e-golf logo

VW e-Golf, 2. generácia (2018)

(vyskúšal som si /bývalú/ vlajkovú loď VW koncernu s čisto elektrickým pohonom...)

(aktuálnosť článku – 09/2021 - posledné úpravy 9.10.2021)
návrat na hlavnú stránku

"Kde bolo, tam bolo, za jednou* riekou (Dunaj), na konci jedného obchvatu, a z mosta hneď doprava, mal garáž jeden junák, a v nej parkoval e-Golfa. A ako to v rozprávke býva - tento junák bol veľmi odvážny. Až tak odvážny, že sa rozhodol že mi toho e-Golfa kľudne aj na chvíľu požičia..." 

(* našťastie za jednou, lebo keby to bolo za siedmimi tak by som odtiaľ a tam kvôli dojadzu možno ani neprišiel... Alebo by som často nabíjal.🙂)

A to ja som teda neváhal...

Vyskúšať si zasa nejaké ďalšie elektrické vozidlo nie je tak jednoduché ako by sa zdalo. Myslím aspoň na pár dní, dačo nabehať, nie sa len odviezť na skúšobnú jazdu. A nazbierať si tak svoje praktické skúsenosti v podmienkach, v ktorých to auto reálne využívam. Ani víkend, a obmedzenie na 150km denne (ako sa to občas dá požičať), nie je na toto žiadne terno. Aj keď, aj to by potešilo. Akurát, z BA domov a späť mám hneď 130km...

Ale, ako sledujem dianie okolo elektromobility, tak som narazil na príspevok na FB, kde bolo spomenuté že by to šlo... Relatívne čerstvá vec, asi od júna tohoto roku. Požičovňa, kde za prijateľné ceny (ba až smiešne keď si uvedomím ako sú elektrické autá drahšie, aj keď toto sú jazdenky) vám požičajú to, čo aktuálne majú. (pre viac informácií klikni na obrázok, alebo na tento FB profil.)
FB-logo-eCars

Pozrel som ponuku, a z toho čo ma zaujalo som mal na výber:

e-golf logo

(E-Golf je veľmi nenápadný elektromobil... Z boku ho od klasiky rozozná iba fanúšik. Charakteriskických znakov je tu málo.)

Veľa základných (elekro) technických informácií o tomto aute je v tejto EV databáze. Reálne priemerné dojazdy, technické parametre, nabíjacie časy. Ale samozrejme na internete je kopa článkov a kopa videí, toto je známy model od VW. A dnes vyhľadávaný pre nižšiu cenu. Veď jazdenka stojí ako stál nový e-Up, a tie autá sú od seba pekne ďaleko čo sa týka komfortu jazdy a výkonu (a zároveň sú si podobné dojazdami a nabíjaním). Ak vás vozidlo zaujme, tak pozor na to že je aj prvá generácia. Menšia batéria - cca 24kWh, menší výkon - 85KW (to by nevadilo), a vraj je to celkovo mierne horšie auto (nemá ani ten digitálny kokpit) ako táto druhá generácia. Zrejme sa na nej "učili". Na tejto druhej už všetko vychytali. Ale pravda dosť nižšia cena, a ak stačí dojazd... Vozenie je určite taktiež fajn.

Dám sem z tých mojich skúseností také tri bloky (môžete sa priamo na ne prekliknúť ak vás dačo konkrétne zaujíma):

Aj toto vozidlo som mal požičané "za vlastné", takže informácie tu prezentované nemajú žiadny reklamný charakter a všetky moje názory píšem úplne nezávisle. Nie som odborník na autá (zato som ich užívateľ, nie sluha), ani skúsený elektromobilista. Nič menej - dianie o elektromobilite sledujem "intenzívnejšie" a viem ako sa tie autá kedy správajú. Praktické skúsenosti mám z modelu VW e-Up prvej generácie (asi 2000km) - z jázd v zime, kde bol dojazd pod 100km a naučil som sa plánovať jazdy a rátať dobíjanie veľmi solídne... (ani 411km výlet nebol problém) Preto som teraz jazdil v podstate na istotu a na pohodu. Bez stresu o dojazd, bez stresu z hľadania nabíjačiek a podobne. To už mám za sebou. A teda, ako vidno aj u mňa - dá sa to naučiť a zvyknúť si na to. Môj test prebiehal hlavne v okolí Trnavy (rovina).

- - - Denník - - -

Deň prvý

Moja už klasická cesta vlakom do BA. Zaujímavé bolo aj to, že som išiel iba kúsok od miesta kde som si požičiaval Up-a. Hneď zapracovali spomienky... Prebral som auto, trošku sa s ním zoznámil (nebolo veľmi čo, akurát na nejaké detaily som sa popýtal - čo nemal e-Up, alebo čo nemám ani ja na Rapide). Ukazovateľ stavu batérie neukazuje percentá (škoda, chýbalo to trochu), ale dojazd bol 181km, takže pohoda (vyššia spotreba po diaľnici, priemerka bola nad 16Wh). Na moje prekvapenie som si zvykol na ten pohon zasa extrémne rýchlo. Po pár metroch. A to som na elektro aute (za volantom) rok nešiel... Na prvej križovatke som ešte opatrne dával prednosť, na druhej mi už docvaklo čo mám pod zadkom - svižné elektro auto ktoré má bleskurýchle reakcie a z križovatiek ak treba doslova mizne... Takže v hlave sa prepol režim "EV", a už som si užíval to, čo ponúka elektrický pohon. A že na tomto Golfe to naozaj funguje... Aj keď je to prerábka spaľováku, tak je to už v základe mechanicky, technicky, a podvozkovo slušné auto. A k tomu moderný pohon. No a to je kombinácia ktorá je vo výsledku výborný zážitok.

