Neustále (zatiaľ viac pre zaujímavosť ako pre potrebu) sledujem dianie okolo elektromobility. A teda aj
stav nabíjacej
infraštruktúry, a možností
nabíjania elektromobilov (hlavne na cestách mimo domov). Keďže si asi nekúpim tak skoro elektromobil s
dojazdom 400km+, tak o tom chcem mať prehľad. Aby
som sa dakde (hlavne tu po SK) odviezol na prípadnom svojom, či aspoň požičanom elektro aute ktoré bude
mať dojazd kľudne aj 100 - 250km. Ako napríklad moje posledne požičané CitiGo e iV. A teda, keď už si ten prehľad držím, tak prečo sa oň
nepodeliť a
nesprehľadniť (si) to do jedného súvislého článku... Všetky informácie budem neustále príležitostne aktualizovať! (dátum poslednej aktualizácie je
hore v hlavičke)
Nečakajte tu dajaké analýzy služieb, technických vecí a podobne. Bude tu naozaj len základný prehľad
možností na
občasný možný výlet s elektrickým vozidlom. A aj popis nabíjania je taký "laický", tak aby bol
zrozumiteľnejší pre bežných užívateľov, nie technický ako na technických fórach. Toto má byť článok skôr
pre
začínajúcich elektromobilistov, čo občas na výlete (či na cestách za povinnosťami ktoré sú mimo dojazd
vozidla) budú potrebovať nabiť. Alebo pre laikov ktorí o elektro aute uvažujú a o nabíjaní nevedia
nateraz nič... Tu nájdu potrebný základný prehľad. Nebude tu "rozširujúce školenie pre expertov" v tomto
obore.
Aké sú vlastne možnosti nabíjania?
Stručne a len tak všeobecne (skôr pre úplných laikov).
Batérie v autách sú na jednosmerné napätie, preto sa potrebujú v konečnom dôsledku nabíjať
jednosmerným prúdom (DC).
Nabíjanie rozdeľujeme podľa typu:
AC - nabíjanie striedavým prúdom
(auto je na túto možnosť vybavené vlastným AC/DC meničom, jeho výkon určuje maximálny možný výkon
nabíjania)
DC - nabíjanie jednosmerným prúdom
(nabíjacia stanica alebo Wallbox musia mať v sebe AC/DC menič, ide pomocou neho nabíjať rýchlejšie
ako pomocou AC, zvyčajne násobne rýchlejšie. Ale aj v tomto prípade je to limitované (aj)
elektronikou
v aute, nie iba výkonom nabíjacej stanice! A hlavne ešte mnohými faktormi - teplota batérií, krivkou
nabíjania (pri konci sa to rapídne spomaľuje!) a podobne.)
A aj podľa rýchlosti:
pomalé (zväčša myslené pomocou AC, asi od 1,8kW, do dajakých 22kW)
rýchle - FC (Fast Charging) pomocou DC, nateraz do výkonu 50 kW, prípadne 75
kW sa to takto berie.
Býva mierne lacnejšie ako UFC (ale drahšie ako AC), a hlavne takýchto nabíjačiek bolo
doteraz viac, boli akýsi základný štandard pre DC nabíjanie (výkon od 25 do 75 kW).
Ale už sú pomaly nedostatočne výkonné pre moderné EV... Takže sa dostávme k ďalšej kategórii:
"ultra rýchle" - UFC (Ultra Fast Charging), to je taktiež DC, ale nad výkon 50,
prípadne po novom 75
kW.
Tieto nabíjačky sú náročné na potrebný príkon (nejdú
všade nainštalovať), a nabíjanie na nich je aj drahšie.
(Možno na nich nabíjať aj autá čo tieto výkony nevyžadujú, ale prevažne platíte zbytočne draho za
malý odoberaný
výkon... Takže len ak
to núdzovo treba kvôli dojazdu.) Predpoklad do budúcnosti ale je že budú pribúdať práve takéto
stanice (čo sa týka DC nabíjania),
čoraz viac áut podporuje tie rýchlosti (za minimum sa dnes považuje 100kW a viac) a hlavne - na
dlhších trasách sú
nevyhnutnosť. Na tých krátkych sa dnes pomaly už nenabíja, autá majú na to dostatočný dojazd z
miesta štartu...
Ešte si treba dať pozor na typ konektora na aute!
V EU je dnes ako štandard braný konektor Mennekes - Type 2 pre AC a konektor CCS(2) pre
DC.
Vyskytuje sa tu ale aj japonský systém - Yazaki (pre AC, ale existuje aj redukcia na
Typ 2) a ChaDeMo
(pre DC - tu žiadna bežná redukcia neexistuje! Ale sú dajaké, prevažne amatérske, snahy takú redukciu
vyrábať... Prípadne sa objavili špeciálne AC/DC prenosné meniče, asi na 22kW, len to
stojí nemalé peniaze...). Používajú ho staršie modely kórejských značiek (Kia), ale paradoxne aj
relatívne novšie modely značky
Nissan. Nabíjačiek s
týmto DC konektorom je nateraz dosť, nič menej ich počet už len klesá...
Ich budúcnosť si veru netrúfam odhadnúť. Dajaké aktuálne informácie k tomuto typu konektora sa nájdu aj
v tomto
vynikajúcom videu:
Aj na starších Teslách boli tiež konektory staršieho typu, ale tam sa to
dá dajako riešiť redukciami.
Tabuľka s prehľadom konektorov:
Zopár myšlienok ako to nabíjanie funguje v praxi (čo od toho čakať, respektíve koľko na
tých nabíjačkách budete čakať 🙂):
(aby bola predstava o spotrebe - úsporne malým autom to ide okolo 10-12kWh/100km,
bežne - rezko do 15,
väčšie
kusy jazdia úsporne okolo 15, po diaľniciach aj 20-23, treba si to zistiť pre konkrétny model)
AC nabíjanie
Rozdelil by som ho do dvoch skupín:
z bežnej (domácej) zásuvky
- zvyčajne je to limit 2,3kW - 10A. Výrobcovia áut
dodávajú k autu ďalšiu špeciálnu "krabičku" s koncovkou do bežnej 230V zásuvky. Teda je to
základný
možný spôsob nabíjania bez ďalších investícií. (limit býva aj
nastaviteľný, 6A - 16A, alebo aj 8A na pevno pre daktoré krajiny) Čo to je v praxi? Že doma
či
inde
sa dá nabíjať v podstate z hocakej zásuvky rýchlosťou asi 10-18km dojazdu za hodinu. Že to
nie je veľa? Ale auto
môže byť na zásuvke celý čas čo stojí... Za 8 hodín je to aj nad 100km. A za domáce ceny.
Takže
jazda vychádza od 2 do 4 Eur na 100km (podľa spotreby). Presnejšie informácie ako rýchlo sa
dá takto nabiť sa dajú získať ďalej v článku, je tam interaktívna tabuľka práve na toto AC
nabíjanie.
z verejnej nabíjačky s AC konektorom, alebo (prípadne domáceho) Wallboxu pomocou
konektora
Type 2 -
tu je
limit samotnej nabíjačky (11kW pre 3 x 16A istenie domáceho Walboxu, prípadne 22kW ako je
bežné na
verejných - 32A istenie, prípadne až 43 - 44kW ako je na daktorých verejných nabíjačkách).
