Prečo tento článok vznikol?
Mal som možnosť sa "trochu dlhšie" povoziť na dvoch elektrických bicykloch. Tak som si
to trochu lepšie
vyskúšal... Keby ste tu mali málo fotografií, tak
tu dajaké fotografie sú, veď okolo Hrádku je krásne, škoda by bolo nefotiť...
Toto testovanie mi umožnila firma (cykloobchod) MTBiker.
Nebola to žiadna spolupráca, bežne robia akcie kde sa dajú požičať rôzne bicykle takto "na otočku" po
okolí predajne. Bývalo to zdarma, teraz občas aj za 3-5Eur poplatok za kus (ak sú to špičkové stroje za
pár
tisíc! Eur), ale to je v pohode. Oplatí sa preveriť si dajaký zaujímavý stroj. Zoznam akcií kedy sa čo
dá
testovať býva na tomto odkaze.
O elektrických bicykloch sa toho veľa narozpráva, ale len málo kto z obyčajných cyklistov ich poriadne otestoval a vyskúšal. Nie, prevezenie sa po okolí predajne, či po parkovisku nestačí (to už som dávnejšie tiež skúsil, ale nezistil som pri tom o týchto strojoch veľa...). Popravde - nestačilo na to ani moje intenzívnejšie skúšanie pri ktorom som skúsil celkovo 2 bicykle po cca 45 minútach (každý trochu iný pohon), ale určite som si urobil lepší obraz ako má hocikto z okolia doteraz.. Už teraz mi je jasné čo všetko som ešte zabudol odskúšať, prípadne som zle otestoval. A hlavne ma mrzí že prvý ( po všetkých stránkach lepší) stroj som skúšal ako "buran", čo nepochopil na čo tam má ten prídavný motor, a neotestoval som poriadne vlastnosti samotného pohonu, ale to sa začiatočníkom stáva. Na druhej strane mám na takéto stroje ešte dosť výkonu, nie sú určené priamo mne - aktívnejšie jazdiacemu cyklistovi ktorý s dobrým strojom hravo prekoná rýchlosť 25km/h, a aj tým bol tento test ovplyvnený... (Ťahal som zbytočne intenzívne a neustále tak pretáčal bajk do rýchlostí nad 25 kde bol e-pohon aj tak vypnutý, a to ma stálo mnoho síl. A aj ten prechod pri rýchlom presiahnutí tej rýchlosti je dosť nepríjemný... )
Na úvod ešte jedna informácia - dosť dôležitá - že aký mám ja názor na tieto stroje. Od
toho sa odvíja
potom mnohé v testoch... Niektorí ich zatracujú, niektorí si tú pomoc motora chvália, ba iné by
už ani nechceli,
ja som v tomto
neutrálny. Z pohľadu normálneho cyklistu ktorý používa bicykel hlavne ako dopravný
prostriedok - cesty
do mesta, do práce, či na nejaký výlet na udržanie kondície, nie vrcholového športovca či
"cyklofanatika" to vidím takto:
- doba to priniesla, tak to tu máme... A naložme s tým ako chceme...
- má to mnohé výhody (dosahuje sa pri jazde na nich vyššia rýchlosť v
stúpaniach, človek dlhšie vydrží jazdiť, prípadne väčšie kilometre - obmedzené batériou, menej sa človek
unaví,
ide celkovo lepším tempom ak má sám o sebe menej výkonu už, pri jazde v prírode sa tak neunavuje a užíva
si okolie, vyššie dosahované tempo je zábavnejšie).
- sú tu ale aj nevýhody (prípadné starosti navyše o
akumulátor a jeho stav, konštrukčne je tam viac prvkov, bicykel je ťažší - hmotnosť hravo presahuje 20kg
ktoré keď sa odpojí e-pohon treba utiahnuť). Napríklad na celodenný výlet kde nie je problém v dobrom
počasí nad 100km by som si ho ja asi nevzal, na viacdennú turistiku už asi vôbec nie (nabíjať denne,
musel by som to "riešiť").