Bohužiaľ, nebol toto pre mňa ideálny čas požičania. Keď som mal na takýto test viac času, nebol e-Golf (trochu aj moja chyba - nezarezervoval som si ho, nemyslel som že bude o neho záujem). Teraz to bola taká núdzovka, aspoň na krátko (4 dni). Aj napriek tomu som si zistil zasa dosť - praktické veci čo ma zaujímali. Hlavne o bežnom používaní tohoto auta - bežné cesty do práce, vybavovačky po okolí, ba aj (aspoň malý) výlet. (tie jazdy čo som odjazdil kvôli testovaniu nabíjania - Nové Mesto, Piešťany, by sa dali brať ako jazdy kedy treba dakde vybehnúť a dačo vybaviť)

Domov som išiel po starej ceste cez Senec, takže úsporne, a teda som priemer znížil na 13,6kWh. A po 71km zostal dojazd 124km. Ani som večer doma nenabíjal.  Lebo som si chcel overiť rýchlosti nabíjania na DC nabíjačkách (z 230V nabijem doma minimálne 15km dojazdu za hodinu, to viem). Doma by som inak do 100 % nabil za 8,5 hodiny ako oznámilo auto (do 90 % asi za 6,5 - tak ako tak by bola ráno plná batéria....).

Ako som doviezol Golfa domov, tak som si išiel po svoje auto na vlakovú stanicu. Rozdiel v jazde obrovský - hrkot motora, slabé svetlá, slabý podvozok, Rapid tomu Golfu nesiaha ani po členky. Ale stál nový len trochu viac ako polovicu ceny tejto jazdenky, miesta je v ňom tiež dosť, servis v pohode, spotreba dlhodobo 5,5l/100km, a má dojazd cez 900km. A to sú tiež silné argumenty.

Deň druhý

Na druhý deň ráno som si teda privstal. Vyrazím do práce, zahrievanie studeného motora (na trojke, pod 2.000 otáčok) tu neexistuje, motor ide normálne hneď (a 50 tka je tam okamžite). Na konci dediny dávam prednosť autám - išlo iba jedno, tak som vyrazil hneď za ním, bez zastavenia. Na moje prekvapenie, ako som lepšie šliapol na akcelerátor, tak po pár metroch som bol pri ňom a tá jeho 80 tka ma "obmedzovala". Vau, toto je teda iná káva (aj kára)... Keďže sa dajako "nemohol rozbehnúť", tak smerovka, šup to na 100 a už som bol preč. Títo ranní zohrievači a radiči mechanických prevodoviek ma teraz asi budú častejšie obmedzovať... 🙂 Už na e-Upe ma obmedzovali, tu je to ešte markantnejšie.

Zaparkoval som na DC nabíjačke, spustil nabíjanie. Auto bolo po 11km jazdy, tak sa možno aj batéria zahriala dačo (skôr nie, alebo aspoň nebola moc chladná, aj keď bolo len asi 8 St.), a nabíjanie išlo fajn - za 29 minút 16kW, teda dosť vyše 120km po okreskách. Na to že to bolo asi zo 45 % na 93 %, a teda v pomalšej hornej polovici, tak fajn. Toto auto viac (ako 40kW) nedá, to je trochu jeho slabina (daň za to že je to staršia generácia a nemá ani termomanažment batérie). Ale pri dennom nájazde do 150km a nabíjaní doma sa to nerieši...

Po práci som si urobil krátku jazdu po diaľnici (aby bola predstava ako to funguje na nej, keďže ani cestu domov z BA som po diaľnici neabsolvoval), a mrkol sa na AC nabíjanie. Vybehol som na Slovnaft v Novom Meste. Dakedy to bola nabíjačka zdarma (Next-e), ale teraz je to zaradené do "Mol Plugee" a spoplatnené. A teda už to nebude tak vyťažené asi, o tom ma presvedčili aj pavúky a pavučiny na display-i a AC konektore. 🙂 Mne to bolo jedno, chcel som len to AC overiť (ale oni inak nemajú výhodnú cenu za AC nabíjanie, všetci ostatní poskytovatelia ju majú lepšiu...). Nabíjací výkon vraj cca 6,8kWh, teda auto podporuje 7,2kW. 20 minút som tam počkal, a stačilo. Aj domov kus po diaľnici, spotreba sa zvýšila, ale neviem aká by bola priemerka čisto po diaľnici, na tejto ceste bola diaľnica len asi 50km.  Na diaľnici som nastavil tempomat na 120. To sa mi zdá tak akurát, tak jazdím aj s Rapidom. Ak som obiehal "nahromadené kamióny" tak aj po 140 na tú chvíľu. Ukazovateľ výkonu išiel hodne vyššie a priemer spotreby tiež.  Pri oboch rýchlostiach je ale to auto snáď rovnako "ticho". Motor ani takto nepočuť, a aerodynamický hluk je veľmi malý oproti tomu na čo som ja navyknutý. Veľmi komfortné auto na takéto jazdy... Škoda toho dojazdu (pri tých rýchlostiach na diaľnici ako popíšem neskôr).

Vracal som sa už po tme, ale vďaka tým LED svetlám čo tu sú to tak nevadilo. Čo bolo horšie - za tmy sa dajako ťažšie odhaduje rýchlosť, nie a nie tam udržať 50 tku  kde bolo treba. Málo podnetov na jej zistenie a sledovanie. Žiadne otáčky motora tu nepočujem pravda, a ani iné mechanické zvuky sa tu dajako neprejavujú (určite mi nerezonujú dvere ako na Škode 105S dakedy, tam som ani rýchlomer nepotreboval... 🙂).

Keďže diaľnica batériu riadne vycuciava tak som auto napojil na 230V doma, a nastavil kúrenie a nabitie na 90% na 5:15. Nech skúsim aj túto funkciu aspoň raz + mám lepšiu cenu za elektriku ako na verejných DC nabíjačkách. (Ak by som mal funkčnú aplikáciu tak by som si kúrenie mohol aktivovať aj ráno podľa potreby z domu cez telefón. Auto to podporuje.)

Deň tretí

Ráno asi 10 minút pred nastaveným časom sa spustil systém kúrenia. Riadny hluk, nie iba ventilátor ako na e-Up... Asi tu bude aj to tepelné čerpadlo (vraj výhodná vec na celkovú spotrebu v zime pri kúrení). Ten hluk som počul až doma v kuchyni. Susedia pod oknami ho teda počuli tiež. Sranda, lebo normálne nikto ani nevie kedy takéto elektro auto odíde ráno do práce. 🙂 Len ticho zmizne. Toto hučalo viac ako môj Rapid na voľnobeh...  Auto samozrejme nabité, vyhriate, radosť nasadať...

Dnes je minimum jazdenia, nie je kedy... Ráno pohoda do práce, poobede som previezol kolegov nech majú predstavu ako to jazdí, malý okruh na Smolenice. Ten zaujímavo podaný (a slušný) výkon (bez zvuku) ich zaujal, to ticho pri jazde tak isto. Aby aspoň dajaká jazda bola, a odskúšal som zasa nejaké nabíjanie, tak som si auto musel najskôr trochu vybiť... To sa mi pri e-Upe nestávalo, tam som nabíjal pri jazdení neustále. A pritom tu mám iba asi 2 krát taký dojazd, ale celé sa to zmenilo pri bežných jazdách po okolí, nad 200km je jednoducho zrazu dosť... Vôbec neriešim dojazd, je stále nad 100km a nestresuje ma to. Toto je pre mňa zaujímavé zistenie. Elektro auto s týmto dojazdom by mi jednoducho stačilo na "bežné používanie".

Tak som vybehol aspoň do Piešťan (z práce asi 40km po okreskách, to batéria už klesla dačo konečne🙂), lebo na GreenWay stojane ukazuje nabíjací výkon(!). Batéria mala 50 % a hneď bol nabíjací výkon 38KW (z možných 40) - fajn, "robí čo môže"... Za 20 minút by bolo nabité na 90 % (stačí), za 30 na 100 (netreba). Pri 85 % batérie bol výkon ešte 32KW, tak to je veľmi pekné, ja som čakal tak 20... Pri 90 % ešte stále nad 20 (23,4kW), tak to je super, skoro až do konca nabíja fajn. Ale potom to išlo prudko dolu, a teda pri 90 % je vhodné to pomaly ukončiť. Ako som zistil aj ďalšie nabíjania na DC - nabíjací čas (ktorý ukáže nabíjačka) platí pre hodnotu do plna (100 %) a -10 minút je presne čas ktorý bude treba na také normálne nabitie na tých 90 %. Takto nabité auto (na 90 %) ukázalo pri priemernej spotrebe 12,7kW dojazd 221km. Takže veľmi som sa nezdržal (za 21 minút tam bolo tých 90 %), ešte 25km domov a na dnes hotovo. Ako vidno - pre bežné jazdenie je 200km po okreskách a cestách do 100km/h dostatočný dojazd, a stačilo by auto doma dať na 230V. Ja som ani doma nenabíjal v ten deň, načo. Aj po príchode domov bol dojazd ešte 200km.

Deň štvrtý

Dnes je sobota, pobehám dajaké to okolie, mesto, a na záver sa prevezieme aspoň do Beladíc, nech dcéra vidí ako to jazdí. Takže dcéru zobrať (asi 60km), poobede pobehané mesto (určite aspoň 30-40km), a na večer sme vyrazili na Beladice. A prišiel zážitok ktorý som s týmto autom nečakal...

Behaním celý deň sa dačo prevozilo (od posledného včerajšieho nabíjania teda hodne viac ako 100km), ale aj napriek tomu som si povedal že Beladice dáme bez nabíjania hneď z domu. Vedel som že priemer spotreby a aktuálny dojazd auto ukazuje z "úsporných okresiek" (spotreba len asi 12kWh), a že diaľnica do Beladíc to "pokazí", ale aj napriek tomu sme vyrazili, to by mohlo vyjsť ešte. Tej diaľnice nie je tak veľa (35km).

Rezerva nebola veľká, ale skúsili sme. Smer Hlohovec, po Rumanovú a Báb po okreskách všetko OK, ale ako som sa napojil za Bábom na diaľnicu, tak šok. Dal som 120 tempomat a to som nemal robiť... Po 10 tich km rezerva dojazdu prudko klesla a bolo mi jasné že takto to do Beladíc nedáme... Tak sme spomalili, a že ideme radšej cez Nitru. To už bol dojazd pod 50km a už som mal aj ECO mód zapnutý. Mesto nám rezervu zasa upravilo (pomalá jazda mestom je úsporná), ale navigácia nás za mestom vyhodila zasa na diaľnicu na tých posledných pár kilometrov. Čo budem ďalej písať - auto sa už preplo aj do ECO+ módu a 95km/h bola na tej diaľnici maximálka... Človek trochu znervóznie z toho, aj keď to boli posledné asi 3km...

(Stres sa dal úplne na pohodu eliminovať keby som jednoducho v Nitre mrkol do dajakej apky a našiel nabíjačku v meste. Maximálne 1-2km by sme dakde zašli z hlavnej trasy a bolo by po problémoch. 5 minút na DC a šup na Beladice. A samozrejme som mohol nabiť aj predtým v TT ako sme tam boli, 10 minút by stačilo na DC. Okolo nabíjačky sme dokonca išli. Alebo aspoň doma zo zásuvky v čase keď auto stálo... Ako vidno - problémom nie je často dojazd, ale skôr nesprávne plánovanie...)