Ale je tu
aj limit samotného meniča v vozidle... Za akýsi dobrý štandard sa považuje 11KW (3 fázy).
Ale menšie
autá
majú občas 7,4 - 1 či 2 fázy, alebo 6,6 (1 fáza), alebo staršie modely len 3,6 (1 fáza).
Naopak
Renault
to dáva až s
22kW AC (a staršie modely až 44!). V praxi sa teda nabíja výkonom asi od 25km dojazdu za
hodinu po
asi 180. Viď prehľad v tabuľke ďalej.
Hlavné zhrnutie tohoto spôsobu:
lacné nabíjanie (výnimočne sa ešte dačo nájde aj úplne zdarma...)
šetrné k samotnej batérii (tým že je pomalšie)
je ich viac (ich zriadenie a prevádzka je násobne lacnejšie ako dajakej DC
stanice!), ba
dokonca sa dá predpokladať že takéto 11 - 22KW stojany budú čoskoro všade v mestách... Doslova
na každom stĺpe.
pomalé nabíjanie - ak potrebujete ale dlho autom dakde stáť tak to nevadí...
Ideálne pre vybavovačky v meste kde sa nechá auto na nabíjačke a zaplatí sa za (lacné) nabíjanie
miesto (drahého) parkovného. ZSE Drive umožňuje takto "parkovať" až tri hodiny... A všetko čo sa
za státie zaplatilo sa prevozí potom.
Malá tabuľka s prehľadom ako rýchlo sa nabíja na AC:
Výkon nabíjania
Rýchlosť nabíjania (koľko km dojazdu dostaneme za hodinu nabíjania)
Pre spotreby: 11kWh/100km 15kWh/100km 20kWh/100km
2.3kW (bežná zásuvka doma, 10A)
20 km 15 km 11,5 km
3,6kW (1 fáza - 16A)
33 km 24 km 18 km
7,2kW (1 fáza - 32A) (2 fázy − 2 * 16A)
67 km 49 km 37 km
11kW (3 fázy - 3 * 16A)
100 km 73 km 55 km
22kW (3 fázy - 3 * 32A)
200 km
* 146 km
* 110 km
*
* - pozor, pri 22kW už nebude lineárna nabíjacía krivka, takže tých
kilometrov bude v skutočnosti asi o dačo menej... Inak autá čo podporujú tento výkon dokážu pekne
zraziť
náklady... Postojíte si trochu dlhšie na tých verejných nabíjačkách, ale často za nižšie ceny oproti
DC. Alebo ak je aj obsadená DC časť, tak AC ide ešte stále a teda nabíjate, nečakáte. Renault
Zoe je ten správny typ ak
vás
to zaujalo... Len doma možno využijete aj tak najviac 11kW (na 16A), lebo 32A istenie nie je
bežné... Hlavné istenie pre rodinné domy je štandardne len 25A!
Nestačí to takto, ten základný prehľad? Tak som pripravil interaktívnu tabuľku, tá to vyráta
presne, na základe parametrov ktoré reálne budete mať a ktoré si tu "naklikáte"...
Výkon nabíjania (kW)
Spotreba (kW/h)
1
10
Dojazd za 1 hodinu nabíjania (km)
10
A v súvislosti s týmto AC nabíjaním (hlavne doma) sa objavuje otázka:
„Má zmysel kupovať si domov Wallbox?"
Je to na vás, tu je krátke zhrnutie k tomu:
rýchlejšie sa auto nabije (to môže byť veľká priorita ak ho treba často). Až
násobne
rýchlejšie v
porovnaní s tým adaptérom do zásuvky (miesto 2,3kW to bude 3,6kW / 7,4 alebo 11kW!)
komfort - na stene je neustále kábel ktorý stačí pripojiť do auta... Kto by
tak často
vyťahoval a
schovával ten adaptér z kufra. A doma ho nechávať nechcete, čo ak bude treba na ceste...
ak už máte fotovoltiku, tak jednodznačne potrebná vec a obrovské plus pre jej
plnú
využiteľnosť (dajaký smart, aby s ňou aj fungoval)
pre autá s batériou nad 45kWh asi aj nutnosť, inak sa na dlhú cestu a aspoň
na 90 % nenabije
ani
do rána...
umožňuje riadiť výkon nabíjania. Občas sa to hodí, občas je to doslova
nutnosť (hlavne v
kombinácii s tou fotovoltaikou).
asi jediné mínus - ďalšia investícia - nič menej dnes aj tieto walboxy občas
idú kúpiť lacnejšie (akcie aj za 150 Eur), kvalita ale stojí asi 300+ Eur ("riadené" aj
2 krát tak
viac), to
je niekoľko tisíc kilometrov jazdy...
Prakticky sa dá povedať že každý modul walboxu funguje s každým autom (až na relatívne vzácne výnimky), skôr si treba dať
pozor na výber toho s riadením, aby dokázal fungovať s ostatnou elektronikou (hlavne
smart ovládanie fotovoltiky a pod.).
DC nabíjanie
Jednoznačne drahšie, ale (násobne) rýchlejšie...
Tu sa bavíme o veľkom možnom rozsahu... Od pár kW (niektoré autá v zime aj menej ako 20KW) po
astronomických
vyše 200kW v poslednej dobe.
Lacnejšie (staršie) autá ho majú do 50KW (občas aj menej, takže im stačia tie slabšie DC
nabíjačky).
Zaujímavý údaj začína byť okolo 100KW (skôr nad) dnes. To
už "ujde" pri bežných jazdách.
Ale samotné nabíjanie nie je tak jednoducho prepočítať... Je tam kopa
faktorov ktoré ho spomaľujú. (AC je zvyčajne v celom rozsahu rovnako výkonné, klesá to možno pri
úplnom konci) Je treba výkon nabíjacej stanice (ideálne teda iba UFC). Správna teplota batérií
(autá
bez tepelného
manažmentu ho môžu mať spomalené pre vyššiu teplotu, ale aj chladná batéria ho má pomalšie), a
nabíjacia krivka ide prakticky vždy pomaly výkonom dolu... V praxi v podstate nikdy nedosiahneme
výkon aký
napísal
výrobca (a keby ak, tak len pár minút v úzkom rozsahu % batérie, a hlavne v nízkom stave a pri
jej ideálnej teplote). Preto
len
tak povedať "ako rýchlo nabijem pomocou DC"
nie je vôbec jednoduché... Dám len zopár príkladov čo z praxe viem.
Modely CitiGo, či e-Up v praxi často nabíjajú len od 23kW (v zime) do (veľmi krátkodobo) 36kW.
