foto-aplikacia

Aplikácia pre plánovanie trás s elektrickým autom

"A Better Routeplanner (ABRP)"

(môj popis relatívne novej a dobre spracovanej aplikácie na tieto účely)

(aktuálnosť článku – 03/2020)
Návrat na články o elektromobilite


Prečo tento článok vznikol?

V jednej diskusii na Youtube o elektro autách mi užívateľ Svihak177 odporučil pozrieť sa aj na túto aplikáciu. Najskôr som bol trochu skeptický, čo by to tak mohlo vedieť, takých je kopa a najlepší postup sa mi aj tak zdal ten môj ako som plánoval cestu pomocou viacerých aplikácií odkaz na môj postup (a myslím si aj naďalej že ten môj postup je dobrý, môžete pri tom rátať so všetkým možným, napríklad aj s tým že si skontrolujete na nabky.com či daná nabíjačka ešte funguje vôbec, len je prácny), ale pozrel som si ju, pokusne nainštaloval, vyzeralo to zaujímavé, a potom ako som pozrel možné nastavenia tak som zistil že je to naozaj super aplikácia - ona v podstate robí všetko to čo ja som prepočítaval ručne pekne sama a automaticky... A to môže byť veľká výhoda pre bežného užívateľa... Rozhodol som sa ju aspoň trochu preskúmať a svoje zistenia a odporúčania k nej dať sem. Toto neberte ako plnohodnotný návod! Je to len taká moja skúsenosť s touto vydarenou aplikáciou. Dokonca už mala aj dajaké "updaty" odvtedy, ale tie som zatiaľ neskúmal... Je relatívne nová - od 09/2019, ale aj tak dobre prepracovaná. Ono je to dajaká webová služba, ale na webe som ju zatiaľ neskúmal (Zdá sa že je to ale presne to isté, takže čo napíšem tu platí aj na webe, akurát na webe je väčšia a krajšia mapa, možno teda pohodlnejšie plánovanie, no a telefón máte zasa vždy po ruke pravda a vlastne on bude aj navigovať... Preto sa sústredím hlavne na aplikáciu.).
Odkaz na stránky tejto služby: https://abetterrouteplanner.com/
Odkaz na samotnú aplikáciu na Google Play: ABRP App
Aplikácia a teda aj webová služba majú aj "prémium" funkcie, nie najlacnejšie - mesačná či ročná platba, ale aj verzia zdarma ide veľmi dostatočne.

Celý tento článok je o plánovaní takej podobnej cesty ako som plánoval kvôli svojmu výletu, teda Trenčín, Zoo v Bojniciach, Zvolen a cez Nitru naspäť. Samozrejme naplánované je to na VW e-Up prvej generácie. Aj preto som to teraz robil na tej istej trase aby bolo možné porovnať to s tým čo som si predtým plánoval vlastným riešením. Táto aplikácia sa mi zdala najskôr taká odvážnejšia, ale je to o nastaveniach, po tom čo som sprísnil podmienky sú tie výsledky dosť podobné mojim.


Základ aplikácie je - nastaviť si tam hneď na začiatku svoje auto (je to vyžadované keď zadáte že chcete vypočítať plán cesty, veď inak to nevie rátať dojazdy napríklad). Už toto by mohlo stačiť aby to ako tak fungovalo (vychádza to potom z "normálnych" vlastností vášho vybraného auta), ale táto aplikácia má ďaleko presnejšie možnosti nastavovania, a v tom je podľa mňa jej sila. Treba si to všetko bod po bode prejsť a nastaviť podľa toho čo preferujete, možno aj pred každým plánovaním individuálne ešte doladiť, podľa toho aký ciel hľadáte. Vymenujem aspoň dačo (aj keď v podstate skoro všetko...) čo si treba pozrieť, aký to má vplyv na výsledný prepočet trasy a čo tam prípadne dať aby to fungovalo ako chceme alebo potrebujeme. Ešte sa môže stať že na dačo bude treba registráciu k ich službe, ale išlo mi toho dosť aj bez nej. Idem pekne po poriadku:

Komplet (skoro, sú tam ešte dajaké podmenu) možnosti čo ide v aplikácii nastaviť - obrázky:


nastavenia1 nastavenia2 nastavenia3 nastavenia4

A čo si tam všímať a nastaviť?