Ale vydalo to samozrejme a na nabíjačku sme došli. Malo to aj pozitívum - na takto prázdnejšej batérii sa dalo zistiť za ako dlho sa "skoro celá" nabije... Za 20 minút bola už na 51 % (domov by to stačilo napríklad), za 30 minút 70 %, za 36 minút 80 %,  a na 94 % kapacity bola za 46 minút. Pri tej celodennej priemerke vraj 255km dojazd. Ďalej to nemalo zmysel. Tak fajn, maximálne  do 45 minút je jednoducho nabité (ak je teplota batérií OK, to teraz bola). Takže cesta domov už zasa v kľude, diaľnica do TT 120-tkou, dcéra domov, ja domov, dojazd stále OK (100km a 50 % aku). Auto som už doma ale zasa nechal nabiť zo zásuvky, nastavil som si iba nabíjanie na 6:00 na 90 % - bez klímy. Vraj za 6,5 hodiny sa to nabije. Aby som ho mal na ráno na "výlet" pripravené...

Ešte bolo zaujímavé jazdiť s tým adaptívnym tempomatom, hlavne keď človek chytil normálne idúce auto pred sebou. Na veľké prekvapenie dcéry ktorá už vie že s elektro autom sa moc nebrzdí, že to vybaví rekuperácia, a ja ani nohu neprekladám na brzdu moc často, tak teraz zistila že sa ani nepridáva. To vybaví tempomat... Ešte keby tam bol asistent čo by kontroloval jazdu v pruhoch tak už ani nešoférujem asi. Toto auto si nevyskúšala, ale je jej jasné že veľmi ľahko by si zvykla a hooodne menej by sa za volantom "narobila" (teda hlavne s pedálmi a radiacou pákou).

Deň piaty

S e-Upom som si urobil krásny 411km výlet, s e-Golfom by sa hodila jeho čistá kópia na porovnanie. Ale - nebolo času...

Tak som to upravil na reálne možnosti - určil zaujímavú destináciu ako cieľ, a vyskúšal som hneď aj porovnanie dvoch režimov jazdy. Že šupnem to po diaľnici "na plno" (zmeriam hneď aj čisto diaľničnú spotrebu), po Dalitrans pred Trenčínom na GreenWay prídem určite, tam nabijem podľa stavu, a pokračujem do Bojníc. Tam zasa (v Prievidzi) nabijem, a domov  sa prejdem trochu po okreskách na porovnanie.

"Naštartujem" Aktivujem studené auto, takže aj kúrenie trochu treba (bolo asi 14 St.), a vyrazím na cestu. Auto sa čoskoro vykúrilo (to veľa energie nezobralo), po 5 tich kilometroch začala diaľnica - takže zasa 120 tempomat (obiehanie 130). Mimochodom - výhodnejšie je vykúriť si auto pred odchodom ešte pripojené na sieť, nemínať si energiu z batérie. Tu som to urobil "nápoky", simulácia stavu keď musím vyraziť trochu neplánovane. Aj batéria bola na 90 % nastavená účelovo, 100 % jej nerobi dobre pre dlhodobé skladovanie a preto si ju nikto ani do 100% nenabíja. Nič menej tesne pred jazdou 100 % nevadí...

Cesta prešla rýchlo, kapacita batérie padala ale ešte rýchlejšie... V Dalitranse som to hodil na nabíjačku a stav - priemerná spotreba 20,6KWh, batéria mala z 90 % doma iba rovných 50 %. Tak to je brutálna spotreba a teoretický dojazd "naplno" po diaľnici tak 100km. Zaujímavé...  Čiže ani Žilinu nedám... Ba ani Trenčín a späť naplno po diaľnici asi nie (aj keď odtiaľ to pôjde mierne dolu kopcom, teraz som išiel skôr do kopca). A to toto auto je tak komfortné, že by som ho mohol prášiť 140 tacho, nie 120 ako na dajakej hrkálke.

Na Dalitranse som nabíjal zo slabšieho stojanu (50kW), mne stačí. Ale v aplikácii bol jeho stav neznámy ako som si to ráno kontroloval. (neznervóznilo ma to, je tam aj druhý stojan a ten bol voľný) Asi je len offline, lebo ani správa po nabíjaní neprišla hneď (GW ju posiela inak prakticky ihneď po ukončení nabíjania, teraz prišla o pár dní). Za 17 minút bolo nabité na 85 %, to stačí, ideme ďalej. Už po okreskách, takže dojazd bude OK. (ono by som to prešiel do Prievidze aj bez tohoto nabíjania, tých 60km po okreskách s 50% batériou dám na istotu, ale aspoň som si to zmeral a napísal poznámky).

Pri jazde do Prievidze pravda dojazd "stál", a klesala priemerná spotreba... Stále bol nad 100km, aj po príchode k McDonalds v PD. Tam som šupol auto na pomalé AC (vraj za 2 hodiny 25 minút bude nabité) a išiel sa prejsť do Bojníc k zámku. Za 48 minút som sa vrátil (iba otočka pri hrade, že za koľko sa to dá pešo odtiaľto prejsť). Auto dostalo zatiaľ do seba 5,5kW a malo asi 72 % batérie (stálo to na AC asi iba 1,05 Eur (bez DPH) - kde máte parkovanie za 1,50 Euro na hodinu ktoré potom aj tak prejazdíte...). Za pár minút na DC bolo 90 % a išiel som pomaly domov. Pomaly len obrazne, lebo celá cesta už bola po okreskách a dedinách - Prievidza, Nováky, Topoľčany, Hlohovec. Išiel som rýchlo podľa možností a predpisov, ale cesta je riadne z kopca a spotreba takto bola veľmi fajn. Doma bol dojazd ešte 177km a to som prejazdil asi 100km... Fakt slušné...

