleko" tak som sa stavil v osvedčenej reštike (ktorú poznám z motovýletov) na dobré halušky... Nesklamala, pochutil som si a hlavne aj oddýchol. To už bolo aj treba, polovica výletu bola práve za mnou a toto bol v podstate bod obratu.

V pohode by som to dal takto aj do Banskej Bystrice teraz, aj tam je nabíjačka ZSE, po tú by som prišiel (asi 21km ešte).

Halušky vybavené, ešte idem spraviť aj povinné foto v pozadí so Zvolenským hradom (a zaplatím poctivo parkovné aby som mal dôkaz že som tu bol...) a idem na Budču nabiť (teda tie fotky zo Zvolena sú ale mizerné, to sa mi dávno nepodarilo takto zle nafotiť dačo...).

účtenka Zvolen

Prečo Budča? Mohol som nabiť aj priamo vo Zvolene, pri McDonalde, z Kováčovej som to mal po ceste dokonca, ale...
Beckov, Trenčín, Bojnice, či Zvolenský zámok boli také hlavné turistické cieľe dnešného dňa (aj keď som sa tam len zastavil), Budča bude pomyselný cieľ pre elektro auto - bola tam, ak ma pamäť neklame, jedna z prvých rýchlych nabíjačiek a celkovo je tam na jednej kope veľa staníc, také ikonické miesto pre elektrické autá... Všetci čo testuju tieto autá stoja aj tam, alebo teraz v Beladiciach. Tak som to chcel vidieť na vlastné oči aj ja.

Takže po tých 65km do Kováčovej som dal ešte asi 5,5km do Zvolena k zámku a 5,5km potom na nabíjačku... A dojazd stále 38km, viac ako 1/4 batérie stále je (ale 22km do Žiaru po diaľnici by som už radšej neriskoval, sú tam aj kopce, neviem koľko budem v Žiari hľadať nabíjačku, prípadne aby som dajako zle neodbočil, nech mám rezervu...).

(V Budči je takéto podobné nabíjacie stanovisko ešte aj na druhej strane diaľnice! Ja som použil to zo smeru od Zvolena - Budča Sever)

Budča Budča

A tu v Budči je trochu iná nabíjačka ako som zvyknutý... Dokonca rovno dve, takže ak tu jedno auto bude nič sa nedeje... (Naopak ,môžeme si podebatovať kým nabijeme.) Aké zvuky to vydalo pri štarte... Bodaj by nie, to je 350kW mašina, nie 50... Snáď mi batérie neroztrhá na kusy... :-) . Žartujem, ona dá len čo auto znesie. Dotlačím to tu možno do plna a idem pozrieť aké sú ďalšie možnosti trasy. Už idem ale v podstate domov...

NEXT-e

Oproti hneď je nabíjačka projektu NEXT-e, na jej spustenie mám kontaktovať obsluhu stanice... (ja na ZSE idem zdarma tak načo...). Pre istotu a zo zvedavosti som kontaktoval - obsluha ani nevedela či ide, to mi stačilo... Takže na spôsob platenia som sa už nepýtal vôbec...

(Aby som im nekrivdil - až neskôr som sa dzvedel že je to spoločný projekt viacerých spoločností (čerpacích staníc, automobiliek a distribútorov elektrickej energie) a viacerých krajín, do budúcna to má potenciál, vtedy to bolo v plienkach tu na SK. Dokonca neskôr už tie stanice fungovali na viacerých čerpačkách Slovnaft a pilotne zdarma... Pre viac informácií sem dávam odkaz.)

(4. nabíjanie)

Za 15 minút je na 90% batéria a musím ísť aj tak nabiť ešte do Žiaru radšej, takže do plna nečakám. Odtiaľto je do Beladíc ďaleko (ale dnes by som to možno riskol, je to len 80km, ale vlastne aj tak by som skoro okolo Žiaru išiel tak načo stres). Vedľa prišiel e-Tron. Vraj za 48 minút bude mať plne nabité - a to má len 8% batérie teraz (a on ju má veľkú...). To je iný level, on nabíja aj 150kW tuším, nie ako ja, len do 50 (teoreticky). Lenže na 50kW nabíjačke by pravda nabíjal hodiny... A tých 175kW alebo 350kW veľa nie je.

Takže nakoniec som mal smolu v Žiari dnes. Nabíja tu mestská polícia... (oni nabijú za hodinu, snáď tu toľko nebudú) DC pravda nič, aj keď moja koncovka je voľná, ale AC ide, vraj za hodinu a 25 minút bude nabité... (Mám dačo nad 3/4 batérie, ale chcem fakt do plna na tento dlhší a rýchly úsek...). Lenže na AC mi nejde ani kúrenie pravda... A zasa sme pri tom ako tie taxíky v Piešťanoch - takéto organizácie by mali mať vlastné stanice, nie verejné (hlavne keď je jedna v celom meste)... Inak ZSE aplikácia hlási teraz všetky porty obsadené, presne ako to má byť... Aspoň mám kopu času na plánovanie cesty a oddych (len aby mi zima nebola, keďže pri AC nekúrim ako som napísal...). Radšej som sa aj poprechádzal.