  • Car model - Model auta - to je povinné, inak sa nič nebude plánovať (ide pekne vybrať aj starý e-Up, a dokonca aj individuálne dajaké auto nastaviť - tam je ale registrácia nutná)
  • Departure Soc - stav nabitia batérie pri štarte - ak vyrážate z domu plne nabitý tak dajme tomu 90%, ja som rátal že idem len tak dakde a mám len 35%, čiže stav ako som nechal auto posledne - nedbalo nabité. Toto je pravda individuálne, takže pred plánovaním si to zmeníte ako potrebujete
  • Reference consumption - referenčná spotreba. Trochu nechápem tie jednotky, teda prečo pri 110km/h... Ja som dal 5,5km/kWh, to akože asi 18kWh/100km by mohlo byť. V lete by som to znížil na 13kWh - 7,5km/kWh.
  • -----Baterry and Chargers - Batérie a nabíjačky:
  • Fast Chargers - výber nabíjačiek (aplikácia sama vybrala CCS koncovky pri DC!), ide tam zaškrtnúť CCS ale aj pomalé AC - Type 2. Ja som nechal teraz iba CCS, nemám kedy na dlhej ceste nabíjať na AC...
  • Network preferences - toto sa rieši potom keď sa vytvorí trasa - výber preferovaných nabíjačiek (sieť vybraného poskytovateľa) - popíšem neskôr, tu sa to aj tak nenastavuje
  • Destination arrival Soc - minimálny stav batérií keď dorazíte do cieľa - ak idete domov alebo k nabíjačke je to jedno, môže byť aj 20%, ba aj 10, ale ak idete dakde kde je cieľ bez nabíjania tak pozor na to aby ste potom ešte prišli k nabíjačke... Napríklad Bojnice majú nabíjačku hneď 2km v Prievidzi, ale daktoré ciele môžu byť aj niekoľko desiatok km ďaleko od nabíjačky! Takže absolútna istota bude tuto hodnota 50% - čiže sa minimálne dokážem vrátiť odtiaľto k nabíjačke kde som naposledy nabíjal...
  • Charger arrival SoC - minimálny stav batérií keď dorazíte k nabíjačke. Toto by som bral aj ako rezervu, preto aspoň 20%, keby sa po ceste dačo nezdarilo nech ešte mám dajaké kilometre, ono Up má 10% len na 10km jazdy a to už je obmedzený výkon motora a kúrenia... Od 30% oznamuje "rezervu". Samozrejme na iných autách tam kľudne aj 10% môže byť.
  • Charger max SoC - koľko maximálne má počítať nabíjanie na nabíjačke (od 90 do 100% je to pri konci pomalšie)
  • Baterry degradation - degradácia batérie (hlavne ak je staršie vozidlo tak si automaticky dorátava o koľko menej prejde na jedno nabitie). Degradácia as dá zistiť (prakticky zmerať), na internete sú na to návody.
  • Charging overhead - dajaký navyše čas pri nabíjacej zastávke (manipulačný), ale to nie je podstatné, na minúty sa tu nehráme...
  • -----Speed - rýchlosť:
  • Reference speed - ako asi pôjdete vzhľadom na povolené rýchlosti na cestách. Ak ste kľudný a pôjdete na výlet na "kochačku" tak aj menej ako 100% môže byť.
  • Maximum speed - Up ju má 135km/h, ale to mu teda nerobí dobre... Tak so tu nechal 120 a nech ráta po diaľniciach že viac nepôjdem, ale asi aj 110 by stačilo...
  • Adjust speed - povoliť plánovanie aj menších rýchlosti ako sú povolené a šetriť tak dojazd - v praxi - naplánuje vám že po rýchlostnej ceste R1 máte ísť maximálne 85km/h, aby ste mali lepší dojazd. No to teda nie... Lebo si to nevšimnete akou rýchlosťou máte v danom úseku ísť a nedôjdete tam (vysoká spotreba, a čoskoro prázdna batéria), a hlavne - nebudete predsa brzdou premávky - aj 100 vka je na R1 pomalá, treba ísť normálne... Takže túto voľbu nepovoliť.
  • -----Road conditions - stav ciest:
  • Tu je toho viac k nastaveniu, vietor, teplota, stav ciest - kvalita, mokré, šmykľavé, všetko možné ide nastaviť, naozaj precízna vec toto...
  • Avoid on Route - povolenie diaľnic, mýto a podobne
  • Extra weight - váha navyše - fajn, lebo nie je jedno či ideme štyria alebo sám, ale to sa dá riešiť aj v nastavení priemernej spotreby...
No a potom ešte pár klasických vecí ako nastavenie zobrazenia máp, téma, jazyk (nie je tam slovenčina)a jednotky, to sú bežné veci z navigácií...

