nabíjanie_logo

Aké sú možnosti (verejného) nabíjania elektromobilov

(stručný základný prehľad, hlavne SK)

(aktuálnosť článku – 07/2025)
Návrat na hlavnú stránku

Prečo tento článok vznikol?

Neustále (zatiaľ viac pre zaujímavosť ako pre potrebu) sledujem dianie okolo elektromobility. A teda aj stav nabíjacej infraštruktúry, a možností nabíjania elektromobilov (hlavne na cestách mimo domov). Keďže si asi nekúpim tak skoro elektromobil s dojazdom 400km+, tak o tom chcem mať prehľad. Aby som sa dakde (hlavne tu po SK) odviezol na prípadnom svojom, či aspoň požičanom elektro aute ktoré bude mať dojazd kľudne aj 100 - 250km. Ako napríklad moje posledne požičané CitiGo e iV. A teda, keď už si ten prehľad držím, tak prečo sa oň nepodeliť a nesprehľadniť (si) to do jedného súvislého článku...
Všetky informácie budem neustále príležitostne aktualizovať! (dátum poslednej aktualizácie je hore v hlavičke)

Nečakajte tu dajaké analýzy služieb, technických vecí a podobne. Bude tu naozaj len základný prehľad možností na občasný možný výlet s elektrickým vozidlom. A aj popis nabíjania je taký "laický", tak aby bol zrozumiteľnejší pre bežných užívateľov, nie technický ako na technických fórach. Toto má byť článok skôr pre začínajúcich elektromobilistov, čo občas na výlete (či na cestách za povinnosťami ktoré sú mimo dojazd vozidla) budú potrebovať nabiť. Alebo pre laikov ktorí o elektro aute uvažujú a o nabíjaní nevedia nateraz nič... Tu nájdu potrebný základný prehľad. Nebude tu "rozširujúce školenie pre expertov" v tomto obore.

Aké sú vlastne možnosti nabíjania?

Stručne a len tak všeobecne (skôr pre úplných laikov).

Batérie v autách sú na jednosmerné napätie, preto sa potrebujú v konečnom dôsledku nabíjať jednosmerným prúdom (DC).

Nabíjanie rozdeľujeme podľa typu:

A aj podľa rýchlosti:

Ešte si treba dať pozor na typ konektora na aute!

V EU je dnes ako štandard braný konektor Mennekes - Type 2 pre AC a konektor CCS(2) pre DC. Vyskytuje sa tu ale aj japonský systém - Yazaki (pre AC, ale existuje aj redukcia na Typ 2) a ChaDeMo (pre DC - tu žiadna bežná redukcia neexistuje! Ale sú dajaké, prevažne amatérske, snahy takú redukciu vyrábať... Prípadne sa objavili špeciálne AC/DC prenosné meniče, asi na 22kW, len to stojí nemalé peniaze...). Používajú ho staršie modely kórejských značiek (Kia), ale paradoxne aj relatívne novšie modely značky Nissan. Nabíjačiek s týmto DC konektorom je nateraz dosť, nič menej ich počet už len klesá... Ich budúcnosť si veru netrúfam odhadnúť. Dajaké aktuálne informácie k tomuto typu konektora sa nájdu aj v tomto vynikajúcom videu:

video - CHAdeMO koncovky

Aj na starších Teslách boli tiež konektory staršieho typu, ale tam sa to dá dajako riešiť redukciami.

Tabuľka s prehľadom konektorov: ac / dc konektory

Zopár myšlienok ako to nabíjanie funguje v praxi (čo od toho čakať, respektíve koľko na tých nabíjačkách budete čakať 🙂):

(aby bola predstava o spotrebe - úsporne malým autom to ide okolo 10-12kWh/100km, bežne - rezko do 15, väčšie kusy jazdia úsporne okolo 15, po diaľniciach aj 20-23, treba si to zistiť pre konkrétny model)

AC nabíjanie

Rozdelil by som ho do dvoch skupín:

  1. z bežnej (domácej) zásuvky - zvyčajne je to limit 2,3kW - 10A. Výrobcovia áut dodávajú k autu ďalšiu špeciálnu "krabičku" s koncovkou do bežnej 230V zásuvky. Teda je to základný možný spôsob nabíjania bez ďalších investícií. (limit býva aj nastaviteľný, 6A - 16A, alebo aj 8A na pevno pre daktoré krajiny) Čo to je v praxi? Že doma či inde sa dá nabíjať v podstate z hocakej zásuvky rýchlosťou asi 10-18km dojazdu za hodinu. Že to nie je veľa? Ale auto môže byť na zásuvke celý čas čo stojí... Za 8 hodín je to aj nad 100km. A za domáce ceny. Takže jazda vychádza od 2 do 4 Eur na 100km (podľa spotreby). Presnejšie informácie ako rýchlo sa dá takto nabiť sa dajú získať ďalej v článku, je tam interaktívna tabuľka práve na toto AC nabíjanie.
  2. z verejnej nabíjačky s AC konektorom, alebo (prípadne domáceho) Wallboxu pomocou konektora Type 2 - tu je limit samotnej nabíjačky (11kW pre 3 x 16A istenie domáceho Walboxu, prípadne 22kW ako je bežné na verejných - 32A istenie, prípadne až 43 - 44kW ako je na daktorých verejných nabíjačkách). Ale je tu aj limit samotného meniča v vozidle... Za akýsi dobrý štandard sa považuje 11KW (3 fázy). Ale menšie autá majú občas 7,4 - 1 či 2 fázy, alebo 6,6 (1 fáza), alebo staršie modely len 3,6 (1 fáza). Naopak Renault to dáva až s 22kW AC (a staršie modely až 44!). V praxi sa teda nabíja výkonom asi od 25km dojazdu za hodinu po asi 180. Viď prehľad v tabuľke ďalej.

Hlavné zhrnutie tohoto spôsobu:

Ideálne pre vybavovačky v meste kde sa nechá auto na nabíjačke a zaplatí sa za (lacné) nabíjanie miesto (drahého) parkovného. ZSE Drive umožňuje takto "parkovať" až tri hodiny... A všetko čo sa za státie zaplatilo sa prevozí potom.

Malá tabuľka s prehľadom ako rýchlo sa nabíja na AC:

Výkon
nabíjania
Rýchlosť nabíjania
(koľko km dojazdu dostaneme za hodinu nabíjania)
Pre spotreby:
11kWh/100km
15kWh/100km
20kWh/100km
2.3kW
(bežná zásuvka doma, 10A)
20 km
15 km
11,5 km
3,6kW
(1 fáza - 16A)
33 km
24 km
18 km
7,2kW
(1 fáza - 32A)
(2 fázy − 2 * 16A)
67 km
49 km
37 km
11kW
(3 fázy - 3 * 16A)
100 km
73 km
55 km
22kW
(3 fázy - 3 * 32A)
200 km *
146 km *
110 km *

* - pozor, pri 22kW už nebude lineárna nabíjacía krivka, takže tých kilometrov bude v skutočnosti asi o dačo menej... Inak autá čo podporujú tento výkon dokážu pekne zraziť náklady... Postojíte si trochu dlhšie na tých verejných nabíjačkách, ale často za nižšie ceny oproti DC. Alebo ak je aj obsadená DC časť, tak AC ide ešte stále a teda nabíjate, nečakáte. Renault Zoe je ten správny typ ak vás to zaujalo... Len doma možno využijete aj tak najviac 11kW (na 16A), lebo 32A istenie nie je bežné... Hlavné istenie pre rodinné domy je štandardne len 25A!

Nestačí to takto, ten základný prehľad? Tak som pripravil interaktívnu tabuľku, tá to vyráta presne, na základe parametrov ktoré reálne budete mať a ktoré si tu "naklikáte"...

Výkon
nabíjania
(kW)
Spotreba
(kW/h)

1

10

Dojazd za
1 hodinu
nabíjania (km)
10

A v súvislosti s týmto AC nabíjaním (hlavne doma) sa objavuje otázka:

„Má zmysel kupovať si domov Wallbox?"

Je to na vás, tu je krátke zhrnutie k tomu:

walbox

Prakticky sa dá povedať že každý modul walboxu funguje s každým autom (až na relatívne vzácne výnimky), skôr si treba dať pozor na výber toho s riadením, aby dokázal fungovať s ostatnou elektronikou (hlavne smart ovládanie fotovoltiky a pod.).

DC nabíjanie

Jednoznačne drahšie, ale (násobne) rýchlejšie...