Zopár faktov (ktoré poznám ,nie je to určite všetko k tejto téme, ale toto ma napadlo, tento článok je hlavne o mojich dojmoch z jazdy na týchto strojoch , nie o parametroch a technických detailoch):
- maximálka dokedy elektromotor pomáha je 25km/h, je to tak legislatívne dané, od výroby to tak musí byť nastavené... Aké to má obmedzenia v praxi napíšem ďalej. Možnosť poladiť to existuje - oficiálne v obchodoch ale iba občas... (aj 30 by na bežné vozenie stačilo, neviem pokiaľ až to ide, prípadne sa dorába "ručný plyn" - popíšem neskôr)
- pohonov je viac typov, základ sú dva (a tri verzie) ktoré tu spomeniem, každý má svoje vlastnosti, ten drahší je vo všetko lepší. Detaily popíšem pri každom stroji, oba čo som skúšal mali iný pohon aj iné koleso poháňané. Úplne extrémne prípady v tomto. Povedal by som že každý na iné účely. Zmysel a využitie ale majú oba.
- výkon je bežne 250W (výkon motora, tiež zo zákona), na to na čo to má primárne slúžiť ale je to naozaj v pohode, presvedčil som sa aj teraz o tom... Ešte pozor na údaj krútiaceho momentu v Nm, ja som testoval 30 a 50! Nebolo to až tak strašne rozdielne, skôr tie rozdiely spôsoboval samotný typ pohonu. Popíšem pri jednotlivých strojoch. Samozrejme do terénu čo najvyššiu hodnotu. Externe – ako sady na úpravu ale človek zoženie aj 500W, 750W alebo 1000W motory bez problémov... Samozrejme tie waty rýchlejšie minú batériu.
- samotná kapitola sú akumulátory, to teraz ale neriešim, nemám o tom dostatok
informácií (celková
výdrž,
doba nabíjania, cena ak už kapacita nebude postačovať, *
tu by som sa bál aj či zoženiem taký aký tam je aby sa dal rovnako ľahko nahodiť... ), nepredpokladám využívanie týchto bicyklov na diaľkové cyklistické cesty (ale dajú sa zobrať aj dva, ba aj po ceste dobíjať)... Výdrž čo som zaznamenal ja popíšem (respektíve úbytok po jazde, nešiel som ani na 50% ich kilometrových možností, okrem toho ja mám výkonu dosť, tak na rovinách si motor skoro ani nepípol, dolu kopcom už vôbec...). Na druhej strane - ak by som ten bicykel riadne naložil... Možno by sa ten motor aj zišiel...* Existujú už firmy čo obsah toho obalu na batérie repasujú – asi menia články, takže ak odíde nie je to taká tragédia, repas je do 300Eur a to aj za lepšie výkonnejšie články.
A čo som teda odskúšal aby som mal prehľad?
Oba bajky v podstate trekingy obuté na cestných vzoroch, neodpružené, vhodné skôr na cesty a maximálne poľné cesty. Také do roboty, do obchodu, do mesta, jednoducho skôr pracanti ako bicykle na bláznenie po extrémnom teréne alebo po ťažkých zvážniciach po lese... Testy organizovala firma MTBiker.sk a prebiehali v okolí Hrádku. Využil som miestne cestičky do lesov, síce asfaltové, ale horší asfalt (občas až rozbitý), ktoré v podstate išli hore do hory (test pomoci motora v stúpaniach) a potom späť mierne alebo intenzívnejšie dolu (motor už mimo pravda, skúsil som práve ako sa dá prekonať nad 25km/h jeho mierne brzdiaci účinok). Taká ideálna cesta na cyklistickú vychádzku do prírody... A potom ešte klasická rovina – tam po vetre (len asi 4m/s, ale trochu cítiť bol) a naspäť teda proti. Taká cesta ako cesta mestom, do roboty, do obchodu tu v okolí Trnavy na jej rovinách.
