elektrobajk_logo

Elektro cyklo test

(Skúsenosti jedného (ch)uja v strednom veku ktorý sa rozhodol vyskúšať bicykle s elektro-pohonom na vlastnej koži a vlastnými nohami...)

(aktuálnosť článku – 04/2018)
Návrat na hlavnú stránku.

Prečo tento článok vznikol?

Mal som možnosť sa "trochu dlhšie" povoziť na dvoch elektrických bicykloch. Tak som si to trochu lepšie vyskúšal... Keby ste tu mali málo fotografií, tak tu dajaké fotografie sú, veď okolo Hrádku je krásne, škoda by bolo nefotiť...
Toto testovanie mi umožnila firma (cykloobchod) MTBiker. Nebola to žiadna spolupráca, bežne robia akcie kde sa dajú požičať rôzne bicykle takto "na otočku" po okolí predajne. Bývalo to zdarma, teraz občas aj za 3-5Eur poplatok za kus (ak sú to špičkové stroje za pár tisíc! Eur), ale to je v pohode. Oplatí sa preveriť si dajaký zaujímavý stroj. Zoznam akcií kedy sa čo dá testovať býva na tomto odkaze.

O elektrických bicykloch sa toho veľa narozpráva, ale len málo kto z obyčajných cyklistov ich poriadne otestoval a vyskúšal. Nie, prevezenie sa po okolí predajne, či po parkovisku nestačí (to už som dávnejšie tiež skúsil, ale nezistil som pri tom o týchto strojoch veľa...). Popravde - nestačilo na to ani moje intenzívnejšie skúšanie pri ktorom som skúsil celkovo 2 bicykle po cca 45 minútach (každý trochu iný pohon), ale určite som si urobil lepší obraz ako má hocikto z okolia doteraz.. Už teraz mi je jasné čo všetko som ešte zabudol odskúšať, prípadne som zle otestoval. A hlavne ma mrzí že prvý ( po všetkých stránkach lepší) stroj som skúšal ako "buran", čo nepochopil na čo tam má ten prídavný motor, a neotestoval som poriadne vlastnosti samotného pohonu, ale to sa začiatočníkom stáva. Na druhej strane mám na takéto stroje ešte dosť výkonu, nie sú určené priamo mne - aktívnejšie jazdiacemu cyklistovi ktorý s dobrým strojom hravo prekoná rýchlosť 25km/h, a aj tým bol tento test ovplyvnený... (Ťahal som zbytočne intenzívne a neustále tak pretáčal bajk do rýchlostí nad 25 kde bol e-pohon aj tak vypnutý, a to ma stálo mnoho síl. A aj ten prechod pri rýchlom presiahnutí tej rýchlosti je dosť nepríjemný... )


Na úvod ešte jedna informácia - dosť dôležitá - že aký mám ja názor na tieto stroje. Od toho sa odvíja potom mnohé v testoch... Niektorí ich zatracujú, niektorí si tú pomoc motora chvália, ba iné by už ani nechceli, ja som v tomto neutrálny. Z pohľadu normálneho cyklistu ktorý používa bicykel hlavne ako dopravný prostriedok - cesty do mesta, do práce, či na nejaký výlet na udržanie kondície, nie vrcholového športovca či "cyklofanatika" to vidím takto:
    - doba to priniesla, tak to tu máme... A naložme s tým ako chceme...
    - má to mnohé výhody (dosahuje sa pri jazde na nich vyššia rýchlosť v stúpaniach, človek dlhšie vydrží jazdiť, prípadne väčšie kilometre - obmedzené batériou, menej sa človek unaví, ide celkovo lepším tempom ak má sám o sebe menej výkonu už, pri jazde v prírode sa tak neunavuje a užíva si okolie, vyššie dosahované tempo je zábavnejšie).
    - sú tu ale aj nevýhody (prípadné starosti navyše o akumulátor a jeho stav, konštrukčne je tam viac prvkov, bicykel je ťažší - hmotnosť hravo presahuje 20kg ktoré keď sa odpojí e-pohon treba utiahnuť). Napríklad na celodenný výlet kde nie je problém v dobrom počasí nad 100km by som si ho ja asi nevzal, na viacdennú turistiku už asi vôbec nie (nabíjať denne, musel by som to "riešiť").


Zopár faktov (ktoré poznám ,nie je to určite všetko k tejto téme, ale toto ma napadlo, tento článok je hlavne o mojich dojmoch z jazdy na týchto strojoch , nie o parametroch a technických detailoch):

A čo som teda odskúšal aby som mal prehľad?

