Prečo tento článok vznikol?
Neustále (len tak pre zaujímavosť) sledujem nielen dianie okolo elektromobility, ale aj stav nabíjacej infraštruktúry a teda možnosti nabíjania. Keďže asi nekúpim tak skoro elektromobil s dojazdom 400km+, tak o tom chcem mať prehľad. Aby som sa dakde (hlavne tu po SK) odviezol na prípadnom svojom, či aspoň požičanom elektro aute ktoré bude mať asi dojazd 100 - 250km. A teda, keď už si ten prehľad držím, tak prečo sa oň nepodeliť a nesprehľadniť (si) to do jedného súvislého článku... Všetky informácie čo o tom mám vložím sem a budem ich aj pre tento rok aktualizovať.
Nečakajte tu dajaké analýzy služieb, technických vecí a podobne. Bude tu naozaj len základný prehľad možností na občasný možný výlet s elektrickým vozidlom. A aj popis nabíjania je taký "laický", tak aby bol zrozumiteľnejší pre bežných užívateľov, nie technický ako na technických fórach. Toto má byť článok skôr pre začínajúcich elektromobilistov, čo občas na výlete (či na cestách za povinnosťami ktoré sú mimo dojazd vozidla) budú potrebovať nabiť. Alebo pre laikov ktorí o elektro aute uvažujú a o nabíjaní nevedia nateraz nič... Nie rozširujúce školenie pre expertov v tomto obore.
Aké sú vlastne možnosti nabíjania?
Stručne a len tak všeobecne (skôr pre úplných laikov).
Nabíjanie rozdeľujeme podľa typu:
-
AC - nabíjanie striedavým prúdom
(auto je na túto možnosť vybavené vlastným AC/DC meničom, jeho výkon určuje maximálny možný výkon nabíjania) -
DC - nabíjanie jednosmerným prúdom
(nabíjacia stanica alebo Wallbox musia mať v sebe AC/DC menič, ide pomocou neho nabíjať rýchlejšie ako pomocou AC, zvyčajne násobne rýchlejšie. Ale aj v tomto prípade je to limitované (aj) elektronikou v aute, nie iba výkonom nabíjacej stanice! A hlavne ešte mnohými faktormi - teplota batérií, krivkou nabíjania (pri konci sa to rapídne spomaľuje!) a podobne.)
A aj podľa rýchlosti:
- pomalé (zväčša myslené pomocou AC)
- rýchle - FC (Fast Charging) pomocou DC, nateraz do výkonu 50 kW, prípadne občas 75 kW sa to takto berie. Býva mierne lacnejšie ako UFC (ale drahšie ako AC), a hlavne takýchto nabíjačiek je viac, dajú sa považovať za akýsi základný štandard pre DC nabíjanie (výkon od 25 do 75 kW). Ale už sú pomaly nedostatočne výkonné pre moderné EV...
-
"ultra rýchle" - UFC (Ultra Fast Charging), to je taktiež DC, ale nad výkon 50/75
kW.
Týchto nabíjačiek je pomenej - sú drahšie, náročné na potrebný príkon (nejdú
všade nainštalovať), a nabíjanie na nich je aj drahšie.
(Možno na nich nabíjať aj autá čo tieto výkony nevyžadujú, ale platíte draho za malý odoberaný výkon... Takže len ak to núdzovo treba kvôli dojazdu.) Predpoklad do budúcnosti ale je že budú pribúdať práve takéto stanice (čo sa týka DC nabíjania), čoraz viac áut podporuje tie rýchlosti (ideálne 100kW a viac) a hlavne - na dlhších trasách sú nevyhnutnosť. Na tých krátkych sa dnes pomaly už nenabíja, autá majú na to dostatočný dojazd z miesta štartu...
Ešte si treba dať pozor na typ konektora na aute!
V EU je dnes ako štandard braný konektor Mennekes - Type 2 pre AC a konektor CCS(2) pre
DC.
