e-Up logo

Vyskúšal som elektrický pohon

(staršia verzia VW e-Up s 18kWh batériou)

(Článok vyšiel 9.2.2020 - aktuálnosť článku: 12.2.2020 (úprava jednotiek), 15.2.2020 doplnenie detailov)
Návrat na hlavnú stránku

Prečo tento článok vznikol?

Človek všade vidí v poslednej dobe reklamu na nové elektrické autá, na YouTube kopa videí (ale málo ktoré prinesie také praktické informácie ako som si zistil ja), pribudla kopa YouTuberov - elektro maniakov, na internete kopa článkov, diskusií (hlavne ako nabehli nové modely od Škody a dotácie ktoré posunuli ceny týchto áut nižšie). Človeku sa o tom už pomaly aj sníva...
A aj mne sa to stalo, snívalo sa mi o tom (samozrejme medzi erotickými snami) že som si takéto auto požičal na týždeň a jazdil som s ním... A o svoj (splnený) sen sa tu s vami podelím...

Článok som sa rozhodol od marca 2020 už viac neupravovať. Nechám to tu takto aj s prípadnými chybami (myslím technickými, ale u mňa občas aj gramatickými...) a nepresnosťami... Aby bolo vidno ako som to vnímal a čo som o elektromobilite vedel v prvých fázach ako som sa o to začal zaujímať. Po pár mesiacoch a skoro 2000km skúsenostiach s e-Up som už daktoré veci bral inak, aj kopa informácií pribudla, ale tie sa prejavia v iných mojich článkoch v sekcii o elektromobilite... Toto je a zostane článok o prvých mojich (občas možno naivných) skúsenostiach a o prvých mojich kontaktoch s elektrickým autom.

Upozornenie:

Nasledujúci text nie je vhodný pre:
      - ľudí zabudnutých v minulom storočí
      - "ropákov" ktorý potrebujú zvuk (rev) motora a potrebujú podradiť a vytočiť motor, lebo inak "to nejde" (slovo ropák sa mi v tomto význame páči...)
      - slovenčinárov a gramaticky citlivých čitateľov - čo čakáte keď som mával 4 5 z diktátov... Ale štylistika mi išla...
      - pre odborníkov (a už vôbec nie pre tých v úvodzovkách...). Je to laická skúsenosť.

Čo tu nenájdete:

      - tému ekológie, nemám tu k tomu čo povedať, ale mne ako človeku čo rád jazdí na bicykli sa páči to že elektrické auto mi nedymí pod nos... Na bicykli si toto „vychutnávate“ denne – od starých nákladiakov po motorky čo majú slabšie EURO normy, a staršie TDi čka... Popravde - ekológiu nerieši z bežných užívateľov ktorý si aj takéto auto kúpia možno skoro nikto...

      - tému nákladov (servisných a tak) - ekonomiku kúpi takéhoto auta. Neprepočítaval som si to, a popravde (a to ma trochu štve) nie je veľa informácií o tom aké veci sa na takýchto autách servisujú, respektíve čo tam robí problémy, čo sa „kazí“. Nemá k tomuto žiadne informácie. V každom prípade – výfuk vám nezhrdzavie, ale neviem čo hovoria tlmiče a podvozok na tú váhu. A tie špecifické komponenty k elektrickému pohonu asi nebudú najlacnejšie (a batérie už vôbec nie). Ale o životnosti ja neviem podať informácie, takže toto tu nerozoberám. Ale jedno mi nedá - aká ekonomická musí byť taká Tesla nad 100.000Eur keď sa na nej odvezie človek podobne ako na aute za 20.000, Od istej ceny sa platí iba za komfort, a nie je to o ekonomike, ale nechám to tak... A cena je aj o emóciách, keď vám dačo robí radosť tak to musíte mať nech to stojí čo to stojí... Aj preto stoja daktoré malé autá dva krát toľko čo môj Rapid...

      - nemusia tu byť úplne všetky informácie (a všetko presné). Je to len článok (denník) človeka čo sa trochu o toto zaujíma a vyskúšal si to. Nie profíka ani dlhoročného majiteľa elektrického auta ktorý má obrovské skúsenosti. Ale snáď tu dakto nájde dajaké informácie. Skôr tie ako človek vníma prechod zo spaľováku na elektro pohon.

      - ceny nabíjania – ja som nabíjal na ZSE staniciach (50kW máme v okolí) zdarma (bolo to v cene prenájmu), občas doma - tam to vychádza výborne (pozrite si cenu za kWh a spotreba bude v dlhodobom priemere tak 15kWh/100km aby sa to dobre rátalo). Ale ak nemáte väčší nájazd a nechcete platiť paušál, tak to nebude úplne lacné na tých nabíjačkách... Nájdite si cenníky pre ZSE Drive a GreenWay, aby ste mali prehľad. Ale vždy to je menej ako za benzín – doma výrazne, na nabíjačkách už menej (ak nerátam pomalé a super lacné AC nabíjanie). Nebudem tu písať detaily, ono sa to bude aj tak meniť. (Stále je možnosť nabíjať občas a dakde aj zdarma...)

Tak poďme na to...

Už dávnejšie ma hlodala myšlienka že dosť bolo teórie, dosť bolo čítania, dosť bolo videí - chcel som elektrické auto vyskúšať na vlastnej koži. Ale nie sa len odviezť (to už sa stalo - Mercedes EQC, bolo to výborné, ale pravda Mercedes a za poriadne peniaze, ešte aby nebolo), ale naozaj ho praktický používať... A na to treba dajaký čas. Ideálne aspoň týždeň - pracovný cyklus... Keďže sa asi automobilky nepobijú o to ktorá mi ho požičia, tak som hľadal možnosti ako si ho ako osoba dokážem požičať. Už dlhšie som poznal a sledoval kvôli tomuto projekt UpCity v Bratislave, kde najmenšie e-Up modely požičiavali (a v podstate asi aj najlacnejšia možnosť - podstatná to vec keďže som si to sám financoval – cenník tam majú, ak auto požičiavate na viac ako 3 dni tak je aj zľava, cena za týždeň vyšla asi ako jazda na Tesle na dve tri hodiny...). Keďže mne sa aj starý benzínový Up či CitiGo pozdávali, ako praktické malé autá do mesta a po okolí, no a elektromobil ja vnímam najvýhodnejšie práve ako auto na krátke cesty do mesta a po okolí (dojazd je často limitujúci, ale aj iné veci v tom sú - pozitívne - nevadia mu krátke trasy, studený motor a tak...), tak som si povedal že je to dobrý (ak nie úplne ideálny) model na vlastnú skúsenosť... Definitívne ma nakopla akcia Elektro autosalón v Bratislave kde bola možnosť si to auto zdarma (ale kľudne by som si aj zaplatil vtedy) na chvíľu vyskúšať (Teslu som zdarma skúšať ešte nevidel inak...). To som si už nenechal ujsť (aj keď som kvôli tomu zmeškal vlak), bola to jasne najlepšia príležitosť sa aspoň trochu s elektro autom zoznámiť pred tým ako za neho sadnem a vyrazím do premávky. Dohodol som jazdu, s inštruktorom sme sa dohodli na detailoch že aj keď by som mohol šoférovať tak nechcem, respektíve ja som si po parkovisku nacvičil ako sa ovláda tá automatická prevodovka, aký je to pocit z jazdy, z rozbehov , brzdenia a rekuperácie (už vtedy ma oslovil stupeň “B”) a on ma potom previezol po okolí aby som zažil správanie auta na normálnej jazde (ísť s neznámym autom po neznámych komplikovaných cestách v Bratislave by nebolo dobré, len stres, žiadne informácie by som nenabral...). No a po tejto skúsenosti som bol pripravený ísť do toho (škoda že hneď vtedy nemali kus voľný...). Počasie hlásili OK (je február 2020 - zima, mohlo byť problémové), takže hneď na ďalší víkend som to objednal...

V nedeľu 2.2.2020 (magický dátum...) 10:00 som už bol v kancelárii a riešili sme prenájom. A ako vidno na obrázku - 10:31 už som mal “naštartované” (aktivované)...

vozidlo je aktivované

Toto auto malo najazdené tesne nad 20.000km. Nič nie je dajako poškodené (na auto z požičovne aj prekvapujúco), podvozok ide OK (napriek tomu že auto je ťažšie ako benzínová verzia a teda namáha podvozok viac).
Požičanie už teraz neľutujem, vidím celú situáciu úplne inak ako to čo som dostal z videí na YouTube... Či ohľadom nabíjania (je to rýchle), dojazdu (tu je tu konkrétne aj obmedzujúce...), ale aj toho ako ma obmedzuje to neustále plánovanie cesty, teda hlavne nabíjania (ak by som býval v TT tak mi to je asi jedno, v meste je nabíjačka vždy...). Majiteľ takéhoto auta musí mať v hlave "chargermanagement"... Je to trochu stresové veru, ale možno je to o zvyku... Napíšem neskôr - na konci testu. Inak keď celý dojazd je v podstate rovnaký ako je rezerva na mojom aute, to hovorí samo za seba že bude asi treba inak plánovať. Ale za predpokladu že sa jazdí naozaj krátko a denne rovnako (práca, škola) tak sa na to dá zvyknúť jednoducho si to prerátam kedy skočím nabiť, alebo ktorý deň nechám auto doma na 230V (ak tá možnosť je...) a je po starostiach... Alebo sa poobede pri odchode z roboty zamyslím nad tým či skočím nabiť a hotovo. Ale sú majitelia ktorí aj s týmto autom dokázali v pohode fungovať ako s hlavným... Toto všetko ale v dosť dobrej miere vylepšuje 2. generácia s dvojnásobným dojazdom (ale aj časom nabíjania), alebo teda iné modely. Tam by som bol bez obmedzenia... Lebo nad 100km jazdiť denne nepotrebujem, 150 už vôbec nie. Veľký faktor komfortu pri nabíjaní je to či máte doma možnosť nabíjať zo zásuvky... Ak nie, ste na tom podstatne horšie...