Tu sa bavíme o veľkom možnom rozsahu... Od pár kW (niektoré autá v zime aj menej ako 20KW) po astronomických vyše 200kW v poslednej dobe. Lacnejšie (staršie) autá ho majú do 50KW (občas aj menej, takže im stačia tie slabšie DC nabíjačky). Zaujímavý údaj začína byť okolo 100KW (skôr nad) dnes. To už "ujde" pri bežných jazdách.
Ale samotné nabíjanie nie je tak jednoducho prepočítať... Je tam kopa faktorov ktoré ho spomaľujú. (AC je zvyčajne v celom rozsahu rovnako výkonné, klesá to možno pri úplnom konci) Je treba výkon nabíjacej stanice (ideálne teda iba UFC). Správna teplota batérií (autá bez tepelného manažmentu ho môžu mať spomalené pre vyššiu teplotu, ale aj chladná batéria ho má pomalšie), a nabíjacia krivka ide prakticky vždy pomaly výkonom dolu... V praxi v podstate nikdy nedosiahneme výkon aký napísal výrobca (a keby ak, tak len pár minút v úzkom rozsahu % batérie, a hlavne v nízkom stave a pri jej ideálnej teplote). Preto len tak povedať "ako rýchlo nabijem pomocou DC" nie je vôbec jednoduché... Dám len zopár príkladov čo z praxe viem.
Modely CitiGo, či e-Up v praxi často nabíjajú len od 23kW (v zime) do (veľmi krátkodobo) 36kW. Pri konci to spomaľuje a teda je to 150-200km za hodinu. Kia e-Niro zvláda nabiť poriadne batériu s časom aspoň 45 minút (v zime aj hodina), to je ale na dojazd 300km, občas stačí pol hodina a + 200km je tam (ale nie na 50kW nabíjačkách, auto podporuje až 77KW nabíjanie!). No a najmodernejšie EV potrebujú aspoň 150kW nabíjacie stanice (alebo 200+), aby bol využitý poriadne ich možný výkon.
Veľmi je to individuálne a premenlivé... V každom prípade - dnes moderné auto je schopné svoju batériu nabiť do 80 - 90 % kapacity pod 30 minút, taký je dnes nepísaný "štandard".

Hlavné zhrnutie pre DC:

Ultra rýchle DC je ale nevyhnutná vec na dlhých cestách, kde je dlhý čas strávený na nabíjačkách nežiadúci, až neprípustný.
Posledné modely elektrických áut s nabíjacím výkonom 200kW nabijú za 20 minút aj okolo 300km dojazdu...

DC nabíjacia stanica

Kde nájdem verejné nabíjacie stanice?

Keď chcete dakde nabíjať, tak musíte nájsť nabíjačku... Je niekoľko spôsobov ako na to.
(časom si človek po okolí urobí dostatočný prehľad a v okolí toto už dajako nerieši, len na dlhších cestách do menej známych destinácií).

A ako je to s prípadnou obsadenosťou / voľnom na nabíjačke, či jej nefunkčnosťou?
Tak to sa dá prevažne dozvedieť z aplikácií (prípadne máp) poskytovateľov, občas aj z tých hore spomenutých služieb. A dokonca aj infotaimenty moderných áut to ukazujú, ale nie vždy a pre každú nabíjačku to dokážu.
A taká zaujímavosť o tomto - klasický 50kW nabíjací stojan to je hlavne stojan s jedným DC konektorom ChaDeMo, jedným DC konektorom CCS a jedným AC konektorom. Ak sa obsadí ten AC konektor, tak DC sú voľné ešte. Ale ak sa obsadí dajaký DC tak minimálne na starších ABB nabíjačkách (ZSE), ale asi aj na iných, sa automaticky blokne aj ten druhý DC konektor, voľný zostáva teda už iba AC. Ale tieto stojany sa dnes nahrádzajú modernými a tie umožňujú zdielanie aj tých dvoch DC konektorov a AC k tomu. Treba s tým rátať. Aplikácia od ZSE ale toto ukazuje korektne - obsadil som jeden DC, a oba boli hneď v stave obsadené.

"Globálny" prehľad nabíjačiek umožňujú napríklad tieto služby, stránky, či aplikácie

Základný prehľad poskytovateľov nabíjania na SK

Oplatí sa preskúmať cenníky všetkých poskytovateľov podrobnejšie, ak sa ich verejné nabíjačky využívajú častejšie tak sa vyplatí rozhodne dajaký paušál...
Viacerí poskytovatelia majú dnes medzi sebou vnútroštátne roamingové dohody, takže aj pomocou jednej kartičky dnes nabijem skoro kdekoľvek... Tu ale pozor na FUP - teda pre férové využívanie služby by nemal byť roaming dajako častejšie ako nabíjanie na vlastných domácich staniciach poskytovateľa! Môže to prinášať kompliácie.

Niektorí poskytovatelia umožňujú nabíjať aj čisto pomocou aplikácie, ani kartička netreba, občas sa ale vyžaduje čip alebo kartička. Ono to nabíjanie čisto pomocou aplikácie je rizikovejšie, čo ak stojan nemá práve konektivitu... S čipom to funguje aj tak. Niektorí poskytovatelia umožnia v pohode nabíjať aj jednorazovo bez potrebnej registrácie (vyššia cena, komplikovanejšie spustenie). Časom asi nastane stav že každý stojan by mal byť vybvený čítačkou na platobné karty, neviem či to nezačína byť ako podmienka. Teda tak človek nabije a zaplatí ako keby tankoval...