Pri
konci to spomaľuje a
teda je to 150-200km za hodinu. Kia
e-Niro zvláda nabiť poriadne batériu s časom aspoň 45 minút (v zime aj hodina), to je ale na
dojazd
300km, občas stačí pol hodina a + 200km je tam (ale nie na 50kW nabíjačkách, auto podporuje až
77KW nabíjanie!). No a najmodernejšie EV potrebujú aspoň 150kW nabíjacie stanice (alebo 200+),
aby bol využitý poriadne ich možný výkon.
Veľmi je to individuálne a premenlivé... V každom prípade - dnes moderné auto je schopné svoju
batériu nabiť do 80 - 90 % kapacity pod 30 minút, taký je dnes nepísaný "štandard".
Hlavné zhrnutie pre DC:
hlavný benefit (za ktorý sa aj viac platí) je rýchlosť nabíjania
nabíjací výkon kolíše, to je ale problém samotnej techniky v aute, nie
nabíjačiek...
cena za nabíjanie - zvyčajne sa ale platí za samotné "kilowaty", tak keď aj
auto nestíha plnú
rýchlosť nabíjačky tak to nevychádza katastrofálne (ako občas pri časových platbách, hlavne v
zahraničí).Ale dá sa tu vyžívať aj paušál a ceny to podstatne zníži.
Ultra rýchle DC je ale nevyhnutná vec na dlhých cestách, kde je dlhý čas strávený na
nabíjačkách nežiadúci, až neprípustný.
Posledné modely elektrických áut s nabíjacím výkonom 200kW nabijú za 20 minút aj okolo 300km
dojazdu...
Kde nájdem verejné nabíjacie stanice?
Keď chcete dakde nabíjať, tak musíte nájsť nabíjačku... Je niekoľko spôsobov ako na
to.
(časom si človek
po okolí urobí dostatočný prehľad a v okolí toto už dajako nerieši, len na dlhších cestách do menej
známych destinácií).
Mapu nabíjacích staníc nájdeme v každej aplikácii (alebo na webe) poskytovateľa
nabíjania.
V ďalšej
sekcii, kde vypíšem všetkých "našich" hlavných poskytovateľov, budú na to odkazy. Je tu nevýhoda že
tam sú (občas) iba ich nabíjacie stanice! Prípadne roamingové, ale rozhodne nie "všetky" existujúce.
Samozrejme, pokiaľ chcem iba služby od nich (mám tam
zvyčajne
paušál, či len kartičku a výhodnejšiu cenu ako hosť), tak je to takto OK...
Existujú aj mnohé www stránky (alebo aplikácie) ktoré dokážu vyhľadať nabíjacie stanice. A
to všetky
možné - teda od rôznych poskytovateľov (aj niektoré ešte zdarma 🙂)!.
Nevýhoda tohoto riešenia je že
občas neviem komu tá nabíjačka patrí, teda aj ako tam zaplatím
za
nabíjanie, prípadne ceny nabíjania...
Toto riešia niektoré stránky či aplikácie ktoré sú zároveň "službami" - majú vlastné dohody s
viacerými
poskytovateľmi a tak pomocou ich karty nabijete na hocakých nabíjačkách. Zvyčajne ale menej výhodne,
respektíve drahšie. Zmysel to teda má skôr pre občasné cesty do zahraničia. Lokálne je výhodná
registrácia u jedného či dvoch miestnych poskytovateľov a je to vybavené (pre celé SK ideálne asi 4
poskytovateľov -
popíšem neskôr, potom nabijete naozaj kdekoľvek...).
A možno máte šťastie a máte auto ktoré má kvalitný infotainment a tak si nabíjačky
nájde aj
samo... Aj si samo prepočíta trasu, aj s potrebnými zastávkami na nabíjanie, a potrebné
nabíjačky
pridá rovno do navigácie ako medzizastávky. Všetky "dobré" EV toto dnes už našťastie zvládajú. Ak aj
nie to komplet plánovanie, tak aspoň tie nabíjačky zobrazovať. Tesla je v tomto roky popredu a svoju
vlastnú sieť má v autách perfektne integrovanú (ale zasa len postupne pridáva iné siete...).
A ako je to s prípadnou obsadenosťou / voľnom na nabíjačke, či jej nefunkčnosťou?
Tak to sa dá prevažne dozvedieť z aplikácií (prípadne máp) poskytovateľov, občas aj z tých hore
spomenutých
služieb. A dokonca aj infotaimenty moderných áut to ukazujú, ale nie vždy a pre každú nabíjačku to
dokážu.
A taká zaujímavosť o tomto - klasický 50kW nabíjací stojan to je hlavne stojan s jedným DC
konektorom ChaDeMo, jedným DC konektorom CCS a jedným AC konektorom. Ak sa obsadí ten AC konektor, tak
DC sú voľné ešte. Ale ak sa obsadí dajaký DC tak minimálne na starších ABB nabíjačkách (ZSE), ale asi aj
na
iných, sa automaticky blokne aj ten druhý DC konektor, voľný zostáva teda už iba AC. Ale tieto stojany
sa dnes nahrádzajú modernými a tie umožňujú zdielanie aj tých dvoch DC konektorov a AC k tomu. Treba s
tým rátať. Aplikácia od
ZSE ale toto ukazuje korektne - obsadil som jeden DC, a oba boli hneď v stave obsadené.
"Globálny" prehľad nabíjačiek umožňujú napríklad tieto služby, stránky, či aplikácie
nabky.com - stránka ktorú spravuje slovenské
združenie teslaclub.sk zobrazuje všetky možné nabíjačky na
SK (a trochu aj okolie) a to dokonca s odkazmi na fórum kde sú k nim občas aktuálne informácie (aj
fotografie miesta). Má
filtre na poskytovateľov ak treba vidieť iba nabíjačky konkrétneho poskytovateľa alebo nabíjačky
zdarma. Nevie online stav nabíjačiek, ale na tom fóre občas píšu
ak dajaká má (hlavne dlhodobé) problémy.
nabíjame.sk - "Oficiálna mapa nabíjacích staníc
na Slovensku". Stránku zastrešuje SEVA - asociácia elektrických vozidiel na Slovensku a Môjelektromobil.sk - slovenský internetový magazím o
elektromobilite. Taktiež zobrazuje všetky možné nabíjačky na
SK (aj okolie). Má
filtre na typy nabíjacích stanic (na dlhých cestách sa preferuje rýchle DC, AC len ako núdza), aj
podľa koncovky a dokonca podľa platobnej metódy (ak nemáme registrácie a aplikácie, tak sa hodia
stanice kde sa dá platiť bežnou platobnou kartou...).
ABRP - A Better
Routeplanner - plánovač ciest s elektrickým autom. Asi najprepracovanejší plánovač ktorý pre
EV môže byť. Daktorí hovoria že je lepší ako vstavané navigácie väčšiny elektrických áut. Tomu verím
keď viem ako daktoré "zvládajú" navigovať aj s nabíjaním po ceste... Nevedia ani poriadne nájsť
nabíjačky...
Toto je tak prepracovaná aplikácia (alebo webová služba), že som si ju spracoval do celého jedného
článku.