(Toto nabíjanie nebolo také "štandardné", ako by som to urobil normálne na takomto výlete... Normálne by som asi auto takto na nabíjačke nenechal, veď v Bojniciach sa zdrží človek asi dlho. Tak by som len jednoducho po návšteve "turistických atrakcíí" zakotvil na chvíľu v tom MC Donalde, auto nechal na DC nabíjaní, vybavil dajaké to menu (asi by sme boli hladní), toaletu ešte pred cestou. No a kým by sme toto všetko vybavili, tak je nabité určite dosť (ba možno už aj na 100%... aj keď na 100km cestu domov to nie je treba pravda...) a odchod domov... Čo sa týka zdržania kvôli nabíjaniu tak to by bolo naozaj minimálne.)

Sranda bola ako som prechádzal serpentíny - bez zvuku motora  to je dajaké iné...🙂 A Golf ich dával skvele, či hore, či dolu.

Doma som auto ani nenabíjal, reku nabijem až v Bratislave, aj tak je dojazd OK a nech to vrátim s plnšou batériou (pri mieste vrátenia je DC stanica od ZSE). Tak som auto len umyl (nie je na ňom viac roboty ako na Rapide, ale malý Up to nie je...), zistil som pri tom že aj mnohé konštrukčné veci sú tu o level inde ako na Rapide (tesnenia dverí, viac prvková zadná náprava a podobne), tak sa cene nie je čo čudovať... A samozrejme kotúče nie sú skoro vôbec zodraté, veď to auto na mojich 900km brzdilo len naozaj výnimočne.

Posledný výlet - vrátenie auta (a ešte stretko s kamarátom na Železnej Studničke). Zážitky musia byť až do konca a inak tomu ani nebolo. Ako som išiel po BA tak telefón nevhodne umiestnený na sedadle sa rozohrial, až mi vyplo pred Hlavnou stanicou celú navigáciu. No fajn, to poteší, pred najväčšou križovatkou... Ale vedel som kam asi ísť, a potom sa to umúdrilo. Stretko vybavené, po ceste do Petržky som sa ešte raz zle zaradil, ale s elektrom žiadny stres... Správny tlak na akcelerátor a hneď som zaradený v správnom pruhu medzi autami. Okamžite zrovnané rýchlosti. Takže posledné nabíjanie pred miestom odovzdania a koniec tejto rozprávky. Samozrejme aj na zapadnutej nabíjačke v Petržke musí niekto nabíjať keď potrebujem ja. Hlavná vec že nikde inde som počas týchto 5 dní nikoho na nabíjačke nestretol (nerátam Beladice, ale tam sú 4 stojany). Ale to bol iba hybrid, iba AC (našťastie), takže šup na DC, za 35 minút nabité asi na 87% a hotovo. Kým som sem prišiel tak z domu najazdené 75km. Teda od posledného nabíjania v Prievidzi to bolo 100km domov a 75 do BA. A stav batérie? 31% stále k dispozícii a dojazd stále cca 100km... Neskutočne úsporné jazdy dnes po okreskách.

Diaľnica / pomalé okresky, to je brutálny rozdiel v spotrebe a dojazde. Treba s tým rátať pri cestovaní.

Auto odovzdané bez problémov, nič mu nebolo, čisté. A keďže som mal sľúbený odvoz na stanicu a majiteľ nemal iné auto ako Teslu po ruke, tak na záver malá ukážka jazdy na Tesle. Aspoň som videl naživo prácu autonómnych systémov, ako a čo vidia, a zobrazujú. Zaujímavé to bolo aj na tak krátkej jazde. Ale samotná (bežná) jazda nič extra, je to tiež len tichý elektromobil... 🙂

Deň šiesty (bez e-Golfa 😥)

Idem ráno do práce na svojom Rapide... Bolo to presne také isté ako keď som presadal z e-Upa, akurát tu ešte výraznejšie. 🙂 Rekuperácia fuč, každé rozdiely v rýchlostiach áut predo mnou a mojou rýchlosťou zasa teda riešiť pribrzdením. Ubratie plynu na Rapide je len veľmi slabé spomaľovanie (aj keď aj on má rekuperáciu! ale iba pomocou alternátora, to je nič). Pred križovatkou narobený s nohami ako "organista", jednoducho mechanika - plné nohy a ruky práce. Výkon mám iba v istom pásme otáčok, a teda treba mať aj správne zaradené. Netreba ďalej písať, skúste si to osobne... Ideálne v kolónach a cez mesto. Neskutočný rozdiel.
Ale jeden detail ma prekvapil - na Rapida mnohí povedia že má strašne ľahké riadenie (preposilované). A ako som presadil z e-Golfa, tak mi zrazu ide "volant ťažko". Zaujímavé. Keď som sadol za Golfa nepripadal mi ten posilňovač dajaký silný, som na to z Rapida zvyknutý, ale opačne som si to všimol. Pre tých čo nemajú zvyk na také silné posilovače tak to bude určite trochu moc.

Čo ma na aute zaujalo a nehodilo sa to písať do denníka:

Je e-Golf dobré auto?

Keď je Golf dobré auto (akože je), e-Golf je ešte o stupeň lepšie auto... Samotné auto ako celok na vozenie je výborné. Je to prerobená 7. generácia Golfu. A vďaka tomuto pohonu ešte viac vyniknú jeho kvality (podvozok, odhlučnenie). Ja osobne nemám tomuto autu čo vytknúť ako autu (možno tú cúvaciu kameru, a štart kľúčom miesto tlačidlom, ale to je o výbave, nie o samotnom aute...). Na takto komfortnom aute sa bežne ani nevozím.

Je e-Golf dobré elektrické auto?