Elektro pohony majú vždy možnosť regulácie pomoci, jazdil som na strede (NORMAL), podľa mňa ideál, minimum (ECO) bolo slabo intenzívne hlavne keď prišlo prudšie stúpanie (ale odporúčam prepnúť naň keď dochádza batéria, aj tá trocha pomoci je na rovine cítiť dosť), no a maximum už bolo o tom že to snáď už neťahám ja nič, to malo zmysel len do riadneho kopca... (hodne slabším bajkerom, či takému čo práve chytil riadnu krízu môže padnúť vhod...) Ten úsporný ECO mód by možno bol v pohode na rovinách, to skúsim inokedy, na dvoch jazdách a nedalo naozaj všetko. Pri prvom bajku som s týmto nastavením na stred bol spokojný vo všetkých režimoch jazdy, rôzne stúpania a tak – dalo sa to doladiť ešte vhodným prevodom, aby boli intenzívnejšie otáčky keď som potreboval intenzívne ťahať. Na druhom bajku to tiež bolo v pohode, ale tam to tak dobre nereagovalo automaticky, bolo vhodné do prudšieho stúpania nie len podradiť, ale aj pridať na intenzite pomoci - výhoda tam bolo to že tam regulácia bola naozaj plynulá , mala asi 15 polôh...
Stroj číslo jedna – testoval som ho ako prvý, vo všetkom lepší model (aj drahší...):
Rock Machine Blackout ES 20 model 2017
Existuje aj lepší variant kde sú hydraulické kotúčové brzdy, ale aj tie čo boli tu stačili... Pri
tomto
stroji je použitý pohon ktorý je v súčasnosti tá lepšia technika - stredový pohon, motor poháňa osku
s
pedálmi a tá potom prenáša silu na kolesá ako na bežnom bicykli. Má to výhodu v lepšom reagovaní (a
mal
aj väčší
krútiaci moment tu – 50Nm, ale sú aj výkonnejšie), a dokonca aj samotná elektronika lepšie reaguje
na
prácu pedálov a teda požadovaný výkon jazdca. Ak sa podradí, tak zmena intenzity otáčok pedálov sa
prejaví okamžite aj na motore, teda ide vo vyšších otáčkach, vtedy sa pomoc zintenzívni. Toto všetko
je
citeľne lepšie pre pohon hlavne v rôzne intenzívnych stúpaniach po sebe – v horách, kopcovitých
výjazdoch, v menšom teréne a tak. Preto keď človek chce trochu pobehať intenzívne lesné cestičky a
tak,
tak jedine tento druh pohonu (druhá vec je či by sa tam nehodilo ešte aj nejaké pruženie). Čo som s
tým
vyšiel to som sa až čudoval, a to s oveľa menšou námahou ako keby som išiel bez motora... Pomoc bola
obrovská (stále iba na strednom nastavení!)... Aj v slušnom stúpaní po nie práve najlepšej ceste som
išiel na najľahšom prevode viac ako 10km/h (na mojom Favorit-e by som to ani nedal, zastal by som v
tom
kopci), bežne aj skoro 20 keď to tak nestúpalo a bola slušnejšia cesta (tam by som dal asi 12km/h na
mojom a to na plný výkon , nie na 50% ako som išiel tu...)... Po asfalte ani v prudšom stúpaní
neklesla
rýchlosť pod 20... Samozrejme tu treba brať do úvahy že ja výkon mám... Ba dokonca pri normálnom
stúpaní
kde sa dá ísť ešte pekne som dosahoval 25 a vypínal sa mi neustále pohon... Mimochodom – toto keď
nastane (hlavne pri výkone v stúpaní) tak je to to trochu, ba až dosť nepríjemné... Na okamih ako by
niekto omylom stlačil trochu brzdu (čo sa v kopci pravda hneď prejaví) a človek má pocit že musí
zrazu
prekonať nejaký ďalší odpor. A aj keď rýchlosť zasa klesne pod 25 tak kým sa pohon pripojí tak
nejaké
sekundy musíte makať vy... Na rovine tá intenzita nie je taká veľká, to len bicykel ako by oťažel
trochu
ale po chvíli už človek (čo má výkon) ťahá 28 až 30 v pohode. Stále je ten bicykel ale akoby ťažký.
Motor odpor nekladie nejako intenzívne (je tam nejaká voľnobežka tuším pri stredovom pohone, pri
náboji
v kolese sa motor otáča bez dotyku ). Dolu kopcom sa to prekonáva v podstate v pohode, plynulo,
takže sa
letí nad 30 hneď. Samozrejme na cestnom bajku bez motora by som dolu kopcom letel viac... Tu sa tá
hmotnosť a mierny odpor voľnobežky motora jednoducho musia prejaviť... Ale v najbližšom stúpaní keď
zasa
pekne zaberie za vás mu to odpustíte...