Cesta do Beladíc je vraj po okreskách 69km. Po diaľniciach 66 ale tá rýchlosť zvyšuje spotrebu... To je asi najdlhší úsek, škoda toho zdržania tu... Ale čo som chcel vyskúšať to mám... Hlavne že stanice sa mi dnes dobre hľadali. Tam som nemal žiadne problémy, Waze naviguje parádne... Obrovská pomoc je to že za vás kontroluje maximálnu povolenú rýchlosť, lebo tabuľu dediny človek sem tam prehliadne... Aj tú zašitú nabíjačku v Žiari som našiel na prvý krát...

Tak po cca 20 tich minútach ma pustili, respektíve išli preč, takže tú trochu dobijem za pár minút (aspoň do 98%) a idem ďalej. V Beladiciach sa mi to snáď nestane, tam sú 4 stojany...

Pozrel som si výškový profil do Beladíc a ide to viac menej z kopca... Keďže mám časovú stratu risknem to a idem po rýchlostnej ceste. Aj si oddýchnem, je to menej namáhavé šoférovať na širokej rovnej ceste ako po dedinách.

Mapy od "mapy.cz" sú skvelá aplikácia na turistiku, ale ako vidno, tak ich funkcia ktorá dovoľuje ukázať výškový profil na trase sa hodí aj na účely na ktoré to určite neplánovali. 🙂 A veru, pri takomto elektro aute sa hodí aj táto funkcia občas.

mapka - nadmorská výška a profil trasy

(5. nabíjanie)

Rýchlonabíjanie na DC teda bolo v Žiari za 12 minút na 98%, dojazd 110km a idem.
Teplota sa drží okolo 8 Stupňov stále (bez slnka), musím povedať že aj to kúrenie som konečne doladil. Ak ho dám na nohy, tak kúri pekne odspodu, hore som aj tak oblečený (to bývam aj v mojom ropákovi v zime), takže klimatický komfort dnes je 99 %. Len musím mať nastavené často až 23St... Celkovo musím konštatovať že to auto kúri jednoducho menej, na dlhých cestách je to kúrenie poslabšie (zato ale rýchlejšie začína kúriť, to sa zíde na krátke cesty, no a na to je určené...).

Tak som dorazil s dojazdom 38km a 35 % batérie do Beladíc. A to som išiel tak primerane autu. Dolu kopcom aj 110 a nad, hore len 100 (tachometer, skutočnosť menej) aby nebola spotreba. Jazda takto je v pohode. Nebol som brzda, išiel som za najpomalším (keby jazdili kamióny držal by som tempo s nimi). Po ceste som si konečne okrem navigácie vypočul aj dačo z mojej zbierky hudby z 80 tich rokov. Na rozdiel od môjho prvého auta (Škoda 105S) sa tu dá hudba v pohode počúvať, tu to motor rozhodne neprehluší...

V Beladiciach ďalšie zážitky. Pripojím auto, nabíjačka dajako poblikáva (celý display), aj tak som spustil nabíjanie, ale nenabíjalo poriadne, ledva som to odpojil, lebo nemohol som to ukončiť kvôli tomu že display poriadne nefungoval. Dám auto vedľa (je tu viac boxov) - najskôr to odo mňa chcelo výber konektora a tak (to som ešte nevidel doteraz...), potom vraj chyba, ale dal som zasa Štart a OK, ideme... 175kW nabíjačky tu sú...

(6. nabíjanie)

(Dlho to nepotrvá, nabijem tak do 96% pokiaľ je to ešte rýchle.)
Beladice - 19 minút a 96%, dojazd 109km.

Beladice spolu s Budčou sú dva najväčšie a najvýkonnejšie nabíjacie huby na južnej trase do Košíc (ceste BA-NR-ZV-KE), takže ich v podstate pozná každý elektromobilista... Tu v Beladiciach (na rozdiel do Budči) sú ale iba rýchle nabíjacie stanice od ZSE ktoré dokonca ani neobsahujú AC koncovky!

HUB Beladice

Predo mnou tam už bol Renault Zoe, no a aj po mne, on má možno lepší dojazd, ale tak rýchlo ho nenabije...

Perlička - modernejšie autá ukazujú na nabíjačke za koľko budú nabité. E-Up prvej generácie nie, ale pri jeho rýchlosti to ani netreba... Ani Renault Zoe to neukazuje čo je vedľa. Takže človek nevie koľko mu to potrvá, ale teraz mi to je jedno, my sa neblokujeme. Vidím aspoň stav nabitia jeho akumulátora, tak trochu odhadnúť sa to dá.