Oba bajky v podstate trekingy obuté na cestných vzoroch, neodpružené, vhodné skôr na cesty a maximálne poľné cesty. Také do roboty, do obchodu, do mesta, jednoducho skôr pracanti ako bicykle na bláznenie po extrémnom teréne alebo po ťažkých zvážniciach po lese... Testy organizovala firma MTBiker.sk a prebiehali v okolí Hrádku. Využil som miestne cestičky do lesov, síce asfaltové, ale horší asfalt (občas až rozbitý), ktoré v podstate išli hore do hory (test pomoci motora v stúpaniach) a potom späť mierne alebo intenzívnejšie dolu (motor už mimo pravda, skúsil som práve ako sa dá prekonať nad 25km/h jeho mierne brzdiaci účinok). Taká ideálna cesta na cyklistickú vychádzku do prírody... A potom ešte klasická rovina – tam po vetre (len asi 4m/s, ale trochu cítiť bol) a naspäť teda proti. Taká cesta ako cesta mestom, do roboty, do obchodu tu v okolí Trnavy na jej rovinách.

Elektro pohony majú vždy možnosť regulácie pomoci, jazdil som na strede (NORMAL), podľa mňa ideál, minimum (ECO) bolo slabo intenzívne hlavne keď prišlo prudšie stúpanie (ale odporúčam prepnúť naň keď dochádza batéria, aj tá trocha pomoci je na rovine cítiť dosť), no a maximum už bolo o tom že to snáď už neťahám ja nič, to malo zmysel len do riadneho kopca... (hodne slabším bajkerom, či takému čo práve chytil riadnu krízu môže padnúť vhod...) Ten úsporný ECO mód by možno bol v pohode na rovinách, to skúsim inokedy, na dvoch jazdách a nedalo naozaj všetko. Pri prvom bajku som s týmto nastavením na stred bol spokojný vo všetkých režimoch jazdy, rôzne stúpania a tak – dalo sa to doladiť ešte vhodným prevodom, aby boli intenzívnejšie otáčky keď som potreboval intenzívne ťahať. Na druhom bajku to tiež bolo v pohode, ale tam to tak dobre nereagovalo automaticky, bolo vhodné do prudšieho stúpania nie len podradiť, ale aj pridať na intenzite pomoci - výhoda tam bolo to že tam regulácia bola naozaj plynulá , mala asi 15 polôh...

Stroj číslo jedna – testoval som ho ako prvý, vo všetkom lepší model (aj drahší...):

Rock Machine Blackout ES 20 model 2017

RM Blackout ES20 Existuje aj lepší variant kde sú hydraulické kotúčové brzdy, ale aj tie čo boli tu stačili... Pri tomto stroji je použitý pohon ktorý je v súčasnosti tá lepšia technika - stredový pohon, motor poháňa osku s pedálmi a tá potom prenáša silu na kolesá ako na bežnom bicykli. Má to výhodu v lepšom reagovaní (a mal aj väčší krútiaci moment tu – 50Nm, ale sú aj výkonnejšie), a dokonca aj samotná elektronika lepšie reaguje na prácu pedálov a teda požadovaný výkon jazdca. Ak sa podradí, tak zmena intenzity otáčok pedálov sa prejaví okamžite aj na motore, teda ide vo vyšších otáčkach, vtedy sa pomoc zintenzívni. Toto všetko je citeľne lepšie pre pohon hlavne v rôzne intenzívnych stúpaniach po sebe – v horách, kopcovitých výjazdoch, v menšom teréne a tak. Preto keď človek chce trochu pobehať intenzívne lesné cestičky a tak, tak jedine tento druh pohonu (druhá vec je či by sa tam nehodilo ešte aj nejaké pruženie). Čo som s tým vyšiel to som sa až čudoval, a to s oveľa menšou námahou ako keby som išiel bez motora... Pomoc bola obrovská (stále iba na strednom nastavení!)... Aj v slušnom stúpaní po nie práve najlepšej ceste som išiel na najľahšom prevode viac ako 10km/h (na mojom Favorit-e by som to ani nedal, zastal by som v tom kopci), bežne aj skoro 20 keď to tak nestúpalo a bola slušnejšia cesta (tam by som dal asi 12km/h na mojom a to na plný výkon , nie na 50% ako som išiel tu...)... Po asfalte ani v prudšom stúpaní neklesla rýchlosť pod 20... Samozrejme tu treba brať do úvahy že ja výkon mám... Ba dokonca pri normálnom stúpaní kde sa dá ísť ešte pekne som dosahoval 25 a vypínal sa mi neustále pohon... Mimochodom – toto keď nastane (hlavne pri výkone v stúpaní) tak je to to trochu, ba až dosť nepríjemné... Na okamih ako by niekto omylom stlačil trochu brzdu (čo sa v kopci pravda hneď prejaví) a človek má pocit že musí zrazu prekonať nejaký ďalší odpor. A aj keď rýchlosť zasa klesne pod 25 tak kým sa pohon pripojí tak nejaké sekundy musíte makať vy... Na rovine tá intenzita nie je taká veľká, to len bicykel ako by oťažel trochu ale po chvíli už človek (čo má výkon) ťahá 28 až 30 v pohode. Stále je ten bicykel ale akoby ťažký. Motor odpor nekladie nejako intenzívne (je tam nejaká voľnobežka tuším pri stredovom pohone, pri náboji v kolese sa motor otáča bez dotyku ). Dolu kopcom sa to prekonáva v podstate v pohode, plynulo, takže sa letí nad 30 hneď. Samozrejme na cestnom bajku bez motora by som dolu kopcom letel viac... Tu sa tá hmotnosť a mierny odpor voľnobežky motora jednoducho musia prejaviť... Ale v najbližšom stúpaní keď zasa pekne zaberie za vás mu to odpustíte...