Samotné vozenie je ale neskutočne návykové, pohodlné (iba na dobrých cestách), tiché (až na aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach na diaľniciach...). Áno, toto je pohon 21. storočia, a jeho výhody si naozaj užívam aj na aute typu ako je malý VW e-Up... A baví ma to. Čo to musí byť na dajakom e-Golfe... O 2 triedy iný podvozok, ešte silnejší motor, (ale ten mi stačil aj na e-Up-e), dojazd ktorý za jeden deň určite neminiem. (*tak toto som zistil presne o rok a pol - tu to mám pekne spísané...) Prípadne na iných prémiovejších autách (ktoré ale ja nepotrebujem)... Ono nie je to prekvapujúce že mi ten pohon sadol, veď keď sa tak zamyslím - kde sme my ako “šoféri” začínali? Na autodróme na hodoch a jarmokoch... Na elektrických autách kde bol (a stačil) iba jeden pedál... Presne tak to je tu, akurát toto autíčko môže ísť aj na cesty a ide rýchlejšie... Takže je jasné prečo som sa tam hneď cítil ako doma – prax a návyky z detstva sa nedajú zabudnúť... A ešte malý detail – aj keď som bol malý chlapec tak ma elektrické autíčko (vtedy pravda ako hračka) vždy potešilo, a vidím že sa vekom nič nezmenilo... Rovnaká radosť.

Testy prebiehali v okolí Trnavy (aby bola predstava o aké cesty sa jedná - hustá oblasť, samá dedina či mesto, skôr roviny, kopce iba krátke, test na Pezinskú Babu sa mi robiť nechcelo – dojazd, v Pezinku nebola ZSE nabíjačka. Ale ako som si ho požičal 2. krát tak som to vykúšal...).

Moje súkromné auto je Škoda Rapid 1,2 TSi 66kW - manuál (to aby bola predstava na čom som zvyknutý, prípadne s čím to porovnávam výkon, podvozok). Rapid je priestorovo samozrejme úplne inde, hlavne vzadu, podvozok taktiež (ale tiež to nie je žiadna sláva - stará koncepcia podvozku...), a ten motor vyžaduje cit na to kedy ťahá turbo... Lebo inak výkon a akcelerácia nebude - problém hlavne v meste pri prechode z brzdenia motorom do akcelerácie - 2 sekundy diera vo výkone... Všeobecne môžem povedať že Rapid je na okresky super auto (len nech sa ide aspoň 90 aby to na 5 ťke išlo nad 2.000 otáčok) a absolútne nevhodné auto do kolón v meste kde tie dlhé prevody nedovolia trafiť optimálny prevod a o častom radení a spojkovaní ani nepíšem... e-Up je v tomto presný opak - v meste šťuka, na okreskách to limituje podvozok - na dobrých je to ale OK, 90 tka je v pohode, na horších to cítiť...

Ak chcete o samotnom aute vedieť viac, tak napríklad tu je YouTube kanál človeka čo tam dáva presne o tomto e-Up modely s 18kWh batériou mnohé zaujímavé informácie: Tedo Nash (UPDATE – tak už má novší model, a ďalšie skvelé videá a informácie o novšej generácii, bohužiaľ aj také čo nepotešia – RapidGate - spomalenie nabíjania v lete ak sa prehrejú batérie, ColdGate - spomalenie nabíjania v zime, lebo batéria je chladná. Ale pri nabíjaní doma a jazdách po meste sa toto nikdy neprejaví.)

Zopár všeobecných zistení a zamyslení:

(Ak vás to už nebaví toľko čítania a chcete čítať rovno zážitky tak šup rovno na denník.)

Elektrický pohon vyvoláva emócie. Hlavne ten samotný pohon – jeho (bleskurýchle) reakcie, podanie výkonu, zvukový prejav (teda skôr to že chýba ten zvuk), je to jednoducho zážitok voziť sa na takomto aute... A vnímate to aj na malom e-Up-e.

Rekuperácia na B (4. stupeň - maximum) je super. Len asi 3 krát som ťukol na brzdu a to v prvý deň čo som to mal, ale keby som to mal lepšie pod kontrolu tak možno by to bolo iba raz (červená na rovnej ceste kde som semafor moc nečakal...). Neskôr som to naozaj doladil skoro k dokonalosti... Boli dni keď som ani brzdu nepoužil... (ako som umýval auto tak bolo vidno že nie iba ja, kotúče len vyčistené, žiadne opotrebenie...) Ono si to riadi elektronika a uprednostňuje aj pri brzdení pedálom najskôr rekuperáciu elektrickým motorom. Niekto odporúča tie stupne rekuperácie meniť podľa potreby, ale ja sa pýtam načo? Naučím sa to s citom ovládať a mám ich v podstate všetky podľa aktuálnej potreby na jednom (akceleračnom) pedáli... Uberiem menej, idem tak do -10kW, uberiem viac, zosilní sa to, pustím nohu z akcelerátora úplne - maximum -45kW (ale ak pridám k tomu brzdu tak ono to vyletí až na -95kW či koľko, to už brzdí naozaj riadne... Zvuk ako trolejbus.). Rekuperácia zvládne auto zastaviť aj dolu riadnym kopcom (zjazd z Topoľčian na cestu k Hlohovcu - T križovatka tesne pred Hlohovcom ako je pumpa - skoro to samo až zastavilo, len je treba to včas použiť a pustiť nohu z pedála). Na rovinách to brzdí naozaj intenzívne. Tu pozor na jednu vec - ak je riadne nabitá batéria tak rekuperácia funguje chvíľu iba obmedzene - na pár kW (6 - 10 - pocitovo oproti stupňu 4 skoro vôbec...), lebo viac toho batérie nemôžu vtedy pobrať, tak aby sa človek nezabudol, už sa mi to stalo ako som odchádzal z nabíjačky že som musel ťuknúť neplánovane na brzdy lebo po uvoľnení akcelerátora sa účinok nedostavoval. Ale ono aj s týmto po čase človek už ráta. No ale najhoršie je to teraz keď som presadol do svojho auta, uberiem plyn na 4 ke a nič, letím stále. Strašne mi to chýba...

Auto v meste je jedna veľká radosť. Hlavne to ovládanie jedným pedálom... Na (hlavne kvalitných) okreskách ale nie je problém ísť normálne rýchlo, podvozok OK, samozrejme cítiť malý rázvor. Rapid je kľudnejší... Ale aj diaľnica išla normálne keď sa držím za pomalými autami do 100 vky. Najhoršia situácia s podvozkom bola asi na nerovných cestách pri kruháčoch a križovatkách kde to pozhŕňali nákladiaky - to sa hegalo riadne z jamy do jamy a na vyjazdených koľajách. Tam ma aj na Rapide zakníše, ale na e-Up je to citeľnejšie.

Priestorovo je auto vpredu maximálne OK (na danú triedu a účel). Vzadu asi pre deti, vojdem sám za seba, ale na tesno, na krátke cesty by som vydržal, ale inak je to naozaj malé auto vzadu (nič menej ako píšem ďalej - nikto sa až tak nesťažoval kto tam sedel, naopak každý sa prekvapil že "vošiel"). 4 dvere a ich poriadne otvorenie umožňujú pohodlný nástup na všetky miesta, to je fajn. Kufor ako tak, vždy je možnosť sklopiť sedačky zadné (alebo časť) ak ideme dvaja a je to... Ako auto pre dvoch super (to mi mimochodom potvrdilo aj viacero majiteľov benzínových verzií). Ak by bolo treba ide tam nahodiť strešný nosič... Občas ale z neho mám pocit že je to za tú cenu drahá hračka (ale ohromne zábavná...), to je fakt, možno mierne jazdený benzín s automatom by bolo tiež zaujímavé riešenie do mesta (a lacnejšia prvotná investícia hlavne, celkovú ekonomiku nerátam, tá nemusí byť pre elektrické auto zlá ale... To ja ale neriešim teraz). Aj materiálovo je to ale na takéto malé auto OK. Ja si na kožu či mäkčené plasty v interiéri nepotrpím... Mne tam obyčajný plast nevadí.

Odhlučnenie za jazdy beriem ako dostatočné. Auto je tiché aj čo sa týka aerodynamického hluku a podvozku. Ale ak fúka riadny vietor tak je počuť dosť (ale nie cítiť pri jazde, tá váha má tu v tomto výhodu... A že teda dva dni u nás super fúkalo.). Samozrejme na oknách je ten zvuk počuť pri 90 tke, ale na auto tejto triedy to je v pohode. Motor je paradoxne počuť iba do cca 40 ak sa pridáva razantne. Ak jemno tak je to tiché. Pri lepšom rozbehu to vydáva zvuky ako keď vytáčam pomaly jednotku na benzíne a potom pri cca 40 to zanikne... Toto všetko bolo tým že bol aktívny "umelý zvuk". Vypol som ho a je totálne ticho, motor ledva pískne keď je ťah... Horšie bolo keď som ho chcel pred vrátením zasa zapnúť, pol dňa som to hľadal v menu že kde som to pred týždňom vypol... 😊 Ale aj kúrenie a tak vydáva zvuky, dačo sa tam prepína a tak, kto vie ako je to celé robené... To človek vníma ale iba ak je totálne ticho. Pri pomalej jazde hlavne v tichu noci je to najhlučnejšia vec v aute. 😊 Trocha hudby z rádia to ale komplet zruší a je kľud.

Aplikácia maps+more od VW funguje... Ide to spárovať a asi tam pôjde všetko čo treba, uvidím ako stiahnem mapy. Plánovať predhriatie pred jazdou alebo chladenie ide, akurát na diaľku to na týchto starších modeloch nezapnem... Minimálne treba Bluetooth spojenie (to by ešte z chodby možno šlo) a pri tom musí v aute byť aktívne Bluetooth a to nie je bez zapaľovania "ON" dokonca... Musím mať "naštartované"... Takže jedine vybehnúť von, zapnúť systém v aute a nechať to chvíľu "naštartované". Samozrejme novšia generácia Up-a čo má "internet" toto zvládne aj na diaľku, snáď to dakedy skúsim... Mapy sa nakoniec stiahli, vyzerajú funkčné. Majú v sebe dokonca dajaké nabíjačky, ale asi nie všetky (a rôznych dodávateľov, takže neviem hneď na ktorej ako za koľko nabijem...)... A čo je horšie - nové miesto (s nabíjačkou) si do nich nepridám (teda neprišiel som na to za ten krátky čas)... Toto je mínus zasa. V podstate je mi iba na ovládanie auta, mapy som rovno mohol ignorovať. Google mapy urobia to isté, alebo Sygic. (kurnik Sygic nevie nabíjacie stanice? Celé zle... Alebo som to len ja nevedel tam vyhľadať?) (UPDATE – Sygic túto možnosť pridal len toť nedávno, teraz to dokáže). Aplikácia sa inak spúšťa aj sama ak je kontakt s autom... (ak sa cez Bluetooth spojilo s telefónom). Ale treba uznať že keď plánujem trasy tak mi aspoň oznámi že či to auto zvládne vzhľadom na nabitie akumulátora. A dokonca je tam ikona na priame vyhľadanie nabíjačiek. Používal som už novú verziu 3.0 ! Tu ešte jeden môj postreh - maximálne sa mi páči toto riešenie že auto podporuje takto telefón v podstate miesto vstavaného displeja s navigáciou. Prečo? Lebo ak máte v aute dajaký systém od výroby, tak je tam “do smrti” a často bez aktualizácií, za navigáciu a aktualizáciu máp priplácate aj tak veľa, displej sa neustále vyvíjajú (a vy máte zrazu v aute starú hračku), tak isto napríklad navigačný softvér a jeho (hlavne online) možnosti ktoré málokedy v základných autách boli. No a tu máte miesto tohto svoj telefón so svojimi navigačnými aplikáciami (nové možnosti, nové mapy kedykoľvek), s online podporou, jednoducho aj na 10 ročnom aute máte špičkový palubný systém... Kto sa pohrá tak dostane do e-Upa aj 8 palcový tablet (držiak si vytlačíte na 3D tlačiarni, alebo sú dajaké redukcie zohnať) a dobehne tak aj prémiovejšie kúsky... Fakt skvelá myšlienka od VW... V aute je tak iba základný a dostatočný display na základné info a cúvaciu kameru (áno, e-Up mal vzadu senzory a cúvaciu kameru, ale kto to už na takto malom aute potrebuje... Asi by mal vrátiť vodičák.). Inak vpredu už bol mierne škrknutý, to by som chcel vedieť komu sa to podarilo... Pre mňa to bolo bezproblémové parkovanie a tak, “veľký a dlhý” Rapid ktorý ja mám ešte k tomu absolútne bez senzorov a doteraz bez škrkancov ma naučil...

Čo je ale podstatné, tak programovať si kúrenie išlo v pohode a iné ma ani nezaujímalo... Dojazd alebo spotreby ukazoval aj display na palubnej doske. Na moje krátke trasy po známych miestach som iné ani nepotreboval veru. A ak som občas hľadal nabíjačku tak som si dal Google navigáciu, prípadne v aplikácii od ZSE som si našiel tie ich (ako som už písal - k autu bol čip na nabíjanie na ich nabíjačkách). Tu je ešte jedno mínus pre ten držiak telefónu - radšej mám telefón na výšku, nie na šírku... Vidím tak viac dopredu v navigácii... Inak tam vojde veľa telefónov, dokonca aj veľký Note 9 sa tam napratal keď sme to skúšali s jeho majiteľom (a ešte bola rezerva) a môj S7 tam ako tak zapadol aj s hrubým „knižkovým“ obalom, nemusel som ho ani vyťahovať.

Ak by som chcel aj iné údaje a nastavenia z auta tak pomocou Bluetooth adaptéra a inej aplikácie v mobile sa dozviem ešte oveľa viac a dačo (navyše oproti palubnému počítaču) ide aj nastaviť... To som samozrejme neskúšal na požičanom aute. Ale sú tam zaujímavé možnosti. Keby to dakoho zaujímalo aplikácia má svoju stránku: OBDeleven

Aj hudba je tam v pohode. Dokonca sú aj reproduktory vzadu. Kvalita by bola určite pravda lepšia keby na dverách boli lepšie materiály, takto je to samý plech a plast a teda je taký aj zvuk. Ale na to aby dačo hralo v pozadí to beriem. Ten priestor lepší zvuk nedovolí a pre auto čo chodí na krátko je to OK. Hudba sa dala v pohode počúvať za jazdy (bodaj by nie keď ju neprehlušuje motor...) a paradoxne bola viac basová a mala menej výšok ako mám na Rapide.

Nabíjanie vonku na nabíjačkách – páči sa mi že neplatím po ňom ako na pumpe, len čipom potvrdím ukončenie (ak je nabíjačka zdarma tak len dám ukončiť a idem preč) takže žiadny stres s platením a ešte si pri DC nabíjaní môžem vyhriať auto počas nabíjania... Platby potom budú fakturované (ale pravda to asi pôjde urobiť aj inkasom, takže sa o to nemusím ani starať). Je to častejšia činnosť ako tankovanie, ale menej stresujúca (a v podstate ak by som nabíjal doma tak ma platby netrápia vôbec, faktúra za domáci odber sa platí automaticky) .
Nabíjačiek máme v TT dosť (snáď aj 5), ale taký Hlohovec zaspal dobu (žiadna). Zatiaľ je doba že sú neustále voľné, len raz som zažil ešte jeden elektromobil pri Kauflande, a raz odtiaľ išiel akurát predo mnou preč. To ale možno dlho nepotrvá... V najhoršom aspoň AC možno bude voľné aby človek v núdzi za hodinu natiahol skoro 20km.
Dĺžka nabíjania je asi 15 - 30 minút. Aj za 15 minút tam človek dačo dostane, často som nabíjal 20 a bolo to nad 90 % stavu batérie (a dojazd tak 90km, ale nikdy som neprišiel pod 30km!) a raz mi v -2 Stupňoch ukázalo že do plného nabitia to bude 40 minút (asi 1/4 batérie bola), ale mám pocit že ako si to ohrialo batériu tak s ten čas skrátil.
Čip od ZSE a aj nabíjacie stanice od ZSE fungovali OK (ale nabíjal som len asi na dvoch tých istých), Nemohol som vyskúšať použitie aplikácie na iné účely ako náhľad staníc na mape (napríklad by šla rezervácia miesta 30 minút vopred a podobne) - nemal som totiž registráciu, nepotreboval som ju, autorizáciu som robil čipom ktorý som dostal zdarma k autu (takže čo som "prevozil" to bolo všetko už v cene požičovného, kto vám to dá...).
Na vyhľadávanie nabíjačiek je momentálne vraj dobrá aj aplikácia (Android) Chargemap Alebo aj (Android) PlugShare. Prípadne stránka nabky.com, tam je aj možnosť v diskusii pozrieť dajaké informácie k danej nabíjačke. Ukazujú snáď všetky... Samozrejme priamo z aplikácie neviem ako na nich zaplatím, komu patria, tu je to ale vcelku jednoduché (vraj) - prídem , rýchlo sa zaregistrujem (karta, mail) a môžem čerpať energiu. A zasa sme pri tom - nezvládaš telefón a moderné technológie - nekupuj si takéto auto... A ešte bohužiaľ na Slovensku sú pekné "diery" na mape bez nabíjačiek (ak pozerám len ZSE)... Ani v Senci nie je poriadna, ani v Pezinku... A aby toho nebolo málo tak len v okolí Trnavy môžeme používať nabíjačky od dvoch dodávateľov - ZSE a GreenWay. A ku každej bude treba aplikáciu (aby som ich našiel na mape, prípadne aktivoval a zaplatil nabíjanie, alebo zarezervoval stojan), alebo čip (aby som nabíjal a zaplatil). A čo ešte ak by som vyrazil za hranice... To ani nechcem vedieť (neviem ako je na tom roaming, ale ZSE má dajaký, asi 39Eur neobmedzený odber na 24 hodín).

Nabíjanie z 230V (doma) - ide to, asi do 20km za hodinu. Ale pri tom nemôžem "naštartovať" a to mnohé veci obmedzuje. Zapaľovanie zapnúť ide, auto ale nekúri (kúri iba pri DC nabíjaní). Pripojiť mi to doma išlo normálne (som sa obával dajakého problému s nulákom alebo také dačo, mám staré rozvody...). V aplikácii ide nastaviť že koľko Ampér maximálne si auto zoberie (dal som 13A, to káble poberú a nenabíjalo sa to extra dlho - na noc OK – UPDATE – ten kábel má vlastnú elektroniku a píšu tam 10A, takže asi je to už ošetrené na 2300W aby to doma nenarobilo šarapatu... Takže v aplikácii treba nechať plný prúd, to sa využije pomocou druhého kábla na verejných AC nabíjačkách – 3,6KW pôjde).
Ceny tu teraz neriešim, ale prerátajte si to – auto má najhoršiu priemernú spotrebu 18kWh/100km (ale aj za 15 sa dá jazdiť v miernej zime, a v lete už len menej), a ak nemáte paušál tak to vyjde draho skoro ako na úsporný benzín (asi aj ako benzínový Up so spotrebou 4l)... Ideálne je nabíjať z domu, to vychádza hodne lepšie, no a modely ako e-Up sa v pohode nabíjajú aj z 230V, takže keď si takú obyčajnú zásuvku vybavíte dakde inde (domyslite si kde by to šlo) tak to ani nemusíte platiť...

Ďalej tu napíšem len ako som tie jazdy vnímal každý deň čo som auto mal, čo som si všimol, čo som zažil, nebudem to dajako štylizovať, len také čriepky z dní... Sú to len dojmy, žiadna "recenzia", len čisto praktické veci a zážitky zo života s elektrickým autom a vnímanie rozdielov v pohone. Ani foteniu som sa pri tomto moc nevenoval (a to ma baví inak), a už vôbec nie tvorbe videí, naopak ani som to nechcel robiť, chcel som auto "len používať a čo najviac vnímať a zistiť". A tak je tu minimum foto záberov z vecí kedy bol čas a zaujali ma (na konci - komentované fotografie).


- - - Denník - - -

1. deň - vyzdvihnutie auta a prvé jazdy

Po tom čo som sa pár minút na mieste zoznamoval s ovládaním auta (aj Rapid je "koncern", tak časť vecí je rovnakých, bol som v tom skoro raz dva doma, až na "automat"...) som sa pomaly pohol - prišiel okamih ktorý navždy zmenil môj pohľad na elektromobilitu... (teda najskôr prišiel okamih keď som zabočil do pešej zóny, ale zbadal som sa hneď... Ale veď keď tam môžu električky tak čo, aj ja idem na elektriku...)

Pre istotu som si na mieste obkrútil 4 okruhy okolo bloku kde bol kľud kým som vyrazil rovno do plnej (našťastie víkendovej) bratislavskej premávky... Dobre som urobil, je to riadna zmena pohonu, prevodovky a pocitu z jazdy... Zastal som ešte v BA na čerpačke, aby som si dačo pozrel, vyskúšal, nastavil. Prepadol ma taký zvláštny pocit, že sem vlastne nepatrím a ani tieto stanice nepotrebujem, také divné mi to prišlo... Dal som teda cestu z BA - domov (62km), ešte skoro polovica batérie a 40km zostávalo (auto čerstvo odpojené z nabíjacej stanice malo dojazd 124km teoretický), potom som skočil do TT - nabiť (na 93 % a tesne nad 100km dojazd tam bolo raz dva), prvý krát som si to skúsil, ale nebol to problém, odvtedy to už robím tak dajako intuitívne... A nasledovala cesta Horné Orešany a potom Pastuchov (tam krátka jazda) a domov. Tu som si prvý krát uvedomil že si to musím prepočítať či takú cestu vôbec dám, takže mapy v telefóne, naťukať do navigácie a pozrieť vzdialenosti a porovnať s tým aký dojazd mi ukazuje auto... Prípadne naplánovať dobitie po ceste (jedine v Trnave sú DC nabíjačky). Nič pre dakoho kto nemá v mobile ani internet... Dojazd bol teoreticky OK, tak som vyrazil. Čo som stratil v kopcoch cestou tam, to som dohnal dolu... V kopcovitej ceste to veru skresľuje riadne ten dojazd. 167 najazdených kilometrov za tento prvý deň. Z BA asi 20km diaľnica (do 100km/h aj tak, nebrzdil som premávku, len som išiel v pravom pomalom pruhu), inak okresky (ale aj rezko, nie na spotrebu, ale občas keď sa dalo aj úspornejšie), mesto. Priemerná spotreba za ten deň 13,6kWh/100km (ale problémy s kúrením, takže preto som tak 2-2,5kW odberu šetril, potom som už takúto malú nikdy nedal...). Nabíjal som raz - 18 minút. A potom doma na 230V trochu aby som prišiel ráno na nabíjačku. Doma to nabíja asi 20km za hodinu. Ako núdzovka dobré, alebo keď prídem aj hocikedy večer tak do rána to isto bude na 100 %... (oficiálne takto trvá plné nabitie z 0 na 100 % asi 8 hodín, v praxi sa ale z nuly nikdy nenabíja pravda, ba ani do tých 100 sa neodporúča)

Myslím že trasu jazdy treba rátať tak aby som prišiel k nabíjačke s minimálne 30km... Takže dojazd tak 80km max.

Plánovanie je tu veľká alchýmia... Uvidím čo na to aplikácia, či mi to bude kontrolovať keď tam už budú mapy a navigácia...

Polepy na zadnom okne sú síce fajn reklama, ale zhoršujú výhľad vzad...
Z BA som inak išiel trochu v chlade, ba až väčšom chlade... Najskôr bol problém asi že som mal ECO mód alebo čo, ale aj keď som to prepol tak to nepomohlo, nepomohol ani reštart a normál... Fúkal to iba dosť chladný vzduch. Ako vetrovka to vybaví, ale tá kosa na nohy... Ma napadla parafráza na priekopníkov letectva – aj tým bola hore v lietadlách v začiatkoch pekná zima, aj ja som teraz taký priekopník elektromobility. Neviem čo sa tam potom zmenilo ale keď som neskôr mal 22 nastavených tak vzduch išiel teplejší a v bunde mi už bolo aj horko, takže dakde bola zrada, ale hlavne že kúrenie potom išlo OK. Uvidím ráno do práce, nedal som si predhriať interiér, len nejaké minúty popredu skočím zapnúť kúrenie ručne (zapnem zapaľovanie a auto sa vykuruje). Už sa to dajako upravilo a ide teplý vzduch. Stále mám ale pocit že to kúrenie je dajaké divné občas. Ako by to nestíhalo celý interiér naraz. Občas mám na nohách chlad.

Domov som večer prišiel s 1/4 batérie a 28km. A vraj za 6,4 hodín bude nabité (230V doma). Po chvíli (asi hodina) tam bol dojazd 45km a vypol som to, na nabíjačku ráno prídem... Ono si to kúrenie potom dajako sadlo... Zvýšila a mi celková spotreba z jázd, ale auto kúrilo potom normálne už aj na automatiku.

2.deň - ide sa do práce...

Dnes som dal variantu že si ráno auto nabijem po ceste do práce na rýchlonabíjačke (50kW DC, ale auto berie aj tak do 40, skôr asi len 36KW). Takže trochu skorej vyraziť do práce.

Ráno bol dojazd tak ako večer - 45km. Ale cestou do práce (12km) som prišiel na nabíjačku s 20km dojazdom... Priemerná spotreba nad 20kWh! Lebo pravda zima, prší, kúrime, ohrievame (sklo), vyhrievame (sedadlo). Inak kúrenie už lepšie, teplý vzduch ide. Samotný odchod do práce bol OK, zapnem a idem, v podstate je mi jedno či som zahrial motor (ale idem aj tak prvé dva km pomaly dedinou)...

Nabíjačka ukázala že za 26 minút bude nabité. (Batéria pod 30%). Nabil som za 18 minút na 90 %. Vraj na 95km dojazd... Dajako sa mi veru nechcelo čakať, ale to aj stačilo. A nebolo kde si dať kávičku...
Idem poobede z práce a práve sa to stalo - nočná mora elektro vodičov... Prišiel som k nabíjačke Kaufland a bola obsadená... Ale iba AC nabíjaním - starý Fiat 500e (asi nemá, na moje šťastie, potrebné koncovky na rýchle DC nabíjanie...). Tak som tam pridal ešte moje CCS a idem aj ja... Obaja súčasne. Len aby ma dakto nevypol... Lebo tu to ide vypnúť... (zdarma nabíjanie) Pokiaľ majiteľka Fiata na AC za 21 minút dostala 1,25kWh tak ja som za 18 natlačil 6,5kWh a auto na 99 %... V podstate som za nákup za 6Eur dostal palivo v hodnote asi 3,20 (prepočítané na benzín), to sa mi ešte nestalo...

V robote prebehli len 3 krátke skúšobné okružné jazdy, trochu jazdy po meste a domov. Auto má dojazd 88km, takže na zajtra je pripravené. Skúsim nastaviť automatické vykúrenie ráno...

Dnes to boli prvý krát trasy ako bežne chodím do práce a späť. A zaujímavá vec bola hlavne pri pripájaní sa z obchvatu na hlavnú - to zrýchlenie je famózne, ani nie tak rýchle, ale okamžité a stále, hneď som tam bol zaradený... Inak sranda že zrovna teraz keď mi nevadí pomalšia jazda, naopak, som rád že šetrím energiu a mám dlhší dojazd, tak premávka išla skoro 100vkou...

3.deň - ráno rovno do práce.

Zaradiť sa na hlavnú cestu je ako so športiakom, stlačím akcelerátor a už idem za autami 80...

Včera som auto vypínal (po nastavení automatického kúrenia na 5:15) s dojazdom 82km. Ráno tam bolo 75 a do práce (13km) som dorazil s 55km dojazdom (ale aj ohrev skla kvôli dažďu zapnutý, na druhej strane sa išlo len asi 80 a menej). Automatika kúrenia funguje... Ráno hneď na aute svietilo A/C a kúrenie bolo aktívne. V aute pohoda hneď ako som sa usadil. Dobrá funkcia. Len to samozrejme znížilo hneď dojazd. Neviem kedy presne sa to zapne keď je to nastavené na daný čas, ale to nevadí hlavné že mám hneď ráno teplo. Kde je v tomto môj "ropák" ktorý kúri po 5 tich kilometroch, lebo pravda najskôr treba motor zohriať a až potom sa pustí horúca voda do radiátora. A turbomotor má 6l vody...
Už som zistil prečo sú elektrické autá ekologické... No lebo prídem do mesta, dám ho na nabíjačku a po meste chodím pešo aby som šetril dojazd...

Jazda dnes v ohromnom vetre nebola dajako problémová, auto vďaka svojej hmotnosti sedí snáď aj lepšie ako veľký a ľahší Rapid...

Domov som dorazil (po troche vozenia a nabíjania) s 52km dojazdom, dal som auto na 230V a vraj za 4,5 hodiny bude nabité. Nechám to do večera a keď pôjdem spať tak to vypnem a schovám. Kúrenie programovať nebudem, urobím to inak, ráno skočím zapnúť auto ale 2 minúty popredu...

4.deň - skúsim (možno už ráno na ZSE nabíjačke) AC nabíjanie...

Či to bude tých 3,6kW... A ako to porastie na dojazde.

Ráno som nemal nastavené automatické kúrenie, ale hneď ako som prišiel k autu "naštartoval" som ho a za pár minút čo som pozrel dačo v garáži a pootváral brány už tam bolo teplo. Toto aj stačí... Aj tak človek na minútu presne nevie kedy ráno vyrazí... K tomu na chvíľu ohrev sedačky a komfort je výborný. AC nabíjanie pravda ide v podstate ako z domácej zásuvky, pomaly (a neukazuje to ani percentá batérie na display-i nabíjačky). Mám asi 68% batérie a do plna to bude vraj za 2 hodiny (palubný PC to oznamuje). Možno by to bolo takto OK keby som chcel ísť na dlhšie dakde a nechal by som tak voľné výkonne DC ešte pre kolegov... Ono AC nabíjanie je u ZSE pri paušále za 9Eur mesačne potom zdarma... Takže aj to je argument. Ale za 8 minút skoro nič dodané pravda. Prepol som to na DC a PC hlási že za 15 minút bude hotovo... A to si môžem aj kúriť, čo pri AC nejde...

Je veľká výhoda že to mám na týždeň, lebo čo deň to iné pocity. Inak na to auto a celú problematiku elektropohonu pozerám...

Z práce som porozvážal kolegov po meste domov. Keby som mal ísť svojim autom (manuál) v tak plnej premávke mestom tak by som nadával už popredu - neustále radenie, 1, 2, 3 a späť, poťahovanie po kúskoch, ale s týmto autom mi to absolútne nevadí. Ako ide premávka, tak idem aj ja, ak ide pomaly mne je to jedno, aspoň šetrím batériu. Auto je malé, po meste sa s ním chodí lepšie. Ani vzadu sa na takýto kúsok jazdy nikto nesťažuje (ja som to ešte neskúsil za jazdy, ale ako tak tam aj za seba vojdem - 186cm). Inak toto s tou rýchlosťou premávky platí aj mimo mesta. Mne je jedno ako ide premávka, či dakto brzdí na začiatku kolónu, idem toľko koľko ten predo mnou. Na rozdiel od môjho benzínového auta nemám nervy z toho že napríklad pri 80 tke tam preraďujem 4 5 podľa kopcov... K dokonalosti tohoto auta by sa hodil asi len dištančný radar k tomu tempomatu čo tam je (teda adaptívny tempomat) a bolo by to dokonalé, už by som ani na plyn nemusel stúpať... Lepšie elektromobily ho majú, tam by to bol už iný luxus. A v spojení s Line Asistentom by som sa snáď aj vyspal (alebo vysypal) po ceste... Inak mám všeobecne pocit že samotný obyčajný tempomat v dnešnej dobe preplnenej premávky ani nemá zmysel, jedine adaptívny... Tu ten obyčajný je, ale skúsil som ho pár krát a veľa možností ho používať som veru nemal... Zaujímavosť ako funguje - rýchlosť udržuje aj dolu kopcom – rekuperuje pri tom... (na to ma upozornil iný kolega že nech to skúsim, lebo jeho diesel vraj zrýchľuje keď to motor “neudrží” na danom prevode – má manuál...)

Potom som skočil ešte jednému kolegovi - previezť ho trochu a posedieť u neho. Z Trnavy smer na Špačince - to je nechutná cesta kde je stále skoro 70 tka a v zákrute (ktorú v pohode prejdete aj 90 keď sa ide normálne) dokonca len 50 tka. Strašne ma to vytáča na mojom manuálnom aute. Ale tu nie, tu mi to bolo jedno, plynom som si reguloval rýchlosť koľko kázali, radiť som nemusel, takže paráda. Elektrické auto je vhodné aj na dodržovanie rýchlostí na cestách, to som fakt ocenil často že stačilo iba ubrať plyn... Do kopcov to riadne prepadlo na dojazde. Až prichádzala zasa tá úzkosť že ako prídem domov keď sa tam ešte pôjdeme povoziť (tiež do kopcov...). Išiel som Naháč - Dechtice a ťahá to naozaj dostatočne... Ani Rapid sa nechytá ak sa riadne nevytočí... Samozrejme to cíti tie kopce, ale ako to dokáže zrýchliť smerom hore tak to som nepochopil... Ťahá to asi ako dobre vytočená dvojka na normálnom aute, ale ťahá to tak stále, až po 80 (žiadny problém s preradením z dva na tri...). U kolegu som dostal kávu, bábovku a 18km dojazdu (kým sme debatovali bolo to na 230V) takže som sa ukľudnil a domov išiel v pohode.

Samozrejme domov dojazd ani neubúdal, išlo sa z kopca a pomaly (tma a prázdne cesty, tak som sa flákal 70, do 80km/h). Ale aj tak musím ráno nabíjať na ZSE nabíjačke do plna, lebo poobede idem hneď preč... A ešte že prečo ma stresuje ten dojazd - ak ide tuším pod 30km tak ma auto upozorní a mám pocit že sa prepne do ECO módu (menej kúrenia a menší výkon), no a ak by spadol na 15 (alebo 10?) tak som na ECO+ a to som bez kúrenia a ešte menší výkon... A to nechceš... (ale na tvrdo tlačidlom to tuším ide zrušiť to obmedzenie keď som si istý že na nabíjačku prídem)

Dnes ešte prebehla simulácia výpadku elektriky pri nabíjaní doma z 230V (za tento nápad ďakujem kolegovi čo ma upozornil na to že kto vie čo sa stane). Ono už dva dni je extrémny vietor a jeden deň sme mali výpadok. Takže zapol som nabíjanie a po pár minútach som ho na chvíľu vypol (ističom). Konektor zostal svietiť , ale po chvíli zhasol. A po opätovnom štarte elektriky (po cca 20 tich minútach) sa to nabíjanie zasa pekne rozbehlo. Takže výpadok nie je problém...

5.deň - len klasika - robota a poobede návšteva.

Dnes to skúsim ráno natlačiť doplna že koľko bude ukazovať dojazd. A budem jazdiť na ECO móde ak to nezabudnem prepnúť... (maximálne 120km/h miesto 130, motor 50kW miesto 61 a obmedzený výkon Climatronic-u - kúrenia. Bude zima?) Ja sa inak do auta dosť obliekam, aj do môjho, lebo kúri aj tak neskoro a sadám do studeného.

Tak ECO mód sa dlho nekonal, slabšie to kúrilo (chladnejší vzduch a hlavne vyššie otáčky ventilátora - fúkalo mi to do tváre trochu), musel som to zrušiť... Palubný PC píše že sa bude nabíjať aj 40 minút dnes ako som ráno prišiel na nabíjačku, asi je batériám chladno (-1).

Dnes je prvý krát mínusová teplota, ale je to v pohode - kúrenie to dáva (na krátkych trasách, na dlhých je to mierne horšie).

Do práce som prvý deň po ceste počúval hudbu (z telefónu cez Bluetooth). Doteraz som si vždy rád užíval to ticho a počúval auto (to mňa baví, aj na mojom Rapide to tak občas v tom rannom tichu robím a počúvam ako čvrlikajú vstrekovače, áno, aj to je počuť keď to človek vie...). Správanie a zvuky auta už trochu poznám tak som si to mohol dovoliť skúsiť. Hudba je tu za jazdy v pohode. Zvuk odpovedá materiálom dverí pravda, ale na počúvanie OK. Ovládanie ide tlačidlami na infotainmente, takže telefón ani nemusím vidieť... Infotainment ukazuje aj skladbu ktorá sa prehráva. To tlačidlové ovládanie kvitujem, lepšie ako dotykový display, toto nahmatám aj po slepiačky skoro. Na mestské auto to beriem, je to OK. Ak máte na telefóne Bluetooth zapnuté tak po štarte auta sa hneď spustí spojenie.

Dnes zasa krásna ukážka pružnosti. Zaradiť sa z prípojného pruhu do premávky medzi dva kamióny je malina. Zo 40 je tam 80 hneď a už som musel uberať lebo som sa lepil na ten prvý kamión... Na mojom Rapide kde mám v tejto situácii ešte dosť studený motor (odchádzam z práce) ma to štve, lebo nechcem ho vytočiť nad 3000 otáčok taký studený...

Cestou do Hlohovca som zažil tú povestnú zápchu tam. Samozrejme pokiaľ sa ešte ako tak poťahovalo tak to bolo skvelé, ale ak to už stálo to som musel vyraďovať do neutrálu (dlhšie státie) a už to bolo menej komfortné. Ale stále OK oproti manuálu... Auto ide tak cca 5 až 10km za hodinu pekne samo, stačí zaradiť D a pustiť brzdy. Prípadne len ťuknúť do plynu. Samozrejme jemne s plynom udržuje akúkoľvek rýchlosť... Ale už začínam cítiť limity podvozku. Hlavne keď sa zhorší cesta. Ako som išiel do Pastuchova tak z Hlohovca (je to smer na Topoľčany) je to rozbitejšie a auto skáče viac ako Rapid. Musel som ísť trošku pomalšie veru. Ale cesta do roboty je ako tak rovná a tam je to v pohode, aj 100vka nie je problém ak tak ide premávka, no a po relatívne ešte novom obchvate Trnavy je to úplne pohoda.

Dnes bolo trochu slnečno, dalo sa znížiť kúrenie na 21 St. a ručne nastaviť jednu paličku ventilátora (inak som fungoval vždy na automatiku bez zapnutej A/C klímy). Energiu to tak moc nešetrí, ale nefúka to zbytočne... Inak celkovo mám pocit že to fúka viac ako treba, mne ten prievan vadí, ale nie je problém to ručne upraviť ako vyhovuje. Ja som na ručné ovládanie naučený, aj v Rapide mám iba manuálnu klímu a naučil som sa s ňou pracovať tak aby fungovala ako potrebujem.

6.deň - dnes budem brať auto z domácej 230V siete

Plne nabité do rána, nastavené kúrenie a nabíjanie na čas. Po akomkoľvek nabíjaní (97% dajme tomu) mám dojazd len tesne nad 90km. Viac už nie. Uvidím dnes, asi bude na 100% nabité. Priemerná spotreba pri mojej komfortnej jazde je až 18kWh/100km... V podstate od kedy to auto mám... Uvidím dlhšiu cestu potom do BA ako to bude, pôjdem po starej ceste asi... Ale iba preto že budem na Pieskoch nabíjať, inak by som išiel kľudne po diaľnici, ona je od TT spomalená na 110 a v pravom pruhu by som sa motal v pohode aj menej...

Ráno vykúrené, nabité, dojazd 109km... Ale 13km do práce a dojazd len 90km. Zasa som raz odpadol z tohoto "intergalaktického pohonu"... Pripájam sa na hlavný ťah. Tam sú dve možnosti. Auto pred mnou si zabočilo aby bolo kolmo na cestu, ja som išiel zo šikma. Keďže bol dobrý rozhľad tak som hneď z 30 tky šliapol na plyn aby som sa zaradil za auto čo išlo po hlavnej a za pár sekúnd som letel 80 za ním. Keď som sa pozrel do zrkadla tak studený dízel nemal asi ešte ani dvojku zaradenú a boli sme skoro kilometer preč od neho... A to má toto auto "mizerných" 60kW a je ťažké... Elektrický pohon je jednoducho o parník napred... A mimochodom - takéto veci si nikto na chvíľu požičanom aute nedovolí, ale po 5 tich dňoch s mi to auto dostáva do rúk a tak trochu viem čo si môžem dovoliť (Mimochodom TSi motor na Rapide som dostával do rúk aj mesiac, dva... Tak dlho mi trvalo kým som pochopil jeho správanie a možnosti.). Tak isto je to v meste na kruháčoch a križovatkách - viem ako to zrýchľuje a tak vyrážam oveľa razantnejšie ako by som si dovolil som svojim TSi benzínom (kde neverím v okamžitý záber turba a teda rýchla akcelerácia sa určite nebude konať, naopak dve sekundy sa nebude konať nič a to som tu už preč)... Tu musím ešte podotknúť že elektronika auta pekne kontroluje ťah pri rozbiehaní. Aj aby sa neprešmykli kolesá, ale aj jeho dávkovanie, stačí šliapnuť na plyn (aj do zákruty) a ono to správne vyrazí a “pôjde” ...

Zaviezol som domov ďalšieho kolegu - hneď pochopil že (asi nie len) jeho žena by ocenila tento pohon... Bezstarostná jazda s jednou nohou na jednom pedáli...

Ďalší zážitok z dneška - ťahám si to 50 tkou po dedine, za mnou nervózny mladý šofér na vyhonenej hlučnej starej Honde Civic - synonymom výkonu pre generácie z "minulého storočia". Ešte pred tabuľou ho to za mnou prestalo baviť a tak 3 jka - hukot, 4 - hukot, 5 -hukot, no a ja len trochu viac stlačím akcelerátor a za pár sekúnd idem za ním a všetko v tichu a kľude. Moc veľký rozdiel v zrýchlení to nebol, v rachote ale áno... Prišlo mi to riadne smiešne... Pýcha benzínového pohonu nestíha v zrýchlení ani elektrickému krpcovi. Taká Tesla by mu zmizla z dohľadu ako raketa. A bez zvukovej kulisy okolo toho. Už chápem pohľad šoférov elektrických áut na dopravu okolo...

Vyskúšal som nabíjanie v TT na Kollárovej. Vraj počas nabíjania je tu parkovanie zdarma (inak je to platená zóna, ale zdarma je to iba prvé tri hodiny podľa cenníka ZSE pre AC nabíjanie, potom by to asi účtovali k nabíjaniu...), tak som to dal na AC a išiel si vybaviť veci. Na AC by to trvalo 2,5 hodiny, takže času na vybavovanie mám dosť. A okrem toho som vlastne týmto nechal voľné tie ostatné dva rýchle DC konektory pre iných... To je fajn riešenie toto, myslite aj na ostatných ak idete na dlho dačo do mesta.

Ešte som odviezol aj ďalších rodinných príslušníkov ktorí doteraz na takomto aute nešli. Ten pohon ich prekvapil, hlavne ako to krásne dokáže vyraziť z miesta preč keď idete dajme tomu z vedľajšej na hlavnú. Na takomto aute vyrazíte hneď a rýchlo, nemusíte mať stres či pridáte dostatok plynu a správne odhadnete pustenie spojky. Prehodíte nohu z brzdy na plyn a odchod. Aj človek čo za tým sedí len chvíľu vyrazí ako skúsený šofér. Veľký benefit pre (hlavne) začínajúcich alebo slabších šoférov... Aj keď toto dokáže aj bežný automat možno v pohode, ale tu je to ešte o chlp rýchlejšia reakcia.

7.deň - zasa nabíjam a kúrim z domu.

Dnes to bude asi iba bežná cesta do práce, poobede trochu vozenia a predposledný deň čo mám auto doma. Jazdím s ním už tak na pohodu, mám to ako tak pod kontrolou, užívam si to.

Ráno prekvapenie - nie len moje auto je biele, oni sú všetky autá biele. Ale škrabať nebolo treba, auto pekne vykúrené, zotrel som len stieračom vodu zo skla a ide sa preč...

Nečakane prišla požiadavka dakde po práci poobede skočiť. Pri takejto záležitosti si treba prepočítať kam to bude, ako je to ďaleko tam a ako ďaleko k najbližšej nabíjačke prípadne potom. Keďže v práci sme išli s kolegami na obed aby videli ako auto ide (4 v aute, ale boli prekvapení že aj vzadu sa ako tak odviezli a výkon ešte v meste bol) tak ako odchádzam z práce tak mám dojazd iba 65km, to sa bojím, takže nabijem krátko po ceste domov. V Kauflande ma ale predbehol Hyundai a jeho obrovská batéria nebude nabitá za 10 minút keď mu chýba skoro polovica (a obsadil mi CCS ko keďže je to moderné auto na európsky trh), na Rybníkovej je ale voľno, tak vraj za 15 minút bude nabité (batéria mala 71%). Ono to ide plánovať (zatiaľ kým sú voľné nabíjačky), len to vyžaduje aj trochu času navyše... Možno by som to otočil a prišiel domov v pohode, ale s dojazdom menším ako 30km mi to nerobí dobre... Teraz ako je slnečno tak nabíjam bez kúrenia a popri tom si dopisujem tieto poznámky, 15 minút prejde raz dva... Po ceste naspäť z poobedňajšej cesty sme sa stavili v Kauflande, nakúpili, nabili (kým sa vybavil nákup tak auto bolo na 100%, v Trnave je pri Kauflande zdarma nabíjačka...), takže takto ak je po ruke kopa nabíjacích miest je to v pohode aj na 120km denného jazdenia. A trochu si aj zvykám na to častejšie nabíjanie, beriem to ako súčasť jazdy.... V podstate - idem okolo nabíjačky? Tak ho natlačím... Dnes ako bolo po obede teplejšie tak som obiehal cyklistu, určite ocenil nulový smrad za autom... Aj ja by som to na bicykli ocenil.

Ako som sa rozbiehal na križovatke za autami tak mi docvaklo ako ma obťažuje že preraďujú a teda menia plynulosť rozbiehania. Musel som prerušiť tú moju krásnu linearitu rozbehu, lebo "ropák" potreboval preradiť z 1 na 2...

Dnes som si všimol kde je tlačidlo na aktiváciu a deaktiváciu funkcie CityBreak - ale neskúšal som ju (auto automaticky zastaví ak sa pred ním objaví chodec... viď toto video).

Na večer som zasa robil „taxikára“, mládež sa chcela zabávať, a to s plným autom, a plným kúrením (je nula, kúrenie žralo aj 4kW) takže domov som dorazil s dojazdom 40km a pod 50% batérie, takže zasa doma na 230V (vraj za 4,5 hodiny nabité), lebo ráno vyrážam zasa na jazdu. Tretí krát to ide na nabíjačku dnes... Spotreba s takto plným autom a kúrením je aj 20kWh/100km. Výkon je ale v pohode auto ťahá ako tak dobre stále. Rozhodne to nie je obmedzujúce...

8.deň - auto budem vracať...

Ale ešte predtým musím dačo vybaviť, takže dnes to vyzerá na dosť dobrý trip ešte do večera... Od rána je nabité na nabíjačke, a ešte tak 2 krát ho nabíjať budem kým to všetko odjazdím... Ale už s tým tak dajako rátam keď idem ďalej. Otočím to na Dobrú Vodu, v TT sa nabijem (to bude do 15 minút možno), v Bratislave na začiatku zasa (asi 15 minút) a tým pádom jazdím bez stresu o stav batérie a v pohode odovzdám auto. Jednoducho čo 50 - 60km pauza na nabitie a je to...

Mimochodom aj teraz pri prvom rozjazde v danom dni mi to stále ten pohon pripadá taký iný. Zvykol som si už, ale je to iné.

Tak cesta podľa plánu (takže ide sa to naučiť...), v TT 15 minút nabíjania, v BA asi aj menej (stihol som na pumpe WC a kúpiť vodu + pár minút čakania, to som si akurát rozmyslel kadiaľ pôjdem ďalej a hneď tam bol dojazd 90km tak sme vypadli), pekne som sa na záver povozil, slnečný deň, príjemná jazda, auto som bez problémov odovzdal (bodaj by nie, veď bolo v lepšom stave ako bolo prevzaté, dal som si na čistení záležať, nech vidia že sa o to viem postarať, takže na budúce snáď nebude problém si požičať Up-a znovu. Tentoraz už nového - s dvojnásobnou batériou a dojadzom... Vraj už od marca budú...). Priemerná spotreba na takto dlhšej jazde asi 15,8kWh/100km, kúril som menej, bolo + 6,5 Stupňa, slnečno a boli sme aj tak oblečení (kúrenie len 1,3 až 2kW). Ale išli sme rezko, premávka bola rýchla.

Takže už iba spracovať zážitky, presadnúť na čas do môjho a spísať to celé...
Skvelý týždeň plný nových skúseností mám za sebou. Odteraz pozerám na problematiku elektrických áut z úplne iného uhla...

9.deň - idem do práce na Rapide...

Už dopredu viem čo ma čaká, nič pozitívne to nebude... (až na to že je tam benzínu na pár sto kilometrov a auto je komfortnejšie na podvozku) Studený motor, dlhé zahrievanie, zima v aute, neustále radenie, práca so spojkou a motor čo vrčí... Už sa "teším"...

Sadám ráno do svojho auta. Ľavá noha nevie čo má robiť... Ejha, ja som zabudol šoférovať vlastné auto...

5 minút jazdy a už som tri krát (intenzívne) šliapal na brzdu... Kde je rekuperácia? Pustím nohu z plynu a ono to stále ide, ani podradiť nepomôže (a potrebuje to ovládať spojku a páku prevodovky). Nohy majú neustále robotu - spojka, brzda, plyn, čo som ja dajaký organista? Dobehol som dosť pomalý autobus, musel som podradiť a aj tak brzdiť, na e-Upe by som len ubral na chvíľu plyn... To isté na každej križovatke - miesto jemného alebo silnejšieho ubratia plynu tu nastupuje organový koncert pre nohy... Celú cestu mi tu "huhle" motor na pozadí a musím si sledovať aj jeho otáčky (ale mám to už v ušiach, tak ani netreba pozerať po budíkoch). Našťastie je dnes teplejšie tak kúrenie sa dostavilo skoro (a keď sa zohrial motor tak je aj účinnejšie pravda, to je výhoda ropáka...) A samozrejme podvozok Rapida je pohodlnejší. A ešte jedna vec je plus - dojazd je 280km, je tam pol nádrže, takže jeden stres odpadol... Ak bude málo, oznámi to sám, a pravda oznámi to v čase keď bude dojazd ešte 100km, takže pohoda... Jedna starosť mi odpadla...

Idem z práce, sadnem do auta, ľavá noha odložená a pravá stlačí intuitívne brzdu. A spojka čo do frasa, kto ju stlačí... Bez toho ani nenaštartujem...

Ale potom už som sa spamätal a až na naozaj (mne) chýbajúcu rekuperáciu to ide ako za starých čias. Dokonca sa mi zdá že tá dvojka predsa len potiahne pekne, vo vyšších rýchlostiach aj lepšie ako e-Up (ale 85kW e-Golf by bolo iné pravda). A trojka na podlahu ide až po 140 (a obmedzovač ešte nie je)... Akurát sa mi ešte stalo že ako som naberal rýchlosť za jednou dedinou (rozbiehal som sa za autom predo mnou) tak som sa na chvíľu pozabudol a nepreradil som len točil viac motor... Snáď mi to už zajtra pôjde zasa dobre...

Nešlo, šiniem si to dedinou kľudne 50 na 3jke (2000 otáčok), potrebujem predbehnúť cyklistu a hneď zrýchliť lebo oproti ide auto, šliapnem na plyn a čo? Nič, len hrmot väčší, výkon prišiel až za 2 sekundy... Dosť že som to stihol...
Tri dni som chodil do práce, na nabíjanie som prestal konečne myslieť, z nádrže neubudlo skoro nič pravda, dojazd už neriešim, natankované je tam aj na týždeň... Ale inak ma už jazda na mojom aute dajako nebaví.

Záver z toho si urobte sami...

Dačo na záver - toto píšem po tom čo som si všetko odjazdil:

Previezol som za tie dni zopár ľudí... V podstate sa to všetkým páčilo, minimálne do doby než som povedal dojazd a cenu... Dojazd by sa dal vyriešiť kúpou modelu čo ho má vyšší (sú také, stará verzia e-Up-u je na tom v podstate dosť biedne, hlavne na dnešné pomery), ale tá cena to zabíjala už v základe, nie ešte kategórie s lepším dojazdom. Bohužiaľ sa nepohybujem v skupine nadpriemerne zarábajúceho obyvateľstva, takže otázka ceny je alfa a omega pri kúpe auta... Paradoxne by aj tú veľkosť prežili keď si uvedomia tie plusy čo ten pohon má... Ako základné auto na bežný život je to OK. Teda ideálne druhé auto na krátke vybavovačky. No ale kto si kupuje druhé auto za 20.000 keď prvé kúpil do 10... Nájdu sa taký, len na Slovensku ich nie je veľa. A tým veru takéto autíčko odporúčam. Ojazdený e-Up som videl najlacnejší za asi 11.000 Eur, ale už rok 2014, ako je na tom batéria? Kilometre to ale veľké nemalo... Tu mám obavy hlavne preto že (nie len) e-Up nemá tepelný manažment batérie - nezohrieva ju v zime (to by ešte nevadilo až tak), ale ani nechladí v lete (a to je problém, vysoké teploty životnosti neprospievajú asi).

Definitívne ale musím povedať že ten pohon si ma získal. Ako som už napísal - elektrický pohon je pohon pre 21. storočie (skvelý do preplnených miest - zápchy, kolóny, ale aj na rýchle reakcie pri krízových situáciách) , čo ale zostalo v storočí minulom je infraštruktúra a v podstate trochu aj výkon batérií a celý ten systém okolo nabíjania. Moje obrovské šťastie je že som sa pohyboval v okolí Trnavy, tu je nabíjačiek ako maku, tu by sa dalo používať aj toto auto s dojazdom na istotu 80km v zime (asi aj nad 100 v lete), jednoducho ak by bol čas tak by som na 15-20 minút vybehol k daktorej najbližšej nabíjačke a dotlačil auto. Zatiaľ sú nabíjacie miesta väčšinou prázdne... Nie je to dajako stresujúce alebo tak, naopak, vcelku intuitívne. Ale čo ak by to bolo iné mesto? Hlohovec má najbližšiu nabíjačku asi 20km. Samozrejme ak je doma prístup k 230V je to OK, ale aj tu pozor na dĺžku času nabíjania ktorú človek pri 230V potrebuje. Rýchlosť nabíjania je tak do 20km/hodinu. A to ešte nespomínam celý systém nabíjania na nabíjačkách - aplikácie, registrácie, hľadanie nabíjačiek po mapách (a komu patria aby sa vedelo ako sa to bude platiť). Dosť ľudí čo poznám by ani svoju kartu nedali k dispozícii pre dané aplikácie (kvôli plateniu), takže okrem domáceho nabíjania by inak nabíjať ani nevedeli... (bolo by zaujímavé dať takéto auto naozaj bežnému užívateľovi...) Ďalšia vec je inštalácia tých ďalších potrebných aplikácií do mobilu, nie každého to baví... (či by vôbec vedeli ktoré potrebujú...) Tu jednoznačne čakám čo prinesie budúcnosť a zjednotenie nabíjacích staníc ako to plánujú už teraz. Možno by ani nebolo od veci keby časom každá benzínová pumpa mala jeden nabíjací stojan (aj 50kW stačí...) a zákazník by obsluhe aj zaplatil za odobraté kilowaty “ako za benzín”. Mimochodom novšia verzia e-Upa alebo CitiGo IV by moje dojmy z používania elektrického auta určite posunuli o kus dopredu - dojazd 100% minimálne 160km (aj 200 možno) mi na denné jazdenie určite stačí, v tomto týždni som v podstate 100km nepresiahol za deň (okrem dní keď som točil Bratislavu - prvý a posledný). Určite by som jazdil kľudnejšie, veď to možno porovnám hneď ako bude čas a budú k dispozícii nové e-Up modely... Ak má dakto možnosť mi to vo VW alebo v Škode vybaviť tak nech sa páči, rád to sem dopíšem... Ešte čo sa týka tých aplikácií a tak, no ja nemám problém takéto informácie vyhľadávať, túto problematiku sledujem už dlhšie, mám v tom prehľad, mňa baví všetko okolo elektromobility sledovať, preto ma v tomto ani nič neprekvapilo, je mi to intuitívne, ale naozaj, keby som to dal do rúk polovici ľudí v okolí tak ak nenabijú doma tak budú mať len starosti kým sa do toho dostanú.

Len tak na ukážku jeden odkaz – na e-Up modely s 18kWh batériou ide aj „seriózne“ cestovať: 465 km trip using VW e-up.

Ja si myslím že napríklad takto by sa to dalo naplánovať: http://danielgago.sk/Trip_Planner_elektroauto.html.

PS:
ak budú na tento článok dajaké reakcie, prípadne otázky, tak ho kľudne doplním o potrebné informácie ak to budem vedieť. Testy prebiehali v 02/2020, a aktuálnosť článku je a bude napísaná na začiatku stránky.

Mýty a fakty z môjho pohľadu:

(po tom čo som si to všetko prakticky vyskúšal...)

      - elektroauto nikam nedôjde (malý dojazd) - ak si naplánujete cestu s nabíjaním každých 50, 60 km (15 minút) tak môžete jazdiť celý deň... (beriem do úvahy aj extrémny komfort teraz v zime...) Otázka je či tie nabíjačky budú v potrebnej hustote na ceste, a voľné. Ale ak je auto s dojazdom skoro 200km to je zasa iné - prídete ďalej, ale aj nabíjate dlhšie - aj nad hodinu... Preto stále hovorím - je to pohon hlavne do mesta a okolia. S Teslou a dojazdom asi 500km a naozaj rýchlym nabíjaním je to ale zasa iné... Keď si dáte po 400km pauzu tak sa to dá (len aby bola výkonná nabíjačka 150kW, lebo inak budete dlho nabíjať...)... A ešte jedna vec – ak idete súvislú cestu, tak je dojazd relatívne dobrý, urobíte lepší priemer, ale ak to sú tri menšie cesty a medzi nimi dlhšia pauza (auto vychladne) tak opätovné vykúrenie teraz v zime ten celkový dojazd znižuje... (dajme tomu 90km v kuse, ale možno tak 3x25km po častiach). Tak aj s tým treba rátať.

Mimochodom – ja mám s takýmto obmedzeným cestovaním dosť dobré skúsenosti z minulosti – pár rokov som jazdil na starej Jawe Mustang, motorka čo išla tak 45km/h aby sa neprehrievala (priemerka 38 – 40km/h), čo 80-100km bolo treba tankovať (a ešte častejšie oddychovať lebo tam človek nevydržal sedieť...), takže cestu si bolo treba dobre naplánovať. A zvládal som takto aj 200- 250km denne... (Víkend cez 500km bol v pohode realizovateľný, na viac jazdenia som nikdy nemal čas.) A ako som pozeral na internete tak viacerí dali s týmto e-Up modelom dosť dobré štreky (stovky km) s viacnásobným nabíjaním po ceste a nikto sa nesťažoval... Sám si skúsim možno taký dlhší trip, dačo vyššie píšem ako ho budem plánovať.

      - nabíjanie dlho trvá, elektro maniaci pri tom pijú kávičku a pracujú (notebook, telefón) - čiastočne pravda... V mojom prípade asi takto - kávu som nestihol nikdy, zato som 3 krát stihol v Kauflande počas nabíjania nakúpiť... A občas som si zobral do ruky ten mobil a robil si napríklad tieto poznámky, alebo len pozrel správy a tak. Vo vykúrenom aute to bolo v pohode... Ja som totiž nabíjal najdlhšie asi len 25 minút...

Ako tak pozerám tento článok - slovo dojazd je tu spomenuté dajako často... Nebude to náhoda...

A ešte zopár komentovaných fotografií:

čakanie na elektrický vlak

Tu sa začala moja cesta za elektrickým snom – na stanici v Brestovanoch - išiel som do BA elektrickým vlakom (a teoreticky aj jednotkou električkou potom, ale to som dal zo stanice na Námestie SNP aj pešo...)

Dojazd 124km – tak taký som videl iba raz - keď som auto bral plne nabité z požičovne... Ale to bolo tým že ja som jazdil ako som potreboval – poriadne kúrenie, žiadny ECO mód, žiadna pomalá jazda (prevažne rýchlejšie okresky), občas viac ľudí v aute (ale rekuperáciu na vrátenie energie som využíval čo to šlo). Mne osobne potom ešte ukázalo dojazd 109km, ale bežne iba 99 (ale ak som vypol kúrenie tak hneď nad 100). V lete ak by sa nekúrilo by to ale 120 bolo určite (tu si je treba ale uvedomiť že až po nulu snáď nikto nepôjde, takže ak mi ukáže auto dojazd 120km, tak nad 100 cestu neplánujem... 20km treba brať ako nedotknuteľnú rezervu. Ale auto vraj ešte dačo prejde aj keď tam skočí nula...). Prístroj vľavo je merač okamžitého výkonu/príkonu – odberu a dobíjania. Auto pri plnej akcelerácii ide až na doraz výkonu, ale bežne sa pohybuje len okolo 2 jky na stupnici, ba aj pod.

dojazd
nabíjame doma

Záber na záver jedného pracovného dňa - prišiel domov mokrý, unavený a hladný. Tak som ho nakŕmil z 230V... Poistky (16A) nezhoreli, v aplikácii som pre istotu nastavil odber na maximálne 13A (ale zbytočne, „krabička“ dodávaná k autu s koncovkou na 230V to má už sama obmedzené na 10A...). Inak on dokáže z 230V využiť až 3,6kW – to je 16A, ale treba WallBox. V najhoršom prípade sa to nabije takto z bežnej zásuvky za 8,5 hodiny, ale bežne aj do 4,5 hodiny ak nie je moc prázdna batéria. Raz mi ukazovalo 6,5 hodiny, občas, keď som chcel len “dotlačiť”, tak len 2,5 hodiny. Do 90 % (čo je odporúčané pre šetrenie batérie) by to bolo asi aj o dačo menej vždy. Mimochodom – kúpa WallBoxu sa pre tento model s AC nabíjaním iba 3,6kW veľmi neoplatí, 2300W alebo 3600W nie je taký rozdiel. Možno kvôli časovaniu nabíjania, ale to zvláda aj palubný počítač pomocou aplikácie ovládať... Alebo to vybaví primitívna elektronika, čo sa dá urobiť aj doma, a stykačom bude ovládať tú obyčajnú zásuvku.

Aj takúto vymoženosť má e-Up v interiéri - ambientné podsvietenie. V noci je to efektné... Ale viac som ocenil tlačidlové ovládanie celého auta, ľahšie sa to za jazdy triafa ako dotyk... Aj tlačidlá na volante (dokonca na oboch stranách!) boli fajn, veľa vecí pomocou nich išlo ovládať.

svetelná linka
AC nabíjanie

AC nabíjanie je dosť výrazne pomalé (maximálne 3,6kW), takže za 8 minút skoro nič nenabijem... (pri DC za 8 minút natlačím do auta aj 35km!) Za hodinu by to bolo energie tak na 20km jazdy. Ale je tu aj pozitívum – ZSE má paušál kde platíte 9 Eur mesačne a toto nabíjanie potom už neúčtuje vôbec (ale bude asi účtovať parkovné po troch hodinách)...

Parkovisko na Kollárovej v TT. Pokiaľ nabíjaš, za parkovanie neplatíš... (Takže použijeme AC, čo potrvá aj 2,5 hodiny, a šup do mesta. Ale aj pri ňom by sa po troch hodinách vraj platilo aj za parkovanie. Lenže za tri hodiny vybavím toho v malom meste veľa.)

ZSE Drive na Kollárovej TT
ranné nabíjanie

Kým iní ešte spia, majitelia elektrických áut cestou do práce nabíjajú... Výhody - určite bude voľná nabíjačka a po práci mám plnú batériu, takže môžem jazdiť... (Samozrejme toto je ukážka toho keď nemáte možnosť nabíjať doma. Ak ju máte, tak máte auto nabité ráno už doma. Teda ak ste ho neazabudli dať do zásuvky večer...)

Dajako mi nevyšlo to parkovanie. Keď som to dal predkom nedočiahol kábel a ľahšie bolo to kúsok ešte vytiahnuť na chodník... Up má dosť vysoko plasty od zeme, takže obrubníky v mestách nie sú problém, ako píšem – mestské auto... Je to odľahlá časť parkoviska a bolo to na 15 minút, tak to nevadilo.

parkujem ako de...
DC nabíjanie

DC nabíjanie to je iná liga – tam to sype... A pekne aj ukazuje aký je stav batérie. Auto (jeho palubný PC) pri každom nabíjaní (aj AC) oznámi za aký čas bude plne nabité. Nabíjacie stanice ZSE ukazovali stav batérie priebeh nabíjania na display-i, ale pri AC nie, vtedy len čas a odovzdaný výkon.
Modernejšie autá ukazujú čas za koľko budú nabité aj na nabíjačke. To sa hodí, vidíte tak dokedy vám ju ešte budú blokovať... Na DC sa pri tomto aute oplatí čakať tak do 90%, možno 95, potom to nemá zmysel.

Keď už ráno nabíjate tak si ešte podriemte v aute a pozrite si dajaké YouTube video, najlepšie napríklad recenziu na novú Škoda CitiGo IV. V aute je teplo, na DC nabíjaní auto kúri, telefón to nabíja ak treba... Až teraz som vlastne pochopil prečo je ten držiak na ležato. On nie je na navigáciu, načo by komu po známom okolí v mieste bydliska bola, on je na to aby ste pri nabíjaní mohli pozerať videá... 😊 Dolu hodiny pekne ukazujú čas aby ste nezaspali do práce. Ale asi bude treba dajaký slušný balík dát (internetu) do mobilu...

ako zabiť čas pri nabíjaní
predlžovačka čaká

Idete na návštevu a okrem kávy vás už čaká aj pripravená predlžovačka... Koľko sme sa previezli, toľko kolega vrátil na elektrike... 😊

Nočná mora užívateľov elektrického auta – prídete na nabíjačku a bude obsadená... Občas sa dá v aplikácii tento stav zistiť (a to som veru neskúsil pozrieť keď som ju obsadil že či ju tak ukáže, škoda...), a občas sa dá tak dajme tomu 30 minút dopredu zablokovať – rezervovať si ju. V tomto prípade som ale mal šťastie – pani asi nemala potrebnú CCS koncovku na rýchle DC nabíjanie (jasné že nemá, vidno to na fotke, je tam iba AC konektor...), takže jej muselo stačiť pomalé AC a ja som DC - CCS ko pripojil a išli sme súčasne.

+ Fiat 500e
maps+more app

Údaje z aplikácie po prvom dni jazdy, jazdilo sa v studenom aute s problematickým kúrením, preto tá nádherná spotreba, inak bola tak od 15,8 po 20kWh/100km. Najčastejšie okolo 18, ale všetko to boli krátke a intenzívne jazdy. Ale stále v pohode - obludy ako e-Tron a podobne majú aj skoro 30... Na jar ak by som nekúril tak bude takáto spotreba často, možno aj menej dokážem, ja viem jazdiť aj úsporne (dlhodobá spotreba na mojom Rapide je 5,5l/100km a na ceste nezavadziam). Prípadne na súvislejších cestách bola tak tesne nad 15 teraz v zime.