Ďalší bicykel čo som odskúšal bol v podstate o dosť lacnejší stroj, samozrejme v porovnaní s tým prvým nemal šancu, ale skúsil som iné cesty, iné režimy jazdy, kde som očakával že bude v pohode a aj tak bolo, aj tento stroj má niečo do seba...
Rock Machine Blackout EC30 modelový rok 2017
Tu bol použitý druhý typ pohonu – motor v stredovom zložení kolesa a pohon priamo kolesa. Môže byť
na
prednom , či zadnom, tu bol na prednom a malo to svoje nevýhody. Obecne je toto najhoršie riešenie
na
jazdu, ale na druhej strane najjednoduchšie (ba dokonca ide takto ľahko prerobiť hocaký bežný
bicykel v
podstate jednoduchým prehodením predného kolesa...). V čom je to najhoršie - v naozaj prudkých
stúpaniach, to koleso dosť často prehrabne (zadné by to v aj tomto prípade pohonu dalo, je viac
zaťažené...) a teda som nevyšiel ani omylom to čo s tým predchádzajúcim strojom... Ďalšie mínus
tohoto
pohonu nie je v samotnom pohone, ale v tom ako sa (aspoň v tomto prípade) prejavovalo správanie
elektroniky ktorá riadi motor.
V predchádzajúcom bajku bol motor v pedálovom
strede a ako som napísal - intenzívne snímal zmeny otáčok aj pri podradení - ich zvýšenie sa
okamžite
prejavilo v intenzívnejšej pomoci motora - výborne to fungovalo. Tu asi tiež je aj snímač otáčok
pedálov
,ale vyhodnocovanie fungovalo dajako inak. A hlavne keď si človek do kopca aj podradil, tak tu to
elektronika dajako nespoznala a "nepridala", ba naopak, ak by človek nemal sily, a dokonca by klesla
rýchlosť, tak sa pomoc aj mierne znížila (čo v kopci nechceš...). Čiastočne to šlo kompenzovať
pridaním
intenzity na ovládači pomoci motora pred každým lepším stúpaním.... Mierne nekomfortnejšie, ale
funkčné,
raz darmo, je to lacnejšie riešenie pohonu.... Celkovo sa dá ale povedať že toto je dostatočné
riešenie
na cesty do mesta, do práce, do obchodu, či výlety po asfaltkách a miernych poľných cestách, v
takýchto
prípadoch v tom nevidím problém... Myslím že by mi to stačilo... Osobne som bol skôr milo prekvapený
že
pomoc bola tak intenzívna že som to až tak nečkal (od 250W motora v strede kolesa ktorý pracuje
možno
v iných režimoch, ako tie v stredoch, a mal napísaných "len" 30Nm). Pri plnej pomoci bol ťah
parádny,
ale keď náhodou začala klesať rýchlosť prejavovala sa tá blbá vlastnosť snímania - uberal trochu na
pomoci... V prudkých kopcoch to dosť vadilo. S týmto bajkom som si užil aj pohodovú cestu po rovine
a
tam to bola paráda, všetky spomenuté nevýhody sa tam neprejavujú tak ako v kopcoch, tam to bola iba
krásna pomoc motora a tak som plachtil tesne na vypínacej rýchlosti motora (25 až 27) a s minimálnym
svojim výkonom (motor na strede pomoci) som sa vozil po rovinkách a miernych stúpaniach po vetre či
proti tomu miernemu čo bol (aj to sa išlo 25 bez väčšej námahy). Takže na výlety po trnavskej rovine
použiteľný stroj.
A ešte nejaké informácie či moje zistenia z oboch jázd:
- výhoda elektrobajkov je v tom že majú integrovaný display na stav aku, a to je vlastne taký cyklopočítač kde je aj kopa iných údajov o jazde (samozrejme aj rýchlosť), ako na iných cyklopočítačoch... Tieto cestné mali všetky slušné stojany (asi aj aby sa nestalo že nevhodne opretý spadne a poškodí sa akumulátor).