Vyskytuje sa tu ale aj japonský systém - Yazaki (pre AC, ale existuje aj redukcia na
Typ 2) a ChaDeMo
(pre DC - tu žiadna redukcia neexistuje! Ale objavili sa špeciálne AC/DC meniče, asi na 22kW, len to
stojí nemalé peniaze...). Používajú ho staršie, ale paradoxne aj nové modely značky
Nissan. Nabíjačiek s
týmto DC konektorom je nateraz dosť,
budúcnosť si netrúfam odhadnúť. A na starších Teslách boli tiež konektory staršieho typu, ale tam sa to
dá dajako riešiť.
Zopár myšlienok ako to nabíjanie funguje v praxi, čo od toho čakať (respektíve koľko na tých nabíjačkách budete čakať 🙂):
(aby bola predstava o spotrebe - úsporne malým autom to ide okolo 10-12kWh/100km, bežne - rezko do 15, väčšie kusy jazdia úsporne okolo 15, po diaľniciach aj 20-23, treba si to zistiť pre konkrétny model)
- AC nabíjanie - rozdelil by som ho do dvoch skupín:
- z bežnej (domácej) zásuvky - zvyčajne je to limit 2,3kW - 10A. Výrobcovia áut dodávajú k autu ďalšiu špeciálnu "krabičku" s koncovkou do bežnej 230V zásuvky. Teda je to základný možný spôsob nabíjania bez ďalších investícií. (limit býva aj nastaviteľný, 6A - 16A, alebo aj 8A na pevno pre daktoré krajiny) Čo to je v praxi? Že doma či inde sa dá nabíjať v podstate z hocakej zásuvky rýchlosťou asi 10-18km dojazdu za hodinu. Že to nie je veľa? Ale auto môže byť na zásuvke celý čas čo stojí... Za 8 hodín je to aj nad 100km. A za domáce ceny. Takže jazda vychádza od 2 do 4 Eur na 100km (podľa spotreby).
- z verejnej nabíjačky s AC konektorom, alebo (prípadne domáceho) Wallboxu pomocou konektora Type 2 - tu je limit samotnej nabíjačky (11kW pre 3 x 16A istenie domáceho Walboxu, prípadne 22kW ako je bežné na verejných - 32A istenie, prípadne až 43 - 44kW ako je na daktorých verejných nabíjačkách). Ale je tu aj limit samotného meniča v vozidle... Za akýsi dobrý štandard sa považuje 11KW (3 fázy). Ale menšie autá majú občas 7,4 - 1 či 2 fázy, alebo 6,6 (1 fáza), alebo staršie modely len 3,6 (1 fáza). Naopak Renault to dáva až s 22kW AC (a staršie modely až 44!). V praxi sa teda nabíja výkonom asi od 25km dojazdu za hodinu po asi 180. Viď prehľad v tabuľke ďalej.
Hlavné zhrnutie tohoto spôsobu:
+ lacné nabíjanie - výrazne častejšie zdarma...
+ šetrné k samotnej batérii
+ je ich viac (ich zriadenie a prevádzka je násobne lacnejšie ako dajakej DC stanice!), ba dokonca sa dá predpokladať že takéto 11 - 22KW stojany budú čoskoro všade v mestách...
- pomalé nabíjanie - ak potrebujete ale dlho autom dakde stáť tak to nevadí...
Ideálne pre vybavovačky v meste kde sa nechá auto na nabíjačke a zaplatí sa za (lacné) nabíjanie miesto (drahého) parkovného. ZSE Drive umožňuje takto "parkovať" až tri hodiny... A všetko čo sa za státie zaplatilo sa prevozí potom.Malá tabuľka s prehľadom ako rýchlo sa nabíja na AC:
Výkon
nabíjaniaRýchlosť nabíjania
(koľko km dojazdu dostaneme za hodinu nabíjania)
Pre spotreby:
11kWh/100km
15kWh/100km
20kWh/100km2.3kW
(domáca zásuvka, 10A)20 km
15 km
11,5 km3,6kW
(1 fáza - 16A)33 km
24 km
18 km7,2kW
(1 fáza - 32A)
(2 fázy - 2 * 16A)67 km
49 km
37 km11kW
(3 fázy - 3 * 16A)100 km
73 km
55 km22kW
(3 fázy - 3 * 32A)200 km *
146 km *
110 km *A v súvislosti s týmto AC nabíjaním (hlavne doma) sa objavuje otázka:
„Má zmysel kupovať si domov Wallbox?"