Ďalší bicykel čo som odskúšal bol v podstate o dosť lacnejší stroj, samozrejme v porovnaní s tým prvým nemal šancu, ale skúsil som iné cesty, iné režimy jazdy, kde som očakával že bude v pohode a aj tak bolo, aj tento stroj má niečo do seba...

Rock Machine Blackout EC30 modelový rok 2017

RM Blackout EC30 Tu bol použitý druhý typ pohonu – motor v stredovom zložení kolesa a pohon priamo kolesa. Môže byť na prednom , či zadnom, tu bol na prednom a malo to svoje nevýhody. Obecne je toto najhoršie riešenie na jazdu, ale na druhej strane najjednoduchšie (ba dokonca ide takto ľahko prerobiť hocaký bežný bicykel v podstate jednoduchým prehodením predného kolesa...). V čom je to najhoršie - v naozaj prudkých stúpaniach, to koleso dosť často prehrabne (zadné by to v aj tomto prípade pohonu dalo, je viac zaťažené...) a teda som nevyšiel ani omylom to čo s tým predchádzajúcim strojom... Ďalšie mínus tohoto pohonu nie je v samotnom pohone, ale v tom ako sa (aspoň v tomto prípade) prejavovalo správanie elektroniky ktorá riadi motor. V predchádzajúcom bajku bol motor v pedálovom strede a ako som napísal - intenzívne snímal zmeny otáčok aj pri podradení - ich zvýšenie sa okamžite prejavilo v intenzívnejšej pomoci motora - výborne to fungovalo. Tu asi tiež je aj snímač otáčok pedálov ,ale vyhodnocovanie fungovalo dajako inak. A hlavne keď si človek do kopca aj podradil, tak tu to elektronika dajako nespoznala a "nepridala", ba naopak, ak by človek nemal sily, a dokonca by klesla rýchlosť, tak sa pomoc aj mierne znížila (čo v kopci nechceš...). Čiastočne to šlo kompenzovať pridaním intenzity na ovládači pomoci motora pred každým lepším stúpaním.... Mierne nekomfortnejšie, ale funkčné, raz darmo, je to lacnejšie riešenie pohonu.... Celkovo sa dá ale povedať že toto je dostatočné riešenie na cesty do mesta, do práce, do obchodu, či výlety po asfaltkách a miernych poľných cestách, v takýchto prípadoch v tom nevidím problém... Myslím že by mi to stačilo... Osobne som bol skôr milo prekvapený že pomoc bola tak intenzívna že som to až tak nečkal (od 250W motora v strede kolesa ktorý pracuje možno v iných režimoch, ako tie v stredoch, a mal napísaných "len" 30Nm). Pri plnej pomoci bol ťah parádny, ale keď náhodou začala klesať rýchlosť prejavovala sa tá blbá vlastnosť snímania - uberal trochu na pomoci... V prudkých kopcoch to dosť vadilo. S týmto bajkom som si užil aj pohodovú cestu po rovine a tam to bola paráda, všetky spomenuté nevýhody sa tam neprejavujú tak ako v kopcoch, tam to bola iba krásna pomoc motora a tak som plachtil tesne na vypínacej rýchlosti motora (25 až 27) a s minimálnym svojim výkonom (motor na strede pomoci) som sa vozil po rovinkách a miernych stúpaniach po vetre či proti tomu miernemu čo bol (aj to sa išlo 25 bez väčšej námahy). Takže na výlety po trnavskej rovine použiteľný stroj.

A ešte nejaké informácie či moje zistenia z oboch jázd: