Skúsenosti jedného (ch)uja v strednom veku ktorý sa rozhodol vyskúšať bicykle s elektro-pohonom na vlastnej koži a vlastnými nohami...

 

(test prebehol v 04/2018)

     O elektrických bicykloch (e-bajk) sa toho veľa narozpráva, ale len málo kto z obyčajných cyklistov ich poriadne otestoval a vyskúšal. Nie, prevezenie sa po okolí predajne, či po parkovisku nestačí (to už som dávnejšie tiež skúsil, ale nezistil som pri tom o týchto strojoch veľa...). Popravde nestačilo na to ani moje intenzívnejšie skúšanie pri ktorom som skúsil celkovo  2 bicykle po cca 45 minútach (každý trochu iný), ale určite som si urobil lepší obraz ako má hocikto z okolia doteraz.. Už teraz mi je jasné čo všetko som ešte zabudol odskúšať, prípadne som zle otestoval, a hlavne ma mrzí že prvý ( po všetkých stránkach lepší) stroj som skúšal ako "buran", čo nepochopil na čo tam má ten prídavný motor, a neotestoval som poriadne vlastnosti samotného pohonu, ale to sa začiatočníkom stáva. Na druhej strane mám na takéto stroje ešte viac ako dosť výkonu, nie sú určené priamo mne - aktívnejšie jazdiacemu cyklistovi ktorý s dobrým strojom hravo prekoná rýchlosť 25km/h a to aj do mierneho stúpania, a aj tým bol tento test ovplyvnený... (Ťahal som zbytočne intenzívne a neustále tak pretáčal bajk do rýchlostí nad 25 kde bol e-pohon aj tak vypnutý, a to ma stálo mnoho síl a ten prechod pri rýchlom presiahnutí tej rýchlosti je dosť nepríjemný...)

     Na úvod ešte jedna informácia - dosť dôležitá - že aký mám ja názor na tieto stroje. Od toho sa odvíja potom mnohé v testoch... Niektorí ich zatracujú, niektorí si tú pomoc motora chvália, ja som v tomto neutrálny. Z pohľadu normálneho cyklistu ktorý používa bicykel hlavne ako dopravný prostriedok - cesty do mesta, do práce, či na nejaký výlet na udržanie kondície, nie vrcholového športovca či "cyklofanatika" - doba to priniesla, má to mnohé výhody (dosahuje sa pri jazde na nich vyššia rýchlosť v stúpaniach, človek dlhšie vydrží jazdiť, prípadne väčšie kilometre - obmedzené batériou, menej sa unaví, ide celkovo lepším tempom ak má sám o sebe menej výkonu už, pri jazde v prírode sa tak neunavuje a užíva si okolie, vyššie dosahované tempo je zábavnejšie). Sú tu ale aj nevýhody (prípadné starosti navyše o akumulátor a jeho stav, konštrukčne je tam viac prvkov, bicykel je ťažší - hmotnosť hravo presahuje 20kg ktoré keď sa odpojí e-pohon treba utiahnuť). Napríklad na celodenný výlet kde nie je problém v dobrom počasí nad 100km by som si ho ja asi nevzal, na viacdennú turistiku už asi vôbec nie (nabíjať denne, kde?).             

     Zopár faktov (ktoré poznám ,nie je to určite všetko k tejto téme, ale toto ma napadlo, tento článok je hlavne o mojich dojmoch z jazdy na týchto strojoch , nie o parametroch a technických detailoch):
  -maximálka dokedy elektromotor pomáha je 25km/h, je to tak legislatívne dané, od výroby to tak musí byť nastavené... Aké to má obmedzenia v praxi napíšem ďalej. Možnosť poladiť to existuje - oficiálne v obchodoch ale iba občas... (aj 30 by na bežné vozenie stačilo, neviem pokiaľ až to ide, prípadne sa dorába "ručný plyn" - popíšem neskôr)

  -pohonov je viac typov, základ sú dva (a tri verzie) ktoré tu spomeniem, každý má svoje vlastnosti, ten drahší je vo všetko lepší. Detaily popíšem pri každom stroji, oba čo som skúšal mali iný pohon aj iné koleso poháňané. Úplne extrémne prípady v tomto. Povedal by som že každý na iné účely. Zmysel a využitie ale majú oba.