Je to na vás, tu je krátke zhrnutie k tomu:
+ rýchlejšie sa auto nabije (to môže byť veľká priorita ak ho treba často). Až násobne rýchlejšie v porovnaní s tým adaptérom do zásuvky (miesto 2,3kW to bude 3,6kW / 7,4 alebo 11kW!)
+ komfort - na stene je neustále kábel ktorý stačí pripojiť do auta... Kto by tak často vyťahoval a schovával ten adaptér z kufra. A doma ho nechávať nechcete, čo ak bude treba...
+ ak už máte fotovoltaiku tak jednodznačne potrebná vec a obrovské + pre jej plnú využiteľnosť
+ pre autá s batériou nad 45kWh asi aj nutnosť, inak sa na dlhú cestu a aspoň na 90 % nenabije ani do rána...
+ umožňuje riadiť výkon nabíjania. Občas sa to hodí, občas je to doslova nutnosť (hlavne v kombinácii s tou fotovoltaikou).
- asi jediné mínus - ďalšia investícia - kvalita stojí asi 400Eur ("riadené" aj 2 krát tak viac), to je niekoľko tisíc kilometrov jazdy... -
DC nabíjanie - jednoznačne drahšie a (násobne) rýchlejšie
Tu sa bavíme o veľkom možnom rozsahu... Od pár kW (niektoré autá v zime len 23KW) po astronomických vyše 200 v poslednej dobe. Lacnejšie autá ho majú do 50KW (občas aj kus menej, takže im stačia tie slabšie DC nabíjačky), zaujímavý údaj začína byť okolo 100KW (skôr nad) dnes. To už "ujde" pri bežných jazdách.
Ale samotné nabíjanie nie je tak jednoducho prepočítať... Je tam kopa faktorov ktoré ho spomaľujú. (AC je zvyčajne v celom rozsahu rovnako výkonné, klesá to možno pri úplnom konci) Je treba výkon nabíjacej stanice (ideálne teda iba UFC). Správna teplota batérií (autá bez tepelného manažmentu ho môžu mať spomalené pre vyššiu teplotu, ale aj chladná batéria ho má pomalšie), a nabíjacia krivka ide pomaly výkonom dolu... V praxi v podstate nikdy nedosiahneme výkon aký napísal výrobca (a keby ak, tak len pár minút v úzkom rozsahu % batérie, a hlavne v nízkom stave). Preto len tak povedať "ako rýchlo nabijem pomocou DC" nie je vôbec jednoduché... Dám len zopár príkladov čo z praxe viem.
Modely CitiGo, či e-Up v praxi často nabíjajú len od 23kW (v zime) do (veľmi krátkodobo) 36. Pri konci to spomaľuje a teda je to 150-200km za hodinu. Kia e-Niro zvláda nabiť poriadne batériu s časom aspoň 45 minút (v zime aj hodina), to je ale na dojazd 300km, občas stačí pol hodina a + 200km je tam (ale nie na 50kW nabíjačkách, auto podporuje až 77KW nabíjanie!).
Veľmi je to individuálne a premenlivé...Hlavné zhrnutie pre DC:
+ hlavný benefit (za ktorý sa platí) je rýchlosť nabíjania
- nabíjací výkon kolíše, to je ale problém samotnej techniky v aute, nie nabíjačiek...
- cena za nabíjanie - zvyčajne sa ale platí za samotné "kilowaty", tak keď aj auto nestíha plnú rýchlosť nabíjačky tak to nevychádza katastrofálne (ako občas pri časových platbách, hlavne v zahraničí).Ale dá sa tu vyžívať aj paušál a ceny to podstatne zníži.