ABRP
Je toho strašne veľa ako ju naplno využiť. Je to hlavne skvelý plánovač ktorý vie vypočítať aj
potrebné nabíjacie časy, a to aj v priebehu jazdy ak sú zmeny (ak sa to prepojí s údajmi z auta!, aj
to táto služba dokáže...). Na niektoré pokročilé funkcie ale treba platené prémium služby. A tu je odkaz na článok kde sú lepšie vysvetlené možnosti prémium a
prepojenia s vozidlom.
Typ: Plánujete si kúpiť dajaké konkrétne elektrické vozidlo a chceli by ste mať predstavu ako
zvláda daktoré vaše konkrétne cesty? Tak práve táto aplikácia to dokáže "ukázať". Stačí si tam to
konkrétne auto vybrať, nastaviť a nechať aplikáciu prepčítať zopár ciest ktoré vás zaujímajú.
Dovolenkové ciele, alebo len dajaké občasné ciele , teda hlavne tie mimo dojazd vozidla. A aplikácia
ukáže konkrétne možnosti daného auta, možné scenáre nabíjaní po ceste, potrebné časy na to a tak.
Skvelá vec toto.
https://www.plugshare.com/sk - globálna služba ktorá má aj
aplikáciu (odkaz na Google Play). Toto je veľmi populárna a
funkčná vec. Mapa umožňuje filtrovať nabíjačky (aj čisto zdarma ukáže), popisuje ich výkon, platenie
na nich, ba sú tam aj
hlásenia zákazníkov. A to všetko aj v slovenčine a aj bez toho aby som sa registroval. Občas ale
neviem komu nabíjačka presne patrí... Napríklad nie všetky ZSE nabíjačky to majú jasne napísané v
popise.
https://chargemap.com/map - ďalšia podobná služba. Umožňuje
zakúpiť za cca 20Eur Chargemap Pass a pomocou tej kartičky potom nabíjať po celej
hlavne západnej EU. Na ich mapách to pekne vidno kde sa dá nabíjať (akurát bez registrácie
nedostanete k tým nabíjačkám žiadne info z mapy...).
Plugsurfing - ďalšia služba,
mapa
staníc.
Nielen vyhľadávanie nabíjačiek, ale aj vlastné služby, pošlú pekne čip či kartu s ktorou nabijete
pohodlne potom po celej Európe...
Schnellladepark App -
táto služba je reálne
zameraná priamo na vyhľadávanie ultra rýchlych nabíjacích hubov. Všetky podrobné (minimálne)
požiadavky na nabíjacie miesto sa dajú nastaviť. Len po západnej Európe! Teda nie
iba dajakej jednej hocakej nabíjačky, ale celý hub nájde, občas aj so službami okolo. To je
výhodnejšie na dlhých cestách. Jednak je istota že nabíjačka nie je len-tak niekde v poli, ale je
tam aj zázemie, a hlavne - je tam viac stojanov (v nastaveniach je ako základ apsoň 3 stojany a
výkon 50kW+ !), a
teda šanca že je tam dačo voľné je väčšia... A samozrejme iba UFC výkon (viete už z predchádzajúcich
informácií čo je to UFC), žiadne 25kW pomalé stojany. Takto dajako by to mohlo na dlhých cestách v
budúcnosti stabilne fungovať.
Pre SK a CZ existuje ešte aj EV
mapa.
Neskúmal som najnovší stav, ale dokážem pomocou nich asi v CZ priamo nabiť a zaplatiť na mnohých
nabíjačkách. (Aj tu na SK, ale tu to nemá význam, tu to vyriešim lokálnou registráciou.)
Samozrejme takýto globálny prehľad zvládajú aj vstavané navigácie prémiovejších EV áut, ak daná
značka poskytuje aj nabíjacie služby (píšem o nich ďalej), tak je vyriešené aj platenie na nich...
A najlepšie na koniec - táto stránka umožňuje prehľad nabíjania zdarma: https://www.mapotic.com/nabijim-zadarmo.
Neviem do akej miery to funguje, aktuálnosť tých údajov a tak, ale možno je to funkčné dobre, veď
táto téma je veľmi zaujímavá a sledovaná... Nič menej, odkedy šli ceny energií hore, a mnohé
obchodné reťazce spoplatnili nabíjanie tiež, tak takýchto
staníc je čoraz menej.
Základný prehľad poskytovateľov nabíjania na SK
Oplatí sa preskúmať cenníky všetkých poskytovateľov podrobnejšie, ak sa ich verejné nabíjačky
využívajú častejšie tak sa vyplatí rozhodne dajaký paušál...
Viacerí poskytovatelia majú dnes medzi sebou vnútroštátne roamingové dohody, takže aj pomocou jednej
kartičky dnes nabijem skoro kdekoľvek... Tu ale pozor na FUP - teda pre férové využívanie služby by
nemal byť roaming dajako častejšie ako nabíjanie na vlastných domácich staniciach poskytovateľa!
Môže to prinášať kompliácie.
Niektorí poskytovatelia umožňujú nabíjať aj čisto pomocou aplikácie, ani kartička netreba, občas sa
ale vyžaduje čip alebo kartička. Ono to nabíjanie čisto pomocou aplikácie je rizikovejšie, čo ak
stojan nemá práve konektivitu... S čipom to funguje aj tak. Niektorí poskytovatelia umožnia v pohode
nabíjať
aj jednorazovo bez potrebnej registrácie (vyššia cena, komplikovanejšie spustenie). Časom asi nastane
stav že každý stojan by mal byť vybvený čítačkou na platobné karty, neviem či to nezačína byť ako
podmienka. Teda tak človek nabije a zaplatí ako keby tankoval...
ZSE Drive - odkaz na stránky,
mapa staníc, cenník nabíjania, Android aplikácia Spolu s GreenWay patrí k najväčším poskytovateľom nabíjania na SK. Má po celom Slovensku
slušnú
sieť nateraz. Nabíjať ide apkou, alebo kartou či RFID čipom. A aj jednorazovo, bez registrácie,
cez ich
aplikáciu. ZSE má napríklad aj skvelý "národný roaming" - tu na SK aktuálne funguje s GreenWay,
Lidl, Kaufland (ich nabíjačky prešli
komplet pod správu ZSE!), OMV (veľa
ultrarýchlych nabíjačiek!) a aj Ionity stanice (za týchto podmienok asi iba tie na SK!).
Posledne sa pridali aj Schell a Mol Plugee (Slovnaft). Viac
info (aj o cenách) priamo v tomto článku od ZSE. S ich kartičkou teda dnes
elektromobilista na SK reálne nabije doslova
na každom
kroku... Jediné nabíjačky čo aktivovať nejdú sú tak akurát Ejoin možno dajaké lokálne. Dokonca sú
nabíjacie stanice všetkých spmenutých roamingových partnerov ukazované (spolu s
originál ZSE) priamo na mape v aplikácii ZSE Drive. A je tam vždy aj cena nabíjania.
Okrem toho majú zajúmavú funkciu Virtuálna batéria pre EV, vďaka ktorej si svoju
vyrobenú elektrickú energiu z vlastnej fotovoltiky môže zákazník čerpať kdekoľvek a kedykoľvek, teda
aj mimo domova a v noci.
GreenWay - odkaz na stránky,
mapa staníc, cenník
nabíjania, Android aplikácia Od konca roka 2024 zmena
aplikácie, je medzinárodná. Táto sieť je totiž spoločná aj s Poľskom, nabijete tam
teda rovnako na ich staniciach ako na SK.
V rámci domáceho roaming-u nabijete s ich kartičkou aj na
ZSE nabíjačkách. Neskúmal som presné cenové podmienky (núdzovo určite OK). Tak isto sa dá nabíjať na
Lidl nabíjačkách a teda po novom aj na Kaufland, keďže sú pod správou ZSE... Podľa ich blog článku (z roku 2023) by malo fungovať aj
nabíjanie na Ionity nabíjačkách, v celej Európe sú tam spomenutý aj viacerí iní roamaing partneri.
Inak majú
samozrejme slušne hustú sieť a nabíjať ide aj pomocou apky, aj pomocou kartičky. Aj jednorazovo bez
registrácie.
Mol Plugee - odkaz na
stránky mapa
staníc, cenník nabíjania, Android aplikácia
Táto sieť Next-e je
projekt viacerých investorov EU. Majú zopár nabíjačiek na čerpacích staniciach
Slovnaft.
Za DC sú o chlp lepšie ceny bez paušálu. (a hlavne za rýchle - nie je zaň vyššia cena!)
Stačí mať aplikáciu a v nej registráciu (a pridanú
platobnú kartu). Na AC ale nie sú tak výhodní.
Od 14.10.2024 vraj budú dajaké zmeny, bude sa to týkať možnosti nabíjať pomocou ich aplikácie aj na
iných staniciach (roaming), tak uvidíme. Minimálne v zahraniči by to mohlo byť prospešné, nebude
treba ďalšie registrácie... Ich nabíjačky sú totiž aj v CZ, Maďarsku, Slovinsku, Chorvátsku,
Rumunsku...
ejoin - odkaz na stránky,
mapa
staníc, cenník nabíjania, Android aplikácia
Hlavne majú občas nabíjačku aj po obciach kde iní
poskytovatelia nemajú žiadne
stanice. Po novom fungujú ako platforma, teda sprostredkovateľ nabíjacích služieb, čo trochu
skomplikovalo to použitie. A okrem toho sú snáď ako jediní čo nemajú roaming s ostatními veľkými SK
poskytovateľmi... Zrejme aj vďaka tomu svojmu fungovaniu. O aktuálnom stave dali informácie na svojej stránke. Musel som sa nanovo zaregistrovať
a potrebujem tam mať nabitý kredit na platenie. Ak by som chcel nabíjanie aktivovať kartičkou, tak
to zoberie okamžite kredit aspoň 30Eur (musím taký mať!), ale pomocou aplikácie si určím sám aký sa
má rezervovať (treba mať trochu odhad). Majú dosť výhodnejšie ceny za DC (bez paušálu) a keď si na
ten systém človek zvykne, tak to funguje aj pomocou kreditu fajn... Všetko ovládam v apke. Len mi
nešlo nabiť kredit v Android aplikácii pomocou GooglePay platby... To som nečakal. Prevodom to trvá
(hlavne
cez víkend) dlhšie, treba
si to sledovať trochu. Aplikácia potom upozorní notifikáciou kedy kredit nabehol, takže to nemusím
neustále kontrolovať v apke, dozviem sa to.
OMV -
OMV
e-motion, cenník, mapa staníc, Android aplikácia
Nabíjacia sieť budovaná na čerpacích staniciach OMV (a partnersky aj pri prevádzkach Billa).
Preferujú ultra rýchle nabíjacie
stanice - prevažne teda
300kW+ stojany (zdielané dynamicky na 2 káble). A žiadne AC nemajú. Filozofia je že sa tam hlavne
rýchlo nabije a ide sa ďalej (samozrejme kávička k tomu...), tak ako sa na ich čerpacích staniciach
tankuje. Teda ideálne riešenie
na dlhé
cesty. Už funguje aj roaming so ZSE a GreenWay (teda na aktiváciu nabíjania stačia ich
kartičky a netreba riešiť ďalšiu registráciu a platbu).
Po
registrácii sú
výhodnejšie ceny - program "Standard", s malým paušálom za 3,99 Eur ešte výhodnejšie - program
"Premium". Ale ide nabiť aj priamo, bez registrácie,platba kartou - program "Basic". Tie dve ceny v
cenníkoch sú tak, že nižšia platí na nabíjačkách pri Billa predajniach a tá vyššia priamo na
rýchlonabíjačkách na čerpacích staniciach. V OMV aplikácii sú síce
vidieť
ich nabíjačky, ale aj tie od ZSE a GreenWay! A bohužiaľ to nejde odfiltrovať, aby som videl iba
čisto
OMV... Na stránke to ale majú odfiltrované (hore je odkaz na mapu). Aktuálny stav a informácie sa
najlepšie dá dozvedieť z tohoto YouTube videa (07/2024): OMV
eMotion predstavuje nové služby a možnosti lacnejšieho nabíjania od ElektromobilTV. Aktualita asi od 04/2025 - služby sa prepojili (konečne) navzájom aj s okolitými krajinami,
takže: "Sieť elektornabíjacích staníc eMotion je aktuálne dostupná na Slovensku, v Rakúsku,
Maďarsku a Rumunsku, pričom neustále rozširujeme našu sieť tak, aby sme napĺňali vaše
potreby."
Lidl -
Lidl
e-mobility, Android aplikácia
Aktuálne sa táto spoločnosť dostáva na celkom zaujímavý počet nabíjačiek a preto si zaslúži byť tu,
ako významný poskytovateľ nabíjania (nie len) na SK. Nabíjačky sú samozrejme pri prevádzkach Lidl,
vďaka
národnému roamingu idú pohodlne aktivovať napríklad kartičkami ZSE Drive aj GreenWay. Ale aktuálne
má Lidl už aj možnosť nabíjať pomocou svojej Lidl plus aplikácie (článok na Môjelektromobil), tá ukazuje aj mapu nabíjacích staníc
(a
tá hustota ma naozaj zaujala...). Aktivovať nabíjanie ide aj čisto priamo na nabíjačke, s platbou
pomocou karty, ale tam si berú vysokú zábezpeku. Pomocou aplikácie je to pohodlnejšie a zábezpeka je
menšia. Nič menej sa v apke musí človek zaregistrovať... V oboch prípadoch sú vcelku priaznivé ceny,
keď berieme v úvahu že sa nevyžaduje paušál. A
ak sa nabíja pomocou kartičiek GreenWay, či ZSE, tak zábezpeka sa nerieši vôbec (a platí zrejme cena
konkrétneho poskytovateľa pre jeho národný roaming). Z diskusií na internete som zistil ešte nasledujúce detaily:
- prevádzková doba (nabíjačiek) je písaná iba počas prevádzky predajní. Ale reálne sú
otvorené nonstop, len občas sú výnimky a nabíjačka naozaj funguje iba ak je predajňa otvorená.