Tak, máme to nastavené, ide sa plánovať...
To je tu klasika - zadáme štart, cieľ, prípadne si pridáme dajaké prejazdné body (ide aj upravovať ich poradie!) ak chceme po ceste ešte dakde ísť, no a necháme "mašinku" vypočítať trasu. Pri bežnom aute by to stačilo, tu sme ale ešte neskončili... Idú ďalšie možnosti hneď po tom ako vypočíta trasu (na ukážku sem dám obrázok že čo nám z toho vylezie):

plan_mapa plan_udaje

Mapa je klasika - ukážka trasy, miest na nabíjanie, prejazdov a cieľov. Občas ide aj vybrať alternatívnu trasu. Ale hlavne údaje k trase sú zaujímavé... Samozrejme celkový čas na danú akciu, ďalej celkový čas jazdy a kilometre, to je bežné. Ale tu aj celkový čas a počet nabíjaní! Sú tam pekne názvy bodov, časy príchodu a odchodu pri nabíjaní, stavy batérie pri každej zastávke alebo nabíjaní (pred aj po) - dokonca aj percentá po ktoré stačí nabiť. To sú skutočne zaujímavé údaje ktoré ma naozaj prekvapili... A to ešte nie je všetko - pri každom bode na státie a nabíjanie je možnosť nastavení ktoré sú zasa bohaté...

  • Charge here - môžem poznačiť že tu chcem nabiť aj keď to nie je podľa plánu potrebné
  • Arrival Soc - očakávané percentuálne nabitie pre dané miesto - môžem si to zmeniť na aké chcem pre danú nabíjačku, upraví sa potom trasa, hlavne časy ostatných zastávok podľa toho. Veď keď už tam stojím tak nabijem aspoň na 96% nech je pokoj.
  • Avoid this charger - vyhnúť sa tejto nabíjačke, nebudem tu nabíjať, prípadne ju potom zasa povoliť, to sa môže hodiť ak viem že sa tam momentálne nabíjať nedá
  • Charge information - informácie o nabíjačke - koncovky, počet stanovísk, ale aj komu patrí (neviem či to vždy dokážem zistiť, ale ZSE alebo GreenWay je takto jasné...) a ide tu zároveň nastaviť (Prefer or avoid ) či mám tieto stanice preferovať, exkluzívne využívať, alebo nikdy nevyužívať... Výborné veci sú toto.
A kliknutím na nabíjačku vidím jej polohu na mape (ak je mapa nastavená ako hybridná tak aj s jej okolím pekne aby som videl kde presnejšie je situovaná - dobrá pomôcka, lebo nabíjačka môže byť zašitá dakde na parkovisku a z cesty ju nevidím). Jednoducho je tu toho kopa, rozhodne viac ako som čakal...
K preferovaniu konkrétnych nabíjačiek (napríklad iba ZSE) ešte malá poznámka - nie som si úplne istý že to na 100% funguje... Som to skúšal že preferovať ZSE, ale aj tak sa mi na trase objavila aj dajaký GreenWay! Ale keď som potom dal pri GreenWay že nikdy nepoužívať túto sieť tak sa to upravilo čisto na ZSE, tak asi to aj funguje... Ale to sme v rámci SK pravda, v inej diskusii na YouTube som bol upozornený že by sa zišlo keby sa dalo nastaviť preferovanie napríklad ako domácej ZSE a automaticky k tomu napríklad ich roamingových partnerov pri cestách cez hranice, a to tam vraj nevedel ten dotyčný užívateľ tak jednoducho nastaviť. A aj iné požiadavky ešte môžu nastať na výber konkrétnych sietí a to nastavenie potom je dosť komplikované.