Ultra rýchle DC je nevyhnutná vec na dlhých cestách, kde je dlhý čas strávený na nabíjačkách neprípustný. Posledné modely s nabíjacím výkonom 200kW nabijú za 20 minút aj okolo 300km dojazdu...
Kde nájdem verejné nabíjacie stanice?
Keď chcete dakde nabíjať, tak musíte nájsť nabíjačku... Je niekoľko spôsobov ako na to (časom si človek po okolí urobí dostatočný prehľad a toto už dajako nerieši).
- Mapu nabíjacích staníc nájdeme v každej aplikácii (alebo na webe) poskytovateľa nabíjania. V ďalšej sekcii kde vypíšem všetkých "našich" hlavných poskytovateľov budú na to odkazy. Je tu nevýhoda že tam sú (občas) iba ich nabíjacie stanice! Samozrejme pokiaľ chcem iba služby od nich (mám tam zvyčajne paušál, či len kartičku a výhodnejšiu cenu ako hosť) tak je to takto OK...
-
Existujú aj mnohé www stránky (alebo aplikácie) ktoré dokážu vyhľadať nabíjacie stanice. A to všetky
možné - teda od rôznych poskytovateľov (a hlavne tie zdarma 🙂)!. Nevýhoda tohoto riešenia je že
občas neviem komu tá nabíjačka patrí, teda aj ako tam zaplatím
za
nabíjanie, prípadne ceny nabíjania...
Toto riešia niektoré stránky či aplikácie ktoré sú zároveň "službami" - majú vlastné dohody s viacerými poskytovateľmi a tak pomocou ich karty nabijete na hocakých nabíjačkách. Zvyčajne ale menej výhodne, respektíve drahšie. Zmysel to teda má skôr pre občasné cesty do zahraničia. Lokálne je výhodná registrácia u jedného či dvoch miestnych poskytovateľov a je to vybavené (pre celé SK ideálne asi 4 poskytovateľov - popíšem neskôr, potom nabijete naozaj kdekoľvek...). - A možno máte šťastie a máte auto ktoré má kvalitný inoftainment a auto si tak nabíjačky nájde aj samo... Aj si samo prepočíta trasu, aj s potrebnými zastávkami na nabíjanie, a potrebné nabíjačky pridá rovno do navigácie ako medzizastávky. Všetky prémiovejšie EV toto už zvládajú.
A ako je to s prípadnou obsadenosťou / voľnom na nabíjačke, či jej nefunkčnosťou?
Tak to sa dá dozvedieť z aplikácií (prípadne máp) poskytovateľov, občas aj z tých hore spomenutých
služieb. A taká zaujímavosť o tomto - klasický nabíjací stojan to je hlavne stojan s jedným DC
konektorom ChaDeMo, jedným DC konektorom CCS a jedným AC konektorom. Ak sa obsadí ten AC konektor, tak
DC sú voľné ešte. Ale ak sa obsadí dajaký DC tak minimálne na ABB nabíjačkách (ZSE), ale asi aj na
iných, sa automaticky blokne aj ten druhý DC konektor, voľný zostáva teda už iba AC. Ale niektoré
nabíjačky umožňujú zdielanie aj tých dvoch DC konektorov a AC k tomu. Treba s tým rátať. Aplikácia od
ZSE toto ukazuje korektne - obsadil som jeden DC, a oba boli hneď v stave obsadené.
"Globálny" prehľad nabíjačiek umožňujú napríklad tieto služby, stránky, či aplikácie:
- nabky.com - stránka ktorú spravuje slovenské združenie teslaclub.sk zobrazuje všetky možné nabíjačky na SK (a trochu aj okolie) a to dokonca s odkazmi na fórum kde sú k nim občas aktuálne informácie (aj fotografie miesta). Má filtre na poskytovateľov ak treba vidieť iba nabíjačky konkrétneho poskytovateľa alebo nabíjačky zdarma. Je dobré vedieť o tejto stránke... Nevie online stav nabíjačiek, ale na tom fóre občas píšu ak dajaká má problémy.