(Nasledovná časť cesty je len o tom že som predĺžil celkové kilometre tripu, kľudne by som z Beladíc prišiel cez Nitru a starú cestu na Hlohovec domov - do 55km a doma prípadne trochu nabil z 230V, ale keď trip, tak poriadny, v podstate z Galanty by auto prišlo už aj do Bratislavy - do 60km... Takže ak dakto ide z UpCity hoci aj do Zvolena tak dá sa to.)


Idem ešte smer Autoprofit Galanta - 55km, dosť po diaľnici (46km) ale je to bez veľkých kopcov (aj keď to ide občas hore, tak potom aj dolu, takže sa to neguje). Po rezkej jazde som tam raz dva, dojazd ešte 43km, batéria 40% a ideme naposledy nabíjať dnes...

Aspoň si zasa trochu oddýchnem v aute ktoré pri nabíjaní kúri, oči toho majú už dosť. Buď čumia na cestu alebo do mobilu na poznámky... Dofrasa, po chvíli pozerám že nenabíjam, zaseklo sa to pri 49% a ukončilo. Tak znovu odpojenie a štart... Za 8 minút je tam 80%, dojazd 90km, to stačí...

ZSE - Autoprofit Galanta

A keď už som tu a za šera, tak pekná foto, aby aj tie C-čkové predné svetlá pekne vynikli...
Mimochodom túto nabíjačku som si bol dávnejšie "skontrolovať" svojim spaľovacím autom a zažil som tu trochu nemilé prekvapenie - bola "nedostupná"! Bola zablokovaná, lebo ju v ten víkend natierali (spodok). To by nevadilo pravda, ale naštvalo ma že v aplikácii bola stále dostupná, to je chyba... Mali to nahlásiť akoby údržbu a na tie tri dni víkendu ju v systéme zobrazovať ako nedostupnú. Asi by ma trafil šľak keby som sem prišiel s Upom a ona by nefungovala... Na ďalšiu by som prišiel len s problémami, ba aj možno vôbec (TT, alebo Nitra).

(a to bolo posledné 7. nabíjanie)

Domov to mám 36km, a to po pomalších okreskách a rovina, takže nabil som menej. Nech sa nezdržujem. Tie 50kW nabíjačky majú tenší a ľahší kábel som práve zistil... Nepotrebujú toľko (vodného) chladenia... Tá 350kW bola teda riadna "hadica", aj ťažká.
Nakoniec som išiel časť po diaľnici - po Vlčkovce, lebo navigácia to tak mala nastavené pravda tak vybrala takú trasu... Ale aspoň to bolo rýchlejšie.

Príchod domov 18:45, dojazd zostal 55km, batéria tesne nad 50%, na zajtra do Trnavy to stačí, tam aj tak musím nabiť, idem do Bratislavy vrátiť auto (Ale že sa mi nechce... Zvykol som si...).

Údaje z auta po celej jazde:

Priemerná spotreba 15,3kWh. (Na ten chlad dobrá, aj diaľnice to pokazili, ale zrýchlili... Predpokladám že bez kúrenia by to bolo asi -2kW a teda by sa riadne predĺžil dojazd a aj skrátili doby nabíjania.) Dráha bola celkovo 411km (!), priemerná rýchlosť 46km/h, jazda 8 hodín 52 minút (a okrem toho iba pauzy na nabíjačkách a jedna dlhšia na obed v Kováčovej). Začal som 8:00 a skončil doma o 18:45 (vynechaním poslednej Galanty by som prišiel tak o 18:00).

7 krát nabíjanie, ale Galanta na konci nemusela byť a keby som ráno nabil doma tak ani Piešťany by som nepotreboval (možno by som dlhšie postál v Trenčíne potom, tak o 5 minút). Takže na ceste asi 365km by som nabíjal iba 5 krát... To je asi 110 minút maximálne, ale treba k tomu zarátať aj čas na hľadanie nabíjačiek trochu, hlavne tá zachádzka do Žiaru bola trocha času. Ale zasa keby boli častejšie (čo 20km napríklad) tieto DC nabíjačky tak by to zasa bolo iné, ťahal by som pokiaľ by nenaskočila rezerva (30km dojazd) a až potom by som išiel na nabíjačku, teraz som musel nabíjať kde s a dalo. A mal som šťastie že neboli (až na Žiar, aj to nie dlho) obsadené. Lebo hneď by som si k ceste hodinu či viac čakania pridal... A ak by tam bola Tesla tak hotovo...

Celková mapka výletu – len taká približná, lebo občas som išiel po diaľniciach, občas som sa im práve vyhol, a to nejde poriadne zadať v plánovači na mapy.cz. Ale na ukážku to stačí.