- Lidl plus aplikácia funguje nie len na SK, ale aj v ostatných krajinách kde Lidl
pôsobí... Akurát si treba v tej aplikácii vždy prepnúť konkrétnu krajinu (v menu a
"Nastavenia"), aby ukazovalo nabíjačky pre danú krajinu. Takže Lidl takto vlastne funguje aj ako
"globálny
poskytovateľ"... Ďalšie info k tomu je v nasledujúcej sekcii o nabíjaní v zahraničí.
Shell -
Shell
Recharge a
mapa staníc, iOS, Android aplikácia
Nabíjacia sieť budovaná na čerpacích staniciach Shell. Aktuálne idú vlastnou cestou, ale nie je
problém tam nabíjať, všetky informácie sú v prvom odkaze. Majú mnoho možností ako zaplatiť, aj
mobilnú aplikáciu. Základná cena nie je extra výhodná (0,64 Eur/kW) a k tomu ešte pri platení kartou
prebehne predautorizácia a blokácia 45 Eur. Zrejme majú aj dajaký roaming dohodnutý, ale nenašiel
som informácie s kým ho na SK majú (iba ZSE Drive viem potvrdiť, ten funguje)... (Platenie by potom
bolo pohodlnejšie, bez predautorizácie, len
kartou roamingového poskytovateľa...)
Ionity - odkaz na stránky
(mapa staníc je priamo na ich hlavnej stránke), Android aplikácia
Nateraz máme tu na SK len zopár miest - Senec, Čaradice, Dubnica a Zvolen, ale toto je sieť staníc
EU automobiliek
(+ nejaké kórejské), takže sa to
rozbehne... Oni by
chceli sieť aj (alebo hlavne) na diaľniciach, s tým sú tu na SK ale iné problémy. Mimo iné je to
veľmi hustá a funkčná sieť hlavne v celej EU! Dobré informácie o aktuálnom stave na SK vyšli na
tomto videu Nabíjanie bez kompromisov:IONITY od Elektromobil TV. Ako tam
zaznelo,
tak po novom ide normálne nabíjať na ich nabíjačkách aj pomocou platobnej karty (len daktoré
najnovšie stojany), alebo pomocou ich aplikácie. Dokonca bez registrácie. A aj bežný užívateľ si tam
teraz môže aktivovať paušály, bez viazanosti, a teda ísť dovolenkovať po EU za naozaj
zaujímavé ceny v celej ich sieti! Vtedy ale už registrácia je potrebná. Týmto sa tento
poskytovať stáva veľmi zaujímavý aj
(hlavne) pre nabíjanie v zahraničí, už aj pre majiteľov EV ktoré nemajú "koncernové nabíjanie"... Na
Slovesnku sa dajú všetky tieto stanice aktivovať aj napríklad pomocou kartičky od ZSE, v rámci ich
národného roamingu, takže netreba nič komplikované riešiť pri občasnej potrebe (ale v zahraničí to
je už asi za iných podmienok).
Tesla - odkaz/mapa
Pôvodne uzatvorená celosvetová sieť (rýchlo)nabíjačiek pre vozidlá Tesla (ktoré sa tam nabíjajú
štýlom Plug@Charge) sa v poslednom období v Európe pomaly otvára aj pre "širokú verejnosť". Začalo
to postupne, v niektorých krajinách (a občas iba časť stojanov, alebo konkrétne nabíjacie body), ale
v poslednej dobe je viac staníc už plne dostupných. Na Slovensku asi všetky. Teda všetkých pár čo tu
máme... Posledne otvorili väčší HUB v Trenčíne, a teda na konci roku 2024 bol stav takýto: "Na Slovensku je možné nabíjať na lokalitách Bratislava (Aupark Shopping Center), Trenčín (OC
Laugaricio), Zvolen (Hotel Kaskady) a Košice (32 Moldavská cesta)."
Bližšie info vyšlo napríklad na
Môjelektromobil.sk v článku: Nabíjacia sieť Tesla sa otvorí... a dodatočné
info, hlavne pre SK/CZ potom v článku Nabíjačky Tesla na Slovensku a v Česku.
Nabíjanie ide potom aktivovať pomocou aplikácie Tesla, dokonca je aktuálne možnosť predplatenia si mesačného
balíčka, budú potom nižšie ceny za nabíjanie.
Ďalej tu je zopár "lokálných" nabíjačiek. Zaregistroval som že tu máme aj dajaké (prevažne AC)
stojany
na
ktorých sa dá platiť pomocou aplikácie spoločnosti Polyfazer, zopár nabíjačiek má aj spoločnosť Sminn (majú aj
aplikáciu)
a bude toho asi viac. Zberatelia kartičiek
si prídu isto na svoje... 🙂 Tieto spoločnosti asi oslovia skôr majiteľov EV ktorí nemajú možnosť
nabíjať doma a potrebujú dajaké "lacnejšie" a dostupné (vzdialenosť od domu) svoje hlavné nabíjanie.
A v neposlednom rade je tu sieť nabíjacích staníc pri rôznych prevádzkach našich väčších obchodných
reťazcov - práve tu sa v budúcnosti očakáva nárast. Autá tam stoja, takže ideálne využiť ten čas na
(aspoň čiastočné, ak nie úplné) nabitie... A môže to byť aj fajn bonus za nákupy, aj keď posledne sa
už všetky
spoplatnili... Už bol spomenutý Kaufland (aktuálne už kompletne pod správou ZSE), Lidl tu má
samostatný
blok, lebo idú naozaj vo veľkom, a aj Billa dačo má, aj keď tá sa mi zdá že posledne veľmi
nenapreduje
(už v dávnych začiatkoch ale nabíjačky mala!). Ale mala by mať nabíjanie stále zdarma. Dajaké
informácie
o nabíjaní (zdarma) má na svojej stránke na tomto odkaze.
Celkom fajn zoznam nabíjacích miest pre Kaufland, Billa, Lidl a podobne vyšiel na serveri
Môjelektromobil.sk (28.01.2022):
https://www.mojelektromobil.sk/nabijacie-stanice-obchodne-retazce-plany-na-rok-2022/.
(Obrázok zobrazuje tri kartičky s ktorými tu na SK pokryjete komplet svoje potreby na
občasné vozenie. Ani paušál nie je nutný, takže to že ich máte v peňaženke "len tak pre istotu na
cestách" vás nič nestojí.)
A ako na to u našich "susedov" a ďalej?
Niekde sa oplatí daktorý miestny poskytovateľ (ak s tam jazdí pravidelne a dovoľujú registráciu
cudzincom), niekde v pohode stačí globálny EU poskytovateľ (ak tam je), a v mnohých krajinách majú dosah
aj naši prevádzkovatelia(v Maďarsku ste
napríklad s Mol Plugee ako doma... podobne Lidl, OMV). No a v neposlednom rade je tu roaming tých našich
SK poskytovateľov
(keď
už máte ich kartičku pravda...).