- obával som sa toho že majú vpredu iba jeden prevod, že to bude málo prevodov na výber... Omyl, motor to kompenzuje, nie je potrebný taký rozsah... Oba mali k tomu jednému vpredu (neviem zuby, možno 46?) vzadu 8 prevodov a stačili na všetko, od šliapania na rovine a dolu kopcom nad 30 po stúpania do riadnych kopcov. Vždy bolo čo vhodné zaradiť. Samozrejme nie extrém do hôr, na to tieto stroje neboli, na lesné cesty ale áno. Tu sa ale bojím jednej veci - životnosti reťaze. Jednak sa strašne kríži keďže to skáče po ôsmych prevodoch, ale hlavne aj výkon motora ju zaťažuje viac ako samotný jazdec... Občas som našiel na nete že čo 1000km tak výmena. Špičkovejšie stroje môže mať kontrolu radenia a vypnú pri tom motor na chvíľu. Tu neviem či bol. Takže pri preraďovaní aspoň neakcelerovať.
- to obmedzenie na 25km/h... Tak ak budem "rekreačný" cyklista, tak možno OK, v mojom prípade som tú rýchlosť vďaka pomoci motora dosahoval okamžite (aj bez neho by som to na tak dobrom bicykli dosiahol raz dva) a potom ma to už iba obmedzovalo... A ten zásek v stúpaní keď som dosiahol tú rýchlosť, to bolo strašné. Naopak v kopcoch lepších, kde som tú rýchlosť nedosahoval, to bolo úplne v pohode. Takže slabšie výkonným "pohoďákom" to vadiť nebude, budú si užívať pomoc motora. Výkonnejším cyklistom by ale bodlo pozrieť sa na možnosti (nezákonnej, kto vie dokedy tolerovanej) úpravy a nastaviť to tam aspoň na 30, maximálne na 35, ale to ani netreba, 30 tka by stačila aj mne (pri 35 by to už rapídne zhoršilo aj výdrž batérie). Ešte existuje vychytávka že ručný plyn - páčka, to ale opatrne, občas len čo do toho ťuknete tak bajk ide. S vami, či bez vás keď na ňom nesedíte... S ním to potom ale funguje ako motorka na elektriku, sadnete pridáte, a samé to ide z miesta až pokiaľ vládze točiť motor... (aj jeho intenzita je tuším podľa toho ako je nastavená pomoc motora?) Na týchto bicykloch namontovaný nebol, skúsil som to dávnejšie na iných strojoch (zo zákona ani byť nemohol). Mimochodom – pomoc motora je výborná aj pri samotnom rozbiehaní z miesta, vtedy treba na to zrýchlenie obrovskú energiu a práve tu to ten motor krásne uľahčuje hneď ako mu elektronika dovolí zabrať...
- na záver v skratke oba pohony – do terénu, lesné cesty a podobne treba stredový pohon, na rekreačné jazdenie po asfaltke by som ušetril a kúpil motor v kolese, prekvapil ma ako stačí. Na oboch bajkoch boli zrejme slušné pohony (motory), žiadna najlacnejšia Čína... Takže neviem ako to bude keď sa kúpi niečo najlacnejšie... Tieto stroje dosahujú plnú neakciovú cenu aj nad 2000 Eur (ten so stredovým pohonom) alebo tuším tesne pod 1500 ten pohonom v strede kolesa... Ten pohon v strede je nielen "výkonnejší", ale hlavne presnejšie dávkovateľný a má rýchlejšie reakcie čo sa prejavuje na dosť lepšom komforte jazdy. Takže keď nejde o peniaze, je to jednoznačne lepšie priplatiť pri akomkoľvek jazdení...