To je trochu otázka v dnešnej dobe. Podľa toho na čo. V rámci dojazdu sú to samé pozitíva, neviem či by malo zmysel priplácať si skoro dvojnásobok za ID model, alebo iné dnešné nové elektro autá. Ale je tu dojazd, kapacita batérie a jej nabíjanie. Na dnešnú dobu dojazd už skôr kratší, ale môže byť dostatočný (často tu jeho hodnoty spomínam), a rýchlosť nabíjania už slabá. Ale napríklad 7,2KW AC by aj doma stačilo - pomocou Wallboxu dostanem viac ako 50km dojazdu za hodinu nabíjania. 400V zásuvku doma má človek bežne (na rodinnom dome). Ako, ja som mal šťastie na dobré teploty a malé zaťažovanie (a teda žiadne prehrievanie) batérie. Takže aj to DC nabíjanie mi "stačilo" (100km po okreskách do 20 minút). Otázka je čo v lete keď sa to rozohreje, a hlavne čo dlhšie cesty po diaľniciach (a tak druhé / tretie nabíjanie). Nemal som možnosť to otestovať teraz. Tu vraj e-Golf dokáže nemilo prekvapiť... Nabíjanie vtedy spadne aj na 19kW za hodinu, to je menej ako 100km jazdy po diaľnici za hodinu nabíjania. Takto sa Košice len tak ľahko neotočia...

Užívatelia sa na nete zhodnú na tom že do 400km denne OK (jedno dlhšie, či dve kratšie nabíjania, to ešte ide). A tak to asi aj bude. Super pohodlné auto aj na dlhšie trasy, ale ten elektro pohon ho na tých dlhých trasách limituje. Takže komfortné a pohodlné auto na bežné jazdenie do rozumných diaľok.

(Po pravde - naplánovať si takú cestu do Košíc si ani netrúfam takto "od oka". Ak by som to šupol po diaľnici 120, tak zastávka hneď v Beladiciach, potom Budča a potom Lučenec s tým že odtiaľ by som už po tých okreskách tam prišiel aj do Košíc (154km, Rožňava v strede to prípadne istí...). Ale ak by som sa uskromnil na rýchlosti tak dám hneď Budču (143km, ale len 120km po diaľnici), Lučenec a Košice. A napríklad tu po západe SK kde je nabíjačiek ako maku by som bol bez obmedzení úplne. Vždy je kde na 30 minút zastaviť a dobiť auto.
Tak som vlastne počas posledného dňa najazdil skoro 300km - raz nabíjanie 17 minút (len pre istotu), a potom jedno dlhšie, ktoré by podľa mňa čisto na DC bolo tak do 30 minút maximálne. Ak by predtým nebolo to 17 minútové tak možno do 45 minút. A ak človek vie že ide len domov (kde dá auto na zásuvku), tak nemusí nabíjať zbytočne dlho na drahej verejnej nabíjačke... Čiže, ak by som chcel, tak by som Bojnice otočil s jedným 30 minútovým nabíjaním napríklad...)

A kúpil by som si ho?

Aj áno, aj nie. Aj ak neriešim cenu, tak je tu skôr problém že to auto je na moje potreby až viac ako potrebujem. Komfortom, výkonom, (pre mňa) zbytočnou výbavou a funkciami. Príliš luxusu a krásy na cesty do práce a po okolí. E-Up je málo, e-Golf je moc. Ale keby som ho mal, tak som určite spokojný. Vychytám si dojazdy a tie občasné diaľnice čo ja jazdím by som určite dajako vyriešil a inak by som si len denne užíval to, čo toto auto ponúka. Spomínať budem na neho ako na výborné auto. e-Up mi ukázal ako funguje elektrický pohon, e-Golf mi ukázal ako funguje "poriadne" elektrické auto. Na druhej strane - je to tak kvalitná konštrukcia, že ak sa nič nestane s elektro časťami tak to auto mi poslúži mnoho tisíc kilometrov nie len bez problémov, ale asi aj bez potrebného servisu... Čo by som tam robil? Asi len menil peľový filter a brzdovú kvapalinu (tak raz za 3 roky, lebo tu by sa neprehrievala...)? A tá úspornosť po okreskách, to ma dostalo. Pod 12kWh som nečakal teda... Že aj táto staršia generácia bude takto skvelo optimalizovaná, to bol šok. A to e-Golf nie je malé autíčko... Ani dnešné novšie elektrické "SUV obludy" sa nechytajú. Čiže skvelé auto, úsporné auto, len dlhšie cesty treba trochu "naplánovať". Z istého uhla pohľadu je to tuším lepšia voľba ako kupovať tie nové ID modely...

No ale tu, medzi týmito dvoma autami (e-Up - e-Golf), je miesto na už hore spomenutý Renault Zoe... Je 5 miestne (nie ako e-Up), dobrý dojazd (mierne o chlp lepší ako tento e-Golf, pri batérii 40KWh, ba možno aj úspornejšie po diaľnici, je menšie), veľkosť v pohode, a rýchle - až 22kW AC v cene (pomalšie ako DC /ktoré občas vôbec nemá!/, ale násobne lacnejšie na verejných nabíjačkách). Aj cena je pravda nižšia. Pohodlne sa v ňom sedelo, také vyššie trochu. Zišlo by sa ho odskúšať... Počkám ale ešte na trochu zimy, aby som vedel ako funguje v chlade (ako kúri, ako mu to zvyšuje spotrebu). V lete to bude potom už len lepšie. Nič menej - dizajnom ma hlavne tá staršia generácia Zoe vôbec, ale vôbec nenadchla. A interierom tak podobne. A neviem či tam dostanem aspoň strešný nosič, na e-Golfa určite pasuje ten zo spaľovacej verzie (aj na e-Up taký zo spaľováka pasuje).

Čo mi toto testovanie dalo?