(Obrázok zobrazuje tri kartičky s ktorými tu na SK pokryjete komplet svoje potreby na občasné vozenie. Ani paušál nie je nutný, takže to že ich máte v peňaženke "len tak pre istotu na cestách" vás nič nestojí.)

zbierka kartičiek

A ako na to u našich "susedov" a ďalej?

Niekde sa oplatí daktorý miestny poskytovateľ (ak s tam jazdí pravidelne a dovoľujú registráciu cudzincom), niekde v pohode stačí globálny EU poskytovateľ (ak tam je), a v mnohých krajinách majú dosah aj naši prevádzkovatelia(v Maďarsku ste napríklad s Mol Plugee ako doma... podobne Lidl, OMV). No a v neposlednom rade je tu roaming tých našich SK poskytovateľov (keď už máte ich kartičku pravda...). Neskúmal som ešte ani detailne platenie / potrebné registrácie pre jednotlivých tu spomenutých poskytovateľoch. Občas to ide využiť aj jednoducho pomocou jeho aplikácie, registrácie v nej (a asi aj pridania karty), občas môžu na aktiváciu nabíjania ale vyžadovať čip! K tejto téme nemám dajaký extra prehľad, tieto informácie tu sú iba taký základ.

Celé to v poslednej dobe pomenili niektorí výrobcovia áut, ktorí dávajú ku svojim autám vlastné nabíjacie služby (+ kartičky). Pomocou nich sa dá nabíjať zvyčajne v celej EU (a teda aj tu na SK) za ceny ktoré sa dajú akceptovať. A podporujú aj viacero prevádzkovateľov nabíjačiek v danej krajine... Takže je hodne starostí s registráciami ušetrených. Ale často je potrebné platiť paušál. Alebo, ako som zistil z podmienok a taríf od Škody - ceny sú hodne vysoké bez mesačného paušálu... V podstate tak odpadá iba starosť o to, komu patrí nabíjačka, ale využiť to (bez paušálu, občasne) má zmysel iba na nejakých nie častých jazdách do zahraničia. Tak isto to ide zjednodušiť pomocou niektorých služieb čo som spomenul vyššie (Plugsurfing, Chargemap, Elli a podobne).

Aktuálne, čo viem, podporujú vlastné nabíjacie služby / kartičky u nás tieto automobilky (ale neskúmal som to dajako podrobne, ani tu nebudú spomenuté isto všetky):
- Volkswagen so svojou službou We Charge.
- Kia so svojou službou KIA Charge.
- Hyundai so svojou službou Charge myHyundai.
- Mercedes so svojou službou Mercedes me Charge.
- BMW so svojou službou BMW Charging.
- Škoda so svojou službou Powerpass.

Ak ale nie je prístup k týmto globálnym kartičkách od konkrétnej automobilky, ešte nie je nič stratené - ELLI.eco je vlastne tá istá služba ako pre VW, Škoda, ale "dostupná pre každého". Stačí sa v aplikácii zaregistrovať, aj kartička sa dá objednať. Podporuje aj sieť Ionity (výhodnješia cena ako v apke Ionity bez registrácie a hlavne jednoduchšie spúšťanie nabíjania, ak na Ionity nemáte registráciu/apku). Pomocou tejto kartičky sa teda dá v pohode vybehnúť za hranice.
Aktuálne tarify: ELLI Tariffs