Mapka-trip.

Mimochodom - urobil som si možno aj nový osobný rekord. Toľkoto kilometrov za deň ja veru bežne nenajazdím (nechodím k moru a keby som tam raz šiel tak najradšej ako trip na bicykli). Ale teda že to bude na mestskom aute ktoré má malý dojazd a vraj nikam nedôjde, tak to je zaujímavé... Ale zasa nechcem tvrdiť že toto je super na diaľkové trasy, to ako nie, ale 200km a pri tom 2 krát 25 minút nabiť je taká normálna jazda keď beriem do úvahy že je to auto do mesta. Prípadne s tou novšou generáciou čo 200km dá naraz je to v pohode s jednou krátkou pauzou na dobitie (pre istotu, 20 minút pauzy po 100km je OK). Nešlo sa mi o nič horšie ako dakedy na Felícii, no a to boli rodinné autá na všetko, lebo boli cenovo dostupné a iné neboli... Naozaj ma prekvapilo že v aute sa dá obsedieť, samozrejme Audi e-Tron, alebo Tesla by boli pohodlnejšie (a dali by to len s jedným nabíjaním tak 30 minút asi v Budči), a určite aj dosť tichšie pri vyšších rýchlostiach, ale prejsť sa dá dosť aj na tomto malom aute. Či je to (keď to tak pozerám aj dosť časté) nabíjanie až tak obmedzujúce to nechám na posúdenie každému individuálne, ale fakt je že napríklad nabíjačka v Žiari je v meste zašitá, navigácia vás tam dobre dovedie, ale zachádzate si cez pol mesta... Budča, alebo Beladice sú v podstate na diaľnici, to je OK, Trenčín je ako tak na kraji, Nové Mesto hneď vedľa diaľnice, Trnava je v meste tak isto (pre mňa Trnava pohoda, ale nie pre cudzinca). No a ak by ste dakde museli hodinu čakať kým sa uvoľní...

Čo sa týka tak častého nabíjania - auto to zvládalo v pohode rýchlo stále, nečakal som na to že sú prehriate batérie a ide to pomaly alebo také dačo (to je pravda pri tejto teplote pochopiteľné, stíhajú sa chladiť keď je zima, v lete by to mohlo byť iné, škoda že som nevidel údaje o teplote batérie...). A tak ma napadlo - podobne často (kilometrovo) som tankoval alebo oddychoval keď som jazdil na výlety s Mustangom (nie s americkým 5 litrom, ale so slovenským poldecákom - malý motocykel). On by zvládol aj 100km v kuse, ale ja som tam toľko neobsedel, takže tie prestávky boli podobné. Len tu je rýchlejšia tá celková jazda...


Tak to je asi všetko čo som o tomto výlete chcel napísať. Som rád že som ho zrealizoval, lebo zasa teória je jedna vec, ale prax je prax... S novšou generáciou s priemerným 200km dojazdom by to celé bolo úplne iné, to by som skočil rovno na Budču, potom možno Beladice a stačilo by... Ale zasa všade asi aspoň 3/4 hodinu pauza, takže neviem či by som v konečnom dôsledku nestál a nenabíjal aj dlhšie.... To by nevadilo, Beladice majú „Mekáč“, Budča dajakú reštauráciu na pumpe mala tiež, takže by sa to dlhšie čakanie dalo takto využiť na prestávku na jedlo. Mimochodom – ako sa často píše že elektrické autá sú ekonomickejšie - tak neviem, lebo s nimi častejšie stojíte a nabíjate, no a keď pri tom dačo jete či popijete tak čo ušetríte na „palive“ to miniete „do seba“... Pripomína mi to jazdu na bicykli. Tam človek na 100km toľko zje a vypije že neviem či auto nie je lacnejšie na 100km.

Tip na lepší výlet ako bol tento (skôr testovací):

Také Bojnice dáte aj z Bratislavy na v podstate dve dlhšie (25 minútové) nabíjania – Trnava (možno by som potom chvíľu postál ešte v Piešťanoch alebo Novom Meste pre istotu, záleží od kúrenia a aktuálnej spotreby), Trenčín – do plna, no a potom až Prievidza, to ste už v cieli... A naspäť tak isto. Do Trenčína po vedľajších cestách aj cez Beckov ak chcete šetriť batériu, ale kľudne aj BA – Trenčín po diaľniciach, len potom určite nabíjanie Trnava, Piešťany alebo Nové Mesto, Trenčín ak pôjdete rýchlejšie. Tie nabíjania nepresiahnu 25 minút. Horšie je že Trnava aj Piešťany treba ísť do mesta, takže dosť dolu z diaľnice, Nové Mesto je len asi 1km od zjazdu, to je nič.