  -výkon je bežne 250W (výkon motora, tuším tiež zo zákona), na to na čo to má primárne slúžiť ale je to naozaj v pohode, presvedčil som sa aj teraz o tom... Ešte pozor na údaj krútiaceho momentu v Nm, ja som testoval 30 a 50! Nebolo to až tak strašne rozdielne, skôr tie rozdiely spôsoboval samotný typ pohonu... Popíšem pri jednotlivých strojoch. Samozrejme do terénu čo najvyššiu hodnotu. Externe – ako sady na úpravu ale človek zoženie aj 500W, 750W alebo 1000W motory bez problémov... Samozrejme tie waty rýchlejšie minú batériu.

  -samotná kapitola sú akumulátory, to teraz ale neriešim, nemám o tom dostatok informácií (celková výdrž, doba nabíjania, cena ak už kapacita nebude postačovať, tu by som sa bál aj či zoženiem taký aký tam je  aby sa dal rovnako ľahko nahodiť... ), nepredpokladám využívanie týchto bicyklov na diaľkové cyklistické cesty (dajú sa zobrať aj dva)... Výdrž čo som zaznamenal ja popíšem (respektíve úbytok po jazde, nešiel som ani na 50% ich kilometrových možností, okrem toho ja mám výkonu dosť, tak na rovinách si motor skoro ani nepípol, dolu kopcom už vôbec...). Inak v CZ je dajaká firma čo obsah toho obalu na batérie repasuje – asi menia články, takže ak odíde nie je to taká tragédia, repas je do 300Eur za lepšie výkonnejšie články.

 

     A čo som teda odskúšal aby som mal prehľad? Oba bajky v podstate trekingy obuté na cestných vzoroch, neodpružené, vhodné skôr na cesty a maximálne poľné cesty. Také do roboty, do obchodu, do mesta, jednoducho skôr pracanti ako bicykle na bláznenie po extrémnom teréne alebo po ťažkých zvážniciach po lese...  Testy organizovala firma https://www.mtbiker.sk/ a prebiehali v okolí Hrádku, využil som miestne cestičky do lesov, síce asfaltové ale horší asfalt (občas až rozbitý) ktoré v podstate išli hore do hory (test pomoci motora v stúpaniach) a potom späť mierne alebo intenzívnejšie dolu (motor už mimo pravda, skúsil som práve ako sa dá prekonať nad 25km/h jeho mierne brzdiaci účinok). Taká ideálna cesta na cyklistickú vychádzku do prírody...  A potom ešte klasická rovina – tam po vetre (len asi 4m/s, ale trochu cítiť bol) a naspäť teda proti. Taká cesta ako cesta mestom, do roboty, do obchodu tu v okolí Trnavy na jej rovinách.

     Elektro pohony majú vždy možnosť regulácie pomoci, jazdil som na strede (NORMAL), podľa mňa ideál, minimum (ECO) bolo slabo intenzívne hlavne keď prišlo prudšie stúpanie (ale odporúčam prepnúť naň keď dochádza batéria, aj tá trocha pomoci je na rovine cítiť dosť), no a maximum už bolo o tom že to snáď už neťahám ja nič, to malo zmysel len do riadneho kopca... (hodne slabším bajkerom, či takému čo práve chytil riadnu krízu môže padnúť vhod...) Ten ECO mód by možno bol v pohode na rovinách, to skúsim inokedy, na dvoch jazdách a nedalo naozaj všetko. Pri prvom bajku som s týmto nastavením na stred bol spokojný vo všetkých režimoch jazdy, rôzne stúpania a tak – dalo sa to doladiť ešte vhodným prevodom, aby boli intenzívnejšie otáčky keď som potreboval intenzívne ťahať. Na druhom bajku to tiež bolo v pohode, ale tam to tak dobre nereagovalo automaticky, bolo vhodné do prudšieho stúpania nie len podradiť, ale aj pridať na intenzite pomoci - výhoda tam bolo to že tam regulácia bola naozaj plynulá , mala asi 15 polôh...