Neskúmal som ešte ani detailne platenie / potrebné registrácie pre
jednotlivých tu spomenutých poskytovateľoch. Občas to ide využiť aj jednoducho pomocou jeho aplikácie,
registrácie v nej (a asi aj pridania karty), občas môžu na aktiváciu nabíjania ale vyžadovať čip! K
tejto téme nemám dajaký extra prehľad, tieto informácie tu sú iba taký základ.
Celé to v poslednej dobe pomenili niektorí výrobcovia áut, ktorí dávajú ku svojim autám
vlastné nabíjacie služby (+ kartičky). Pomocou nich sa dá nabíjať zvyčajne v celej EU (a teda aj tu na
SK) za ceny ktoré sa
dajú akceptovať. A podporujú aj viacero prevádzkovateľov nabíjačiek v danej krajine... Takže je hodne
starostí s registráciami ušetrených. Ale často je potrebné platiť
paušál. Alebo, ako som zistil z podmienok a taríf od Škody - ceny sú hodne vysoké bez mesačného
paušálu... V podstate tak odpadá iba starosť o to, komu patrí nabíjačka, ale využiť to (bez paušálu,
občasne) má zmysel iba na
nejakých nie častých jazdách do zahraničia. Tak isto to ide zjednodušiť
pomocou niektorých služieb čo som spomenul vyššie (Plugsurfing, Chargemap, Elli a podobne).
Aktuálne, čo viem, podporujú vlastné nabíjacie služby / kartičky u nás tieto automobilky (ale
neskúmal som
to dajako podrobne, ani tu nebudú spomenuté isto všetky): - Volkswagen so svojou službou We Charge. - Kia so svojou službou KIA Charge. - Hyundai so svojou službou Charge myHyundai. - Mercedes so svojou službou Mercedes me Charge. - BMW so svojou službou BMW Charging. - Škoda so svojou službou Powerpass.
Ak ale nie je prístup k týmto globálnym kartičkách od konkrétnej automobilky, ešte nie je nič
stratené -ELLI.eco je vlastne tá istá služba ako pre VW, Škoda, ale "dostupná
pre každého". Stačí sa v aplikácii zaregistrovať, aj kartička sa dá objednať. Podporuje aj sieť Ionity
(výhodnješia cena ako v apke Ionity bez registrácie a hlavne jednoduchšie spúšťanie nabíjania, ak na
Ionity nemáte registráciu/apku). Pomocou tejto kartičky sa teda dá v pohode
vybehnúť za hranice.
Aktuálne tarify: ELLI Tariffs
A čo sa týka toho spomenutého roamingu: - GreenWay bližšie info na tomto odkaze. Majú rôzne ceny, na tom odkaze sa to dá
preveriť aká konkrétna bude podľa krajiny a konkrétneho poskytovateľa tam. Prekvapili ma vcelku
prijateľné ceny, aj pri základnom nulovom paušále. Na dajaký výlet raz za čas je to v pohode, v rámci
toho že som bez starostí... Na rozdiel od ZSE účtujú aj za hranicami len kW, nie časovo, takže krátke
nabitie (pár kW), alebo ak je na aute pomalé DC nabíjanie, je cez GreenWay výhodnejšie. - od
1.4.2025 bola pri ZSE zmena, toto už neplatí... - ZSE Drive informácie o svojom roamingu v zahraničí majú na svojej stránke vo FAQ
časti. Na rozdiel od GreenWay majú cenovú politiku inak - platí sa za hodinu nabíjania!! Teda čím má
auto rýchlejšie DC nabíjanie, tým viac človek nabije a teda to má lacnejšie.
Od 1.4.2025 sa aj tu udiali zmeny a je to účtované podľa odobratých kW, dokonca stabilná cena, je jedno
na akej nabíjačke v cudzine sa nabíja. Zahraničný roaming - cena za AC - 0,59 €, cena za DC - 0,79
€/kW.Aktuálny cenník je k dispozícii na tomto odkaze. POZOR na jeden zaujímavý fakt u týchto dvoch poskytovateľoch - v zahraničí potrebujete na
spustenie nabíjania
vo väčšine prípadov ich kartičku/čip, nestačí iba aplikácia! Takže si ich na dovolenku
nezabudnite
doma.
A ešte jedno výrazné upozornenie - niektorí poskytovatelia vyžadujú aby sa nestalo že sa v
roamingu nabíja viac ako v domácej sieti... Môže to narobiť problémy. Minimálne GreenWay na to
jasne upozorňuje.
A poďme na samotný prehľad konkrétnych poskytovateľov
EU a Európa všeobecne:
Ionity - odkaz a
mapa
Ako som spomenul, je to globálny poskytovateľ pre celú EU. Kartičky (teda
registrácie) mnohých
výrobcov áut, ktoré (konečne) začínajú poskytovať k elektrickým autám, idú samozrejme aj na ich
sieti v
rámci
EU. Ba dokonca (mám pocit že len) na ich staniciach fungujú automatické nabíjanie - aktivácia priamo
vozidlom (Pay as
You Go, alebo Plug & Charge), ktoré už pre niektoré svoje modely spustili automobilky ako Mercedes,
Kia,
VW Group!
Ale v
pohode už ide použiť aj pre "ostatných užívateľov" - teda ako bolo už napísané - stačí použiť
platobnú
kartu (kde sa dá), prípadne ich aplikáciu. Ak je cestovanie po EU časté, tak sa zaregistrovať a
zaplatiť
si mesačný paušál (bez viazanosti). Hlavne je to obrovský
komfort na cestách po EU. Staníc je veľa, všetko sú to veľké a vždy aj
výkonné
hub-y (len občas menej stojanov, na miestach kde nie je taký dopyt), situované prevažne na diaľnice
a hlavné ťahy. A tak mnohé krajiny EU dnes idú
prejazdiť čisto na ich staniciach, a teda bez
nutnosti riešiť akýkoľvek roaming...
Tesla - odkaz/mapa
Pôvodne uzatvorená celosvetová sieť (rýchlo)nabíjačiek pre vozidlá Tesla (ktoré sa tam nabíjajú
štýlom Plug@Charge) sa v poslednom období v Európe pomaly otvára aj pre "širokú verejnosť". Začalo
to postupne, v niektorých krajinách (a občas iba časť stojanov, alebo konkrétne nabíjacie body), ale
v poslednej dobe je viac staníc už plne dostupných. Bližšie info vyšlo napríklad na
Môjelektromobil.sk v článku: Nabíjacia sieť Tesla sa otvorí... a dodatočné
info, hlavne pre SK/CZ potom v článku Nabíjačky Tesla na Slovensku a v Česku.
Nabíjanie ide potom aktivovať pomocou aplikácie Tesla, dokonca je aktuálne možnosť predplatenia si mesačného
balíčka, budú potom nižšie ceny za nabíjanie.