A čo sa týka toho spomenutého roamingu:
- GreenWay bližšie info na tomto odkaze. Majú rôzne ceny, na tom odkaze sa to dá preveriť aká konkrétna bude podľa krajiny a konkrétneho poskytovateľa tam. Prekvapili ma vcelku prijateľné ceny, aj pri základnom nulovom paušále. Na dajaký výlet raz za čas je to v pohode, v rámci toho že som bez starostí... Na rozdiel od ZSE účtujú aj za hranicami len kW, nie časovo, takže krátke nabitie (pár kW), alebo ak je na aute pomalé DC nabíjanie, je cez GreenWay výhodnejšie. - od 1.4.2025 bola pri ZSE zmena, toto už neplatí...
- ZSE Drive informácie o svojom roamingu v zahraničí majú na svojej stránke vo FAQ časti. Na rozdiel od GreenWay majú cenovú politiku inak - platí sa za hodinu nabíjania!! Teda čím má auto rýchlejšie DC nabíjanie, tým viac človek nabije a teda to má lacnejšie.
Od 1.4.2025 sa aj tu udiali zmeny a je to účtované podľa odobratých kW, dokonca stabilná cena, je jedno na akej nabíjačke v cudzine sa nabíja. Zahraničný roaming - cena za AC - 0,59 €, cena za DC - 0,79 €/kW.Aktuálny cenník je k dispozícii na tomto odkaze.
POZOR na jeden zaujímavý fakt u týchto dvoch poskytovateľoch - v zahraničí potrebujete na spustenie nabíjania vo väčšine prípadov ich kartičku/čip, nestačí iba aplikácia! Takže si ich na dovolenku nezabudnite doma.
A ešte jedno výrazné upozornenie - niektorí poskytovatelia vyžadujú aby sa nestalo že sa v roamingu nabíja viac ako v domácej sieti... Môže to narobiť problémy. Minimálne GreenWay na to jasne upozorňuje.

A poďme na samotný prehľad konkrétnych poskytovateľov

EU a Európa všeobecne:

Česko:

Maďarsko:

A ďalšie informácie sú napríklad v tomto článku: https://www.mojelektromobil.sk/elektromobilom-do-madarska-v-roku-2022-tu-najdete-informacie/

Poľsko:

Rakúsko:

Najskôr odkaz na jedno združenie, možno sa to hodí: elektromobilitaetsclub
Dvaja veľký poskytovatelia (s oboma má roamingové dohody GreenWay - RFID kartička na aktiváciu nabíjania nutná!):

Slovinsko, Chorvátsko:

Viac informácií o tom ako je to po cestách do Chorvátska nájdete v tomto článku: https://www.mojelektromobil.sk/elektromobilom-na-dovolenku-do-chorvatska-v-roku-2022/

Nemecko:

Ďalšie krajiny som neskúmal (a že ich ešte v Európe máme...).

Zdá sa vám to celé dajaké zložité?

Aplikácie... (Obrázok ukazuje nainštalované aplikácie v mobile užívateľa elektro auta... 🙂)

No, nie je to stále úplne najintuitívnejšie a "bez starostí", ale v praxi to už nie je také zlé... Elektro auto je najvhodnejšie ako auto do mesta a okolia (respektíve do rádiusu svojho dojazdu). Ak máte doma prístup aspoň k zásuvke, tak nič z tohoto tu popísaného nepotrebujete... Iba ten nabíjací modul čo bol k autu s koncovkou na 230V. Ak jazdíte častejšie (aj viac krát cez deň) tak treba dajaký 11kW Wallbox dokúpiť, do 400V zásuvky (alebo priamo napojiť do rozvodnej skrine) a je to (čo je dnes aj od cca 150Eur). Prečo kúpiť WallBox som popísal vyššie. Pre okolie mimo dojazd vám stačí jedna registrácia (možno dve) ak by bolo treba dajaké DC naozaj len občas. Tých pár nabíjačiek si nájdete v apkách poskytovateľov a pohoda. Tu na západe Slovenska ich majú všetci poskytovatelia dosť... A z vlastnej praxe viem, že sa to človek naučí aj naspamäť (kde aká nabíjačka je), a hlavne pri opakovaných jazdách ide úplne intuitívne.

Ak sa jazdí po celej SK tak ZSE, GreenWay, Mol Plugee, Lidl, OMW a Ejoin pokryjú s istotou všetky potreby (a prejazdíte tak celé Slovensko aj so starším autom s dojazdom pod 200km). Ak sa jazdí autom s dojazdom 300-400km tak určite to vykryje aj jeden poskytovateľ (hlavne keď aj tak majú medzi sebou roaming).

Zahraničie je len mierne komplikovanejšie. Zlepšilo sa to, ale stále to je trochu komplikácií navyše občas. Ale nie je problém sa dozvedieť na rôznych fórach aká je tam aktuálna situácia, čo je najvýhodnejšie pre danú krajinu a podobné rady skúsených užívateľov elektro áut, ktorí už bežne dnes jazdia po Európe. Ak máte šťastie a auto "slušnej značky" tak môžete mať k nemu už spomenutú kartičku + službu priamo od predajcu a tým pádom vybavenú väčšiu časť Európy. Prípadne to raz za rok prežijete na Ionity staniciach (na dlhšiu cestu sa oplatí si aktivovať jednorazovo, na daný mesiac, ich paušál), máte tak dosť nabíjačiek všade a sú rýchle (ale aj vyťažené, na hlavných ťahoch!).

menu Menu