Okrem toho že som sa zaujímavo povozil, tak aj jedno zistenie - ja som v podstate pripravený na vlastnenie elektrického automobilu... Behal som s ním ako s vlastným, bez starostí. Nemám s ním problém behať (ak občas treba) po celom Slovensku, a zahraničie by som si overil časom tiež po trochách (hlavne CZ, AT), hneď ako by prestali tie Covid problémy na hraniciach... Na samotný základný prehľad o nabíjaní (nie len na cestách) mám tiež svoj jednoduchý (rozumej zrozumiteľný aj bežnému človeku) článok: Stav nabíjania 2021


e-cars logo Keby ste náhodou po prečítaní tohoto všetkého mali chuť si to vyskúšať aj osobne, tak pridám ešte raz odkaz na požičovňu ktorá mi toto všetko umožnila. Nepíšem to sem pre jej reklamu, ale pre vás. Lebo sú to zážitky, zoznámenie sa "s budúcnosťou", s pohonom ktorý funguje dosť inak (aj + aj -), a možno by vás to zaujalo... Mám pocit že hlavne tých čo ich nebaví veľmi šoférovať by to zaujalo... Tu "nič nerobíte", auto ide skoro samo. Žiadne radenie, žiadna spojka, žiadne otáčky motora. Ako na detskom autodrome, pridám - idem, uberiem - brzdím... A ten motor vám nikdy neskape na križovatke... Naopak - budete vždy prvý kto vyrazí, aj keď vám inak nejde práca so spojkou. Skúste napríklad požičať Zoe svojej manželke... Naspäť do spaľováka sa jej (ani vám) ani nebude chcieť presadať, poznám to osobne...
https://www.facebook.com/eCars.sk
https://www.e-cars.sk/

Obrovská výhoda tejto požičovne je, že nemajú "otváracie hodiny", takže ide dohodnúť prevzatie či vrátenie vozidla kedy vám to vyhovuje (samozrejme musí mať aj majiteľ čas). Ja som napríklad auto vrátil v nedeľu poobede... Nemusel som ho vracať v pracovnom čase do 16 tej a podobne.

A pridám ešte zopár komentovaných fotografií:

Kto chce viac obrázkov, tak som vytvoril celú galériu, aj tam sú (trochu) okomentované.

vyúčtovanie...

Povoziť som sa povozil pekne, ale kto to teraz zaplatí... 🙂
Ukážka z aplikácie ZSE Drive - to nabíjanie 49 minút za 1,04 Eur je AC (cena za 5,5kW, čo je po okreskách asi 40km...), ostatné sú DC. To najdrahšie nabíjanie je v podstate odpoveď na otázku: Čo stojí "plná nádrž" na takej verejnej nabíjačke? Nabíjalo sa z dosť prázdnej batérie do 94 %. Za 46 minút. A ešte k tomu na ultra rýchlej (a drahšej) nabíjačke, takže toto je "najhoršia cena" za plnú nádrž... Ak sa vám to zdá "málo" tak si pridajte DPH, toto sú ceny bez... Na tej ultra nabíjačke sú to ceny ako pri spaľovacom motore na 100km.

Keď bola táto nabíjačka pri Novom Meste zdarma, tak bola určite viac vyťažená... Ale zasa "Mol Plugee" nemá tak zlé ceny (na občasné nabitie), a na to aby sa tam dalo nabíjať stačí iba aplikácia. Výhody ale nie sú tu na SK, tu je aj kopa iných nabíjačiek / poskytovateľov. Ale Mol Plugee má takto rovnaké ceny aj v Maďarsku (mraky nabíjačiek), v Slovinsku, v Chorvátsku, a aj na hlavnom ťahu na Prahu v CZ... A to sa môže hodiť.
A táto konkrétna nabíjačka je napríklad len na skok z diaľnice, takých nie je veľa, naopak, mnohé sú v mestách a teda mimo diaľnice - nevýhoda pri dlhších cestách. (Aj v Piešťanoch je vcelku kúsok od diaľnice, a dokonca v Senci ich máte rovno na hlavnom ťahu do Bratilavy po starej ceste. Slovnaft pumpy sú dobre viditeľné z cesty a dokonca ich vie najsť aj bežná navigácia.)

pavučiny na Mol Plugee
nabíjanie - stav 51%

Nabíjanie nemá tento e-Golf na DC dajako rýchle. Ale to, že aj pri 51% stave batérie ho má stále maximálne, tak to ma potešilo... A výkon bol nad 31kW aj pri stave batérie 85%, a to je naozaj fajn. A dokonca na 90 % stále nad 20kW.

Že je e-Golf prerobený spaľovací Golf ste tu už čítali. A takto sa tam dala batéria dozadu pod sedadlá... Bohužiaľ bez aktívneho termomanažmentu. A na rozdiel do nádrže (čo tam pôvodne bola a mala palivo aj na 900km) táto batéria má energiu len asi na 100 - 270km. Ale zasa - z domu nabitú lacnú energiu.

batéria pod autom
plná batéria

Až takýto fajn dojazd môže v lete byť. Trip ukazuje 498km, to sú mnou nabehané kilometre, a ako vidno, tak po skoro 500km som sa už "vytrénoval" dosť a dokázal som jazdiť po okreskách so spotrebou aj pod 12KWh na 100km. Pozrite si doma tarifu za elektriku a zrátajte si koľko by vás takto vyšlo 100km jazdy. A to som nejazdil ako dôchodca, mám predsa 100kW auto... To len rekuperácia vracia kopu energie aj naspäť, a nederiete ju na brzdách. A to mňa fascinuje na elektro pohone. Ale zasa v zime by to bolo možno tak 15kWh rátam za rovnakých podmienok. Lebo aj kúrenie míňa energiu z batérie, nie že využije to "zbytočné teplo" motora.

Na tretí deň som si všimol na aute, ako som ho doma zaparkoval, škrkance na disku. V duchu som sa rozlúčil so zálohou, ale ako dumám, tak dumám - to som ja nemal kde a ako spraviť. To nie je od obrubníka (veď ani som žiadny netrafil), to je asi ako bolo koleso dolu (a ja som ho dolu nedával). No nič, napísal som hneď správu + poslal fotku, aby sa vedelo. Nebudem sa hrať na to že o ničom neviem a snáď si to majiteľ pri vracaní nevšimne, to nie je môj štýl. Odpoveď prišla tiež aj s fotografiami, a na nich boli tie škrkance rovnaké. Vedelo sa o nich, dakto ma s nimi predbehol. Fajn. A hlavne je fajn že to majiteľ mal zdokumentované a nezneužil to a nesnažil sa mi to dať za vinu. Seriózne jednanie vždy poteší. Takže aj pre toto nemám problém propagovať služby tejto požičovne. Nebojte sa neseriózneho jednania.