Samozrejme v praxi to bude potom nie vždy na 100 percent tak ako to vypočíta aplikácia (napríklad keď už nabíjate a stojíte tak počkáte aj nech sa to nabije skoro do plna, aspoň bude istota že prídete na ďalšie miesto v pohode) ale na to aby ste mali predstavu ako asi pôjdete do bodu kam chcete ísť toto v pohode poslúži. Jednoduché zadanie štartu, prejazdných bodov ak treba, cieľa, prípadne upravenie trasy, a hneď vidíte možnosti ako tam prísť a ako sa po ceste bude (časovo a miesta) riešiť nabíjanie. Nabíjačky ktoré sú na to potrebné si to vyhľadáva samé... Ale POZOR na jedno - aby boli nabíjačky aktuálne... (ukazuje to dokonca aj jednu v Trnave ktorá je teraz zrušená) To je ale problém ktorý môže nastať. Jedine nabky.com v diskusii môžu o tomto informovať. Tak či tak je toto asi najkomplexnejšia aplikácia na plánovanie trás pre elektrické auto akú som doteraz videl. Je v podstate lepšia ako vstavaná aplikácia move&fun od VW čo bola k dispozícii k VW e-Up. Na Teslu sa to samozrejme nechytá, tá je absolútne inde čo sa plánovania s nabíjaním týka (ale to skôr v západnej Európe kde má Tesla svoje nabíjačky, a táto aplikácia sa jej snaží podobať, v podstate robí asi podobné tie plány v rámci možností). Ja myslím že na začiatok je to dobré a prípadným užívateľom to uľahčí plánovanie. Tu som preveril (zatiaľ) len samotné plánovanie, nie aj navigovanie (ale na to už mám prípadne Waze, to je najmenej... Hlavne vedieť kam mám ísť k nabíjačke). A preveroval som to iba pre svoje okolie bydliska, žiadne ďaleké cesty, trasy za hranice a podobne. Tak isto neviem na 100% aké všetky nabíjačky služba ukazuje, prípadne vie využiť pri plánovaní (vybrať ide CCS pre DC, ale aj Type 2 pre AC, alebo obe), tu som chcel iba preskúmať samotnú aplikáciu čo a ako sa s ňou robí. Ale čo som pozeral Trnavu, Piešťany a podobné okolie čo poznám tak všetky tam boli. Myslím že táto aplikácia naozaj dokáže dobre naplánovať cestu s elektrickým autom (správne nastavenie je ale základ!), a hlavne oveľa pohodlnejšie ako môj prácny postup...
Skúšobne som vyskúšal naplánovať cestu do CZ - Krucemburk - bývajú tam zrazy starých Jáw, ale to nie je podstatné, no a výsledok je dobrý. Jediný problém je že neviem ako budem na tých nabíjačkách v CZ platiť... Ale to nie je problém tohto plánovača, to je problém na ktorý poukazujem už aj inde - nech to dajú dajako dokopy aby toto človek nemusel riešiť pomaly na každej nabíjačke individuálne... To isté bolo ako som naplánoval cestu do AT - všetko krásne, ale po ceste traja poskytovatelia! Bože, to je strašné toto. Ako chápem že to tak jednoducho ako tankovanie nebude, ale dajaký univerzálny model (aspoň v rámci EU) by mal existovať, budem mať čip, a s ním, hoc aj cenovo nevýhodnejšie, v pohode všade nabijem. Ak budem chcieť výhodnejšie ceny tak áno, dobre, registrácia nutná a čip priamo od prevádzkovateľa ako je to teraz. Ale nebudem predsa na jednorazový výlet dakde riešiť ďalších troch poskytovateľov.