 

Stroj číslo jedna – testoval som ho ako prvý, vo všetkom lepší model (aj drahší...), bol to Rock Machine Blackout ES 20 model 2017.

     Existuje aj lepší variant kde sú hydraulické kotúčové brzdy, ale aj tie čo boli tu stačili... Pri tomto stroji je použitý pohon ktorý je v súčasnosti tá lepšia technika - stredový pohon, motor poháňa osku s pedálmi a tá potom prenáša silu na kolesá ako na bežnom bicykli. Má to výhodu v lepšom chladení motora, mám pocit že motor pracuje vo vyšších otáčkach (prevody) a lepšie odovzdáva výkon (a mal aj väčší krútiaci moment tu – 50Nm, ale sú aj výkonnejšie), a dokonca aj samotná elektronika lepšie reaguje na prácu pedálov a teda požadovaný výkon jazdca, zmena intenzity sa sníma totiž priamo zo stredovej kľuky a má na to snímanie vplyv teda aj to ak sa podradilo a ide sa vo vyšších otáčkach, vtedy sa pomoc zintenzívni, zaznamenala sa lepšie zmena že sa požaduje akcelerácia - otáčky kľuky sa zvýšili... Toto všetko je citeľne lepšie pre pohon hlavne v rôzne intenzívnych stúpaniach po sebe – v horách, kopcovitých výjazdoch, v  menšom teréne a tak, preto keď človek chce trochu pobehať intenzívne lesné cestičky a tak, tak jedine tento druh pohonu (druhá vec je či by sa tam nehodilo ešte aj nejaké pruženie). Čo som s tým vyšiel to som sa až čudoval, a to s oveľa menšou námahou ako keby som išiel bez motora... Pomoc bola obrovská (stále iba na strednom nastavení!)... Aj v slušnom stúpaní po nie práve najlepšej ceste som išiel na najľahšom prevode viac ako 10km/h (na mojom Favorit-e by som to ani nedal, zastal by som v tom kopci), bežne aj skoro 20 keď to tak nestúpalo a bola slušnejšia cesta (tam by som dal asi 12km/h na mojom a to na plný výkon , nie na 50% ako som išiel tu...)... Po asfalte ani v prudšom stúpaní neklesla rýchlosť pod 20... Samozrejme tu treba brať do úvahy že ja výkon mám... Ba dokonca pri normálnom stúpaní kde sa dá ísť ešte pekne som dosahoval 25 a vypínal sa mi neustále pohon... Mimochodom – toto keď nastane (hlavne pri výkone v stúpaní) tak je to to trochu, ba až dosť nepríjemné... Na okamih ako by niekto omylom stlačil trochu brzdu (čo sa v kopci pravda hneď prejaví) a človek má pocit že musí zrazu prekonať nejaký ďalší odpor. A aj keď rýchlosť zasa klesne pod 25 tak kým sa pohon pripojí tak nejaké sekundy musíte makať vy... Na rovine tá intenzita nie je taká veľká, to len bicykel ako by oťažel trochu ale po chvíli už človek (čo má výkon) ťahá 28 až 30 v pohode. Stále je ten bicykel ale akoby ťažký. Motor odpor nekladie nejako intenzívne (je tam nejaká voľnobežka tuším pri stredovom pohone, pri náboji v kolese sa motor otáča bez dotyku ). Dolu kopcom sa to prekonáva v podstate v pohode, plynulo, takže sa letí nad 30 hneď. Samozrejme na cestnom bajku bez motora by som dolu kopcom letel viac... Tu sa tá hmotnosť a mierny odpor voľnobežky motora jednoducho musia prejaviť... Ale v najbližšom stúpaní keď zasa pekne zaberie za vás mu to odpustíte...

Tu je foto: