mapka

Ako si naplánovať dlhšiu cestu s elektrickým autom s obmedzeným dojazdom...

(tu konkrétne rátam s dojazdom staršej verzie VW e-Up s 18kWh batériou, v zime je dojazd na istotu asi len 99km - intenzívne kúrenie, v lete by som možno aj 120 riskol, ale vždy rátam že 20km musí papierovo zostať keď prídem do cieľa a pozor aj na kopce a rýchlostné cesty po ceste...)

(aktuálnosť článku – 02/2020)
Návrat na články o elektromobilite

Prečo tento článok vznikol?

Lebo som mal možnosť voziť sa 2 krát týždeň na malom elektrickom autíčku VW e-Up. Ako sa mi to pozdávalo sa dá prečítať v samostatných článkoch:
danielgago.sk/elektro_e-Up.html
danielgago.sk/elektro_e-Up2.html

Celý prvý test bol v podstate iba v okolí bydliska, no ale nie len to občas stačí - práca, dačo vybaviť v mieste práce alebo bydliska a domov. Občas treba aj dakde ďalej vybehnúť, možno dakde kde vám nestačí dojazd obmedzený kapacitou batérie... Možno by ste skočili na dajaký výlet, dakde sa pozrieť, prípadne na návštevu dakomu (tu máte s elektrickým autom výhodu – môžete ich vycicať trochu zo zásuvky ak majú dajakú 230V vonku...). Čiže do plánu na cestu treba dokomponovať plánovanie nabíjania po ceste (a ak to bude naozaj ďaleko tak nie iba raz...). A to je dačo s čím sa majiteľ “ropáka” nestretne, lebo púmp je všade dosť, a napríklad môj Rapid dá na plnú nádrž aj 950km, takže v mieste bydliska natankujem a hotovo... Prípadne ak po ceste pípne rezerva (čiže posledných 100km) tak začnem pozerať po pumpách, alebo zastavím , pozriem do Google máp kde je dajaká moja obľúbená, do 30km určite bude... A teda ako som k tomuto problému pristupoval ja? Popíšem...

(Každý k tomu môže ale pristupovať inak, hlavne ohľadom celkového dojazdu jeho auta, a dúfam že hlavne v budúcnosti už to takto komplikovane nebude treba... Tu je popísaný v podstate úplný extrém pre auto s naozaj malým dojazdom na jedno nabitie, hocaké iné autá sú na tom lepšie, ba dokonca autá s batériami 64kW a viac sú v tomto úplne na pohodu, tam sa stojí v podstate na to aby si posádka a vodič oddýchli a popri tom sa akurát nabíja...)

Nové zistenia - a už sa to možno aj pomaly zlepšuje... Objavil som vďaka diskusii na YouTube ešte jednu aplikáciu, respektíve upozornil ma na ňu užívateľ "Svihak177". Je to tak prevratná vec že si to zaslúži samostatné preskúmanie a článok k tomu že ako asi funguje... (je úplne nová, len od 12/2019, neskúšal som ju v praxi) V skratke - táto aplikácia (alebo jej variant ako služba na webe) robí vlastne všetko (to čo som tu ja robil a prepočítaval "ručne") celkom sama a automaticky. Základ ale je si ju správne nastaviť - zadať tam čo najpresnejšie parametre svojho elektrického auta (ide vybrať aj presný typ, aby sa toho potom veľa nemuselo zadávať), a mnohé iné parametre dôležité pre samotné plánovanie, no a ona potom ráta trasy aj s nabíjaniami. Také množstvo parametrov som nečakal, očividne ten kto tú aplikáciu robil vie ako funguje plánovanie trás pre elektrické auto a s čím všetkým treba pri tom rátať... A dokonca sa dajú daktoré veci pre tých nabíjacích či prejazdných bodoch na trase aj dodatočne ešte nastaviť potom, takže výsledná trasa je potom prepočítaná presne ako potrebujete...
Popis samotnej aplikácie a služby je na samostatný článok ktorý je tu: (ABRP) - článok
Odkaz na aplikáciu v obchode Google Play (Android): (ABRP) - app

A ako na to?

stanica V prvom rade si treba zistiť kde všade sú po ceste nabíjacie stanice... Na to je jedna fajn služba (má aj aplikácie pre mobily, ale tu budeme pri tvorbe cesty pracovať primárne v prehliadači počítača kvôli pohodliu – len na to aby nám ukázalo adresu nabíjacej stanice musíme použiť aplikáciu, lebo bez registrácie nám to neukáže na stránke...). Stránka s mapami staníc je tu: https://chargemap.com/map Tam sú v podstate (snáď skoro) všetky možnosti nabíjania na SK. Horšie je že sú tam rôzny poskytovatelia, takže z toho nie som v obraze ako kde zaplatím (dostupné konektory to ukazuje, ak je tam CCS tak 50kW asi bude a vo veľa prípadov to ide vyriešiť rýchlou registráciou na mieste, zadaním karty, mailu, a už vám to umožní nabíjať a hlavne platiť, ale zrejme najhoršiu tarifu ako hosť...). Je tam aj kopa AC nabíjačiek, tie budú zrejme často zdarma, ale obmedzený výkon (do 22KW to býva, ale čo z toho keď e-Up zvláda iba 3,6, iné autá v lepšom prípade 7,4 alebo 11...). No aspoň núdzovo dobré, za hodinu bude pri 3,6kW 20km ale nebudem môcť pri tom kúriť (dá sa to asi oblafnúť pomocou "Maps+more" aplikácie, len čo potom nabijem keď z 3,6kW miniem 2 na kúrenie...). Prípadne ak treba dačo vybavovať tak nechám auto na AC nabíjaní a idem po meste pešo. A aby som nezabudol - absolútne núdzovo to ide aj z akejkoľvek obyčajnej zásuvky 230V (ak máte kábel, ale ten sa bežne v aute vozí) keď už iné nie je, výkonom 2,3kW. Ďalšia možnosť zisťovania nabíjačiek je stránka poskytovateľa s ktorým máte dohodnutú už spoluprácu a teda platenie, registráciu a možno aj dajakú kartu, čip, alebo jeho aplikáciu v mobile. Beriem teraz do úvahy že tu máme hlavne GreenWay a ZSE Drive (k e-Up autu z UpCity.sk máte v cene prenájmu čip so službami ZSE!). Takže si v PC otvoríme stránky ZSE Drive s mapami https://zsedrive.sk/mapa a pre istotu keby bol problém a nesiahal nám dojazd tak aj GreenWay https://driver.greenway.sk.

Inak odporúčam všetky tieto tri spomenuté aplikácie mať nainštalované v mobile, a nie len tie sa zídu... Bez nich by som nikam ďalej od miesta bydliska nevyrazil.

( Nové zistenia - objavil som ešte jednu aplikáciu – PlugSchare, ukazuje na SK tiež dosť nabíjačiek tak ako ChargeMap... Tiež sa hodí v mobile: Plugshare. A dokonca jedny zaujímavé mapy kde sú aj dosť dobré informácie (v diskusnom fóre na ktoré sú tam priamo odkazy) k daným nabíjačkám - slovenský projekt: nabky.com . Zastrešuje to vlastne https://teslaclub.sk/.)

Ako to potom vyzerá v mobile vodiča jazdiaceho na elektrickom aute je vidno na obrázku... Kým sa to trochu nezlepší čo sa týka spolupráce rôznych poskytovateľov tak to bude takéto "husté". Samozrejme iba ak sa jazdí ďaleko, mimo dojazd auta, a neustále sa strieda trasa.

apky

Tak, mapy vidíme , na mapách je nabíjačiek kopa (až na výnimočné diery v oblastiach, hlavne teda južná cesta do Košíc), len ako to dajako skĺbiť a prepočítať trasu... Ja som to skúsil pomocou služby dostupnej na mapy.cz kde mám aj registráciu (ale základné plánovanie ide aj bez nej) a používam ju aj na cyklistické výlety. Ukazuje vzdialenosti, výškový profil (na bicykli podstatné, a na elektrickom aute tiež!...) https://sk.mapy.cz (mimochodom aj táto služba vie vyhľadať dajaké nabíjačky a dokonca občas aj takú o ktorej iné služby nevedeli... Je to celé lotéria toto) Zadáme “Štart” a pohľadáme si dajaké nabíjačky smerom ktorým chceme (potrebujeme) ísť. (ide nastaviť napríklad aj plánovanie bez diaľnic, rýchlu či krátku trasu, tak to si pozrite) Dáte ako ďalší bod miesto kde ste našli dajakú nabíjačku. Plánovač vám ukáže vzdialenosť k danému miestu a ak je to reálne prejsť tak ideme ďalej... A takto až do cieľa. Cesta ide občas aj upraviť ak by ste chceli dajako inak z miesta na miesto ako ukazuje plánovač - potiahnete ju na dané miesto. Ono túto aplikáciu asi nebudete potom využívať na navigáciu po ceste, vie to, ale Google mapy (alebo snáď lepšie priamo Waze - kontroluje aj rýchlosti) navigujú výrazne lepšie a hlavne majú aj online dopravné informácie... Takže tu iba plánujeme a kontrolujeme ako to vyzerá s jednotlivými prejazdnými bodmi na nabíjanie. Ja som teda nahadzoval iba nabíjacie stanice ZSE (neplatil by som na nich...). Ak je všetko OK a nie sú medzi nabíjačkami rizikové vzdialenosti tak je táto cesta realizovateľná... (pravda po ceste sa môže všeličo pritrafiť - stanica bude nefunkčná, obsadená (čakanie aj viac ako hodinu) a podobne...)

Výsledok je dačo takéto: https://sk.mapy.cz/s/manadoveva

Ono potom si stačí iba popozerať aké sú po ktorú nabíjačku vzdialenosti a riešil by som to tak že by som si už priamo vo svojej obľúbenej navigačnej aplikácii v telefóne iba zadával jednotlivé najbližšie miesta nabíjania (ešte to po prípade trochu upravil o dajaké prejazdné miesta) a podľa toho išiel od nabíjačky k nabíjačke... Na každej by som mal čas si naplánovať ďalšiu časť cesty kým by sa auto nabilo.

(Skúsil som to na kúsok s mojim „benzínom“, išlo to fajn, v Beladiciach kde je väčšie nabíjacie centrum na moje prekvapenie ani jedného elektrického auta... Inak benzín to dal za 5,5l/100km, to aby si človek urobil predstavu o ekonomike jazdy. A používal som Waze navigáciu kvôli tomu že kontroluje prekračovanie povolenej rýchlosti (občas vám unikne či ste ešte v obci alebo ste už prebehli tabuľu. Waze funguje teraz celkovo výborne, aj hliadky a problémy na ceste ukazuje.)

No ale keď sa nad týmto zamyslím – je toto normálne? Je toto určené pre „bežného zákazníka“? Priekopníci nových technológií to vždy mali ťažké... Už aby tu bola dajaká globálna dohoda výrobcov áut a prevádzkovateľov nabíjacích staníc... Ona je tu už, ale iba čiastočne, niektoré automobilky to majú, dokonca na európskej úrovni (dostanete k autu RFID kartičku najčastejšie - VW pre model ID, Mercedes, Audi, Kia na tom pracuje a v roku 2021 to bude asi aj na SK možné), Tesla si ide napríklad svojou cestou, ale už tiež pridáva do svojich máp nabíjacie stanice iných poskytovateľov. Aj naši dvaja poskytovatelia čo som tu spomenul plánujú dajako dohodu o spoločnom roamingu (dopísal som stav ďalej do prehľadu!). A ešte detail – ak by ste išli do zahraničia tak sa táto sranda s plánovaním ešte viac skomplikuje... Občas tam vraj ide nabiť na daktorej stanici iba za jednorazový poplatok (a malý nie je) – pravda lebo ste v režime hosť, ak by ste si vybavili registráciu tak je to lepšie, ak aj paušál tak aj lacnejšie. Len je otázka - koľko takých registrácií a aplikácií budete potrebovať... Už som počul o takých čo jazdia aj do zahraničia a čo ich majú aj 10...