škrknutý disk
kufor

Aký to má kufor? Slušný. Čo je horšie, tak nemá to rezervu, a neviem či by tam dolu vošla. Ale delené sedačky, a hlavne - prechodka na dlhé predmety👍, to je fajn... Samozrejme keď ho budete mať požičané tak si ľahko overíte či a ako vám tam vojde to, čo potrebujete v kufri voziť. Číslo o objeme je len číslo...

A v "podpalubí" kufra je miesto na káble. Lenže keď si kufor zapracete tak sa k nim nedostanete... Ale zasa - kedy ich vlastne treba? Možno aj nikdy. Na cestách nabijete na nabíjačkách ktoré majú káble vlastné (až na výnimky, daktoré AC stĺpiky, ale na tie nemáte čas asi, preferujete rýchle DC), no a doma je ideálne mať vlastný Wallbox aj s káblom, práve aby ste nemuseli neustále vyťahovať kábel z kufra. Možno na začiatku budete doma používať tú "čiernu krabicu" s káblami vľavo - nabíjačka do zásuvky 230V. Ale môžete si ju nechať aj trvalo v garáži pravda ak nikde ďalej nejdete.

nabíjacie káble v kufri
kokpit

Ovládacie prvky vozidla v plnej kráse. Digitálna prístrojovka je efektná, zobrazí všeko možné (len percentá batérie nie 🙂). Len je tu ten paradox že na bežné vozenie ja pri elektro aute nepotrebujem nič sledovať. Len dojazd (aj to len občas, prípadne len pred odchodom mrknúť či je dostatočný) a rýchlosť (lebo tu sa ťažko odhaduje)... Aj preto majú nové modely ID len malý prístroj čo ukazuje pár hlavných údajov.
Tlačidlá na volante na všetko možné, všetko je tak po ruke. V nových modeloch ID sú kapacitné, mnohí na to trochu frflú, ale vraj je to o zvyku. Tu je klasika a je to. Máte istotu stlačenia.

kokpit

Schválne sem dám na porovnanie prístroje z toho x krát spomenutého e-Upa. Čo tam chýba? Ukazovateľ batérie jasne viditeľný (vpravo), dobre čitateľný... Tok energií vidíte, dojazd dolu je (tuším ide nastaviť aj väčší - na ten display ako je "0" - rýchlosť). A ten analógový ukazovateľ rýchlosti vidím aj periférne (ručičku). Dostatočné na krátke jazdy po meste, po okolí, a do práce. A aj na výlet to stačilo.

Zhora - dotykový display - jeho základná obrazovka s navigáciou vľavo a dvoma vybranými funkciami vpravo. Ovládal sa v pohode, len pre navigáciu je trochu nízko, mimo zorný uhol vodiča.
Pod ním klasické ovládanie (dvojzónovej) klímy a radiaca páka - presne taká istá ako na automatoch. Vľavo dolu, to oranžové tlačidlo, je na vypnutie umelého zvuku pre chodcov - po každom štarte je zapnutý. Nad ním je ovládač módov (ECO, ECO+), ale pri normálnom vození to môže človek ignorovať, dojazd je dobrý. Na móde ECO som pár krát išiel, auto ide skoro rovnako, to obmedzenie výkonu ani neregistrujem. Dojazd to zvýši minimálne, jednoducho stačí chodiť "kľudnejšie" a idete aj tak úsporne. A nad ním by pri lepšej výbave bolo tlačidlo na aktiváciu systému (teda "Štart"), ale tu to tak nie je, tu "štartujete" kľúčom.
Medzi klímou a radiacou pákou je priehradka (teraz zatvorená, zakrytovaná). V nej je aj USB vstup (Android Auto, Car Play, alebo len na nabitie telefónu) a aj 3,5mm Jack.

stredová konzola
pracovisko vodiča

A ešte celkový pohľad na pracovisko vodiča a miesto spolujazdca. Medzi sedadlami je vidno odkladacie miesta na nápoje, všetko sa to dá elegantne zakrytovať! Vidno tam aj ovládanie AutoHold a elektronickej ručnej. Ale popravde - obe tieto tlačidlá "fungujú" aj samé... AutoHold je aktívny vždy (stlačím brzdu a auto zostane stáť), no a ručná brzda sa aktivuje sama ako dám "P" a vypnem zápalko, a deaktivuje ako šliapnem na akcelerátor. Len občas som ju zapol priamo ja, možno aj to zbytočne a zapla by sa aj sama... e-Golf má samozrejme aj slušnú lakťovú opierku, veď ako by to bolo, kam by ste si tú pravú ruku dali keď okrem držania volantu nemá inak celú cestu čo robiť...🙂 Toto je veru hodne inteligentné auto s jednoduchým ovládaním.
Inak mapy pre navigáciu sú uložené asi na karte a tá je v priehradke spolujazdca. Aktuálnosť máp som ale neskúmal, a myslím že hlavne v budúcnosti to bude problém (alebo ďalšie peniaze za aktualizácie)... Ale Waze je asi lepšia navigácia, aspoň ja som na ňu zvyknutý, a mapy má vždy aktuálne. Len treba internet.
Mimochodom - auto už má aj e-Call... (červené tlačidlo hore, pri ovládaní stropných svetiel)

A na záver zaujímavý graf - "teoretická" nabíjacia krivka pre DC nabíjanie. Tak už je jasné prečo je priebeh taký lineárny pri dobrých teplotách... Ani dnešné modernejšie EV ten priebeh takto lineárny nemajú.

nabíjacia krivka DC