- vydrž batérie - obe jazdy boli okolo 20km, prvá skôr nad (ale ťahal som dosť ja), a druhá skôr pod, ale motor ťahal častejšie. Pri prvej klesli iba nejaké dva diely (asi z 10), pri druhej som sa vrátil s 80% batérie. V podstate by som si bol istý že po cestách dám s oboma 80km (rátam že časom by som pomoc motora ocenil viac – pokles mojich síl...). Po rovinách a po vetre sa motor nezapol dlho. Ak to trochu kleslo, tak hneď ako motor pomohol sa rýchlosť 25 znovu ľahko prekonala a vypol sa... V kopcoch samozrejme makal, ale museli byť intenzívne, inak som aj tam dosahoval 25km/h a občas sa vypol na chvíľu. Neskúmal som zahrievanie, to ma nenapadlo (hlavne pri tom v kolese by to ale bolo dobré vedieť). Ale predpokladám že keď sú to iba 250W verzie tak tie ampéry odberu poberú nejako...
- trochu ešte k oblečeniu - keďže človek hravo dosahuje 25km/h na rovinách (aj proti vetru), a pri tom sa tak nenarobí, tak na to treba myslieť aj pri oblečení - bude pocitovo chladnejšie... Obrovská výhoda ale je že sa človek tak nespotí keď si dá na tom záležať a nechá pracovať motor. Na dochádzanie do roboty, či na vybavovačky do mesta zaujímavá vlastnosť ktorú by som občas ocenil... Dokázal by som si regulovať svoj výkon lepšie aby som jazdil v tepelnom komforte (aj regulovaním pomoci motora, nie iba svojho tempa). (neskôr som mal možnosť previezť sa v horku na elektrickom bicykli po meste – a super, len tak pekne to ovieva...)
- ešte čo sa týka extrémnejšieho jazdenia v horách - tieto neodpružené bicykle nemali problém s poľnou či lesnou cestou pokiaľ nebola totálne rozjazdená traktormi. Ešte by sa to dalo zlepšiť aj jednoduchou výmenou plášťov - tu boli čisto cestné a aj dosť nízke... Aj tak ma prekvapilo že ako tak odpružili nerovnosti. Dať tam mierne hrubšie (lepšie tlmia nerovnosti) a nejaký dezén a ide sa zasa o dosť lepšie. Stroj so stredovým pohonom vyšiel všetko čo som potreboval, aj viac ako som potreboval a hlavne očakával od v podstate cestného bicykla. Takže akúkoľvek lesnú spojku dá. Ak by niekto chcel jazdiť extrémnejšie "traily" tak treba sa poobzerať po odpružených horských bicykloch s hrubými plášťami do lesa... Boli tam aj také, ale tie som netestoval, nevedel by som to odskúšať , nie som skúsený jazdec v lesnom teréne na celoodpružených strojoch.
- na úplný záver - jazdiť na takomto bicykli s treba trochu "naučiť". Zvyknúť si na to ako reaguje elektronika pohonu, na tie mierne oneskorenia, dokázať si odsledovať ako sa blížite k "vypínacej" rýchlosti - že sa to prejaví, treba byť na to pripravený, a rôzne iné veci. Človek môže byť na úplných začiatkoch aj trochu sklamaný z toho ako to funguje (určite ale bude potešený z toho ako to pomáha), takže treba nejaké kilometre najazdiť a potom súdiť. Sám som to zažil takto, niečo sa mi páčilo, niečo bolo úplne super, a niečo mi nesedelo. Z odstupom času viem že by som jazdil trochu inak a využil by som ten pohon určite lepšie...
- ešte posledný dodatok - toto boli všetko stroje od 1500 Eur neakciovej ceny... Je pri nich zaručene lepšia kvalita ako rôzne základné stroje pod 1000 Eur, kde určite nebudú použité komponenty takej kvality ako tu... Či už samotný motor, jeho elektronika, a hlavne akumulátory , tie sú asi najdrahšie... Tým nechcem povedať že aj iné značky ako Schimano nedokážu urobiť kvalitné veci, ale nebude to lacno. Aj Bafang motory sú OK (ale nie sú extra lacné...). Od bajkov za 700 Eur kde cca 150 stojí samotný bicykel a pohon má byť teda za cca 550 by som neočakával zázraky, ani obrovskú kilometrovú výdrž (pozor aj na prehrievanie motora v kolese, aj to sa vraj stáva - hlavne veľká záťaž a malé rýchlosti, teda kopce, tomu neprospievajú), prípadne na to že sa plastové prevody časom zoderú.