Na prehľad o nabíjaní som si neskôr spracoval vlastný článok, takže tu stačí iba odkaz. Je to celé vo vývoji, neustále zmeny, takže tu hore popísaný plán už je dosť zastaralý... Našťastie. Ide to k lepšiemu...

Aby tu nebola iba teória, tak ako som si to auto zasa požičal, tak presne podľa tohto plánu som (dosť podobnú) akciu uskutočnil... Je z toho (ako je u mňa zvykom) kopa textu, a aj dajaké obrázky tentoraz... Prebiehalo to skoro presne ako som čakal, skôr lepšie čo sa týka tých dojazdov, lebo pri dlhšej jazde je spotreba lepšia. A to som musel ešte aj dosť kúriť, bolo iba 6 až 8 Stupňov a slnko iba občas. Ale je jasné že človek sa aj s týmto autom jazdiť a plánovať časom naučí...
Ako som uskutočnil dlhší trip s elektromobilom.

Na ukážku sem dám obrázkok z plánovača v PC pre jednu konkrétnu trasu na celodenný výlet:


mapka

Náhľad na mapu - štart je z Námestia SNP (požičovňa e-Up auta), ako bod zlomu (v podstate cieľ tripu) bol vybraný nabíjací terminál v Budči - je to také trochu ikonické miesto, neviem či ta nebola prvá poriadna rýchlonabíjačka, dajako mi to tak utkvelo v pamäti... Ale kľudne to ide aj do Banskej Bystrice, do Zvolena, kde chcete. Prípadne Budču ignorovať a zastaviť sa hlavne v Nitre, vo Zvolene (hrad), prípadne Bojnice sú po ceste, v Trenčíne je tak isto čo popozerať, ba aj v Piešťanoch sa dá urobiť pekná prechádzka počas nabíjania, nabíjačka ZSE je kúsok od centra. Ak si budete chcieť dané miesto lepšie popozerať tak stačí použiť AC nabíjanie, auto tak môže byť na nabíjačke pár hodín - maximálne 3, potom by ste platili aj za parkovanie! (a rýchle DC necháte ostatným), vybehnete do mesta a keď sa vrátite len dotlačíte s DC nabíjaním (do 15-20 minút pri staršom e-Upe) a ide a ďalej. Cesta späť do Bratislavy je inou cestou, aby to bolo zaujímavejšie (ak treba idú na časti ciest použiť aj diaľnice, z Nitry do Beladíc je to pohodlnejšie, autá z UpCity majú diaľničné známky pre SR, ale tá spotreba bude vyššia asi... Tak radšej pomalé a kľudné okresky...). Netrúfam si odhadnúť čas celého výletu. Lebo priemerná rýchlosť nebude vysoká (aplikácia prepočítala cestu na 8 hodín 25 minút, ale na to treba stíhať rýchlosti aké sú povolené, neviem ako e-Up letí 90 po rozbitej ceste...) a na nabíjačkách to bude tak 120 minút navyše minimálne + dajaká prestávka na jedlo... Ale je to iba príklad. Že to ide naplánovať aj takto na skoro 500km jazdy. Názov je príznačný - CCS Trip – od jednej CCS nabíjačky k ďalšej . (z praxe - na bežnej väčšej ceste stačí zastaviť tak každých 60-70km , dotlačiť auto tak za 20 minút a ide sa ďalej, len aby tak často boli tie DC nabíjačky a boli voľné...)

A tu je vidieť pekne výškový profil. Tie kopce tam vyzerajú zaujímavo, snáď nebude ten najväčší na tom najdlhšom úseku medzi nabíjačkami - čo je 69km... Na počítači si to dokážem pekne skontrolovať – a je to v pohode, v tých kopcoch sú viaceré nabíjačky... Je to zo Žiaru do Prievidze – 39km len. Na najdlhšom úseku 69km je stúpanie miernejšie (ale stále...)

mapka

A na záver celý pás s údajmi o jednotlivých vzdialenostiach – to je to prečo som to robil v tejto službe mapy.cz :

mapka