Lidl -
Android aplikácia
Vďaka tomu že Lidl pôsobí v mnohých krajinách, a aj tá ich aplikácia je "medzinárodná", tak je to
vcelku fajn medzinárodný poskytovateľ...
Akurát si treba v každej krajine prestaviť v aplikácii jej región/krajinu (lebo vždy ukazuje iba
nabíjacie stanice v tej konkrétnej nastavenej krajine). A to je všetko, aj nastavená platobná metóda
(spolu s prihlásením) by mala fungovať v každej krajine. A tých krajín je naozaj veľa... Oficiálne
info hovorí o tom že že to sú všetky členské krajiny EU, Srbsko, Švajčiarsko, Veľká Británia, ba aj
USA... Nič menej, po diskusných fórach sú názory rôzne, nie každému a v každej krajine toto
"prepínanie" funguje... Ale vyskúšať si to môže každý už popredu, nemusí tak nastať stres na
nabíjačke.
OMV -
Android aplikácia
Keďže aj OMV je medzinárodná firma, tak aj ich služby sa už konečne (aspoň čiastočne) poprepájali v
rámci Európy a aktuálne info na ich stránke hovorí:
"Sieť elektronabíjacích staníc eMotion je aktuálne dostupná na Slovensku, v Rakúsku, Maďarsku a
Rumunsku, pričom neustále rozširujeme našu sieť tak, aby sme napĺňali vaše potreby."
Na rozdiel od Lidl tu netreba prepínať krajinu, ale ceny v každej krajine môžu byť rozdielne. Ale
vždy sú lokálne, teda bez dajakých roamingových príplatkov.
Česko:
ČEZ -
odkaz a
mapa
(od decembra 2022 má s nimi roaming GreenWay, takže s GreenWay kartou na ich nabíjačkách v pohode
nabijete)
E.ON -
odkaz a
mapa
(aj tu funguje GreenWay roaming)
AXIGON - toto nie je vlastne poskytovateľ nabíjania, ale prečo som to tu teda
spomenul?
Umožňuje zaujímavú vec... Ako spoločnosť ktorá poskytuje "výhodnejšie ceny tankovaní" dokázali v
podstate nemožné - majú kartičku s ktorou nabijete skoro kdekoľvek - teda na všetkých nabíjačkách
všetkých troch tu spomenutých spoločností v CZ (ČEZ, PRE, E.ON) a za dosť výhodnejšie ceny ako je
základ pre neregistrovaných... Služba sa volá -
Energo karta pre mobily a na samotnom odkaze sa dozviete viac. Neskutočne to zvyšuje komfort
keď človek nerieši komu patrí nabíjačka a platby na nej. Palec hore za toto. 👍 Ale platí sa za to a
oplatí sa to samozrejme hlavne firmám.
+ tam má dajaké nabíjačky Mol Plugee (hlavná trasa na Prahu), ceny a podmienky ako
na SK
Maďarsko:
Mol Plugee - tak ako na SK tak táto služba funguje aj v Maďarsku. Veľmi hustá sieť
nabíjačiek, Mol je tam domáca firma...
Mobiliti -
odkaz a
mapa
Ďalšia veľká sieť nabíjacích staníc. Posielajú v pohode kľúčenku na nabíjanie aj na Sk. Ale stránka
je iba v maďarčine, to je teda sranda... Majú aj mobilnú aplikáciu, tá ide aspoň v angličtine.
GreenWay - je to ten istý poskytovateľ čo na SK! Takže stačí Sk registrácia a
kartička.
Rakúsko:
Najskôr odkaz na jedno združenie, možno sa to hodí: elektromobilitaetsclub
Dvaja veľký poskytovatelia (s oboma má roamingové dohody GreenWay - RFID kartička na aktiváciu nabíjania
nutná!):
EnBW - odkaz, mapa je tam k dispozícii
Odporúčaný poskytovateľ pre tých čo jazdia do Nemecka, podľa mapy má staníc dosť... Stačí aplikácia
v
mobile (na tej stránke je hneď na ňu odkaz), ba dokonca pri žiadosti o vydanie kartičky do
zahraničia sú
problémy, takže "treba používať iba aplikáciu!".
Prípadne aj Plugsurfing služba tam má výbornú podporu vraj, no a majitelia áut z nemeckej produkcie
s
vlastnými kartičkami (od výrobcu auta) sú tam v pohode pravda...
Ďalšie krajiny som neskúmal (a že ich ešte v Európe máme...).
Zdá sa vám to celé dajaké zložité?
(Obrázok ukazuje nainštalované aplikácie v mobile užívateľa elektro auta...
🙂)
No, nie je to stále úplne najintuitívnejšie a "bez starostí", ale v praxi to už nie je také zlé...
Elektro auto je
najvhodnejšie ako auto do mesta a okolia (respektíve do rádiusu svojho dojazdu). Ak máte doma prístup
aspoň k zásuvke, tak nič z tohoto tu
popísaného nepotrebujete... Iba ten nabíjací modul čo bol k autu s koncovkou na 230V. Ak jazdíte
častejšie (aj viac
krát cez deň) tak treba dajaký 11kW Wallbox dokúpiť, do 400V zásuvky (alebo priamo napojiť do rozvodnej
skrine) a
je to (čo je dnes aj od cca
150Eur).
Prečo kúpiť WallBox som popísal vyššie.
Pre okolie mimo dojazd
vám stačí jedna registrácia (možno dve) ak by bolo treba dajaké DC naozaj len občas. Tých pár nabíjačiek
si nájdete
v apkách poskytovateľov a pohoda. Tu na západe Slovenska ich majú všetci poskytovatelia dosť... A z
vlastnej praxe viem, že sa to človek naučí aj naspamäť (kde aká nabíjačka je), a hlavne pri opakovaných
jazdách ide úplne intuitívne.
Ak sa jazdí po celej SK tak ZSE, GreenWay, Mol Plugee, Lidl, OMW a Ejoin pokryjú s istotou všetky
potreby (a
prejazdíte tak celé Slovensko aj so starším autom s dojazdom pod 200km). Ak sa jazdí autom s
dojazdom 300-400km tak určite to vykryje aj jeden poskytovateľ (hlavne keď aj tak majú medzi sebou
roaming).
Zahraničie je len mierne komplikovanejšie. Zlepšilo sa to, ale stále to je trochu komplikácií navyše
občas. Ale nie je
problém sa
dozvedieť na rôznych fórach aká je tam aktuálna situácia, čo je najvýhodnejšie pre danú krajinu a
podobné rady skúsených užívateľov elektro áut, ktorí už bežne dnes jazdia po Európe. Ak máte šťastie a
auto "slušnej značky" tak môžete mať k nemu už spomenutú kartičku + službu priamo od predajcu a tým
pádom
vybavenú väčšiu časť
Európy. Prípadne to raz za rok prežijete na Ionity staniciach (na dlhšiu cestu sa oplatí si aktivovať
jednorazovo, na daný mesiac, ich paušál), máte
tak dosť
nabíjačiek všade a sú rýchle (ale aj vyťažené, na hlavných ťahoch!).