-
ABRP - A Better
Routeplanner - plánovač ciest s elektrickým autom. Asi najprepracovanejší plánovač ktorý pre
EV môže byť. Daktorí hovoria že je lepší ako vstavané navigácie väčšiny elektrických áut. Tomu verím
keď viem ako daktoré "zvládajú" navigovať aj s nabíjaním po ceste... Nevedia ani poriadne nájsť
nabíjačky...
Toto je tak prepracovaná aplikácia (alebo webová služba), že som si ju spracoval do celého jedného článku. ABRP Je toho strašne veľa ako ju naplno využiť. Je to hlavne skvelý plánovač ktorý vie vypočítať aj potrebné nabíjacie časy, a to aj v priebehu jazdy ak sú zmeny (ak sa to prepojí s údajmi z auta!, aj to táto služba dokáže...). Na niektoré pokročilé funkcie ale treba platené prémium služby. A tu je odkaz na článok kde sú lepšie vysvetlené možnosti prémium a prepojenia s vozidlom. - https://www.plugshare.com/sk - globálna služba ktorá má aj aplikáciu (odkaz na Google Play). Toto je veľmi populárna a funkčná vec. Mapa umožňuje filtrovať nabíjačky (aj čisto zdarma ukáže), popisuje ich výkon, platenie na nich, ba sú tam aj hlásenia zákazníkov. A to všetko aj v slovenčine a aj bez toho aby som sa registroval. Občas ale neviem komu nabíjačka presne patrí... Napríklad nie všetky ZSE nabíjačky to majú jasne napísané v popise.
- https://chargemap.com/map - ďalšia podobná služba. Umožňuje zakúpiť za cca 20Eur Chargemap Pass a pomocou tej kartičky potom nabíjať po celej hlavne západnej EU. Na ich mapách to pekne vidno kde sa dá nabíjať (akurát bez registrácie nedostanete k tým nabíjačkám žiadne info z mapy...).
- Plugsurfing - ďalšia služba, mapa staníc. Nielen vyhľadávanie nabíjačiek, ale aj vlastné služby, pošlú pekne čip či kartu.
- Schnellladepark App - táto služba je reálne zameraná priamo na vyhľadávanie ultra rýchlych nabíjacích hubov. Všetky podrobné (minimálne) požiadavky na nabíjacie miesto sa dajú nastaviť. Len po západnej Európe! Teda nie iba dajakej jednej hocakej nabíjačky, ale celý hub nájde, občas aj so službami okolo. To je výhodnejšie na dlhých cestách. Jednak je istota že nabíjačka nie je len-tak niekde v poli, ale je tam aj zázemie, a hlavne - je tam viac stojanov (v nastaveniach je ako základ apsoň 3 stojany a výkon 50kW+ !), a teda šanca že je tam dačo voľné je väčšia... A samozrejme iba UFC výkon (viete už z predchádzajúcich informácií čo je to UFC), žiadne 25kW pomalé stojany. Takto dajako by to mohlo na dlhých cestách v budúcnosti stabilne fungovať.
-
Pre SK a CZ existuje ešte aj EV
mapa.
Neskúmal som najnovší stav, ale dokážem pomocou nich asi v CZ priamo nabiť a zaplatiť na mnohých nabíjačkách. (Aj tu na SK, ale tu to nemá význam, tu to vyriešim lokálnou registráciou.) - Samozrejme takýto globálny prehľad zvládajú aj vstavané navigácie prémiovejších EV áut, ak daná značka poskytuje aj nabíjacie služby (píšem o nich ďalej), tak je vyriešené aj platenie na nich...
-
A najlepšie na koniec - táto stránka umožňuje prehľad nabíjania zdarma: https://www.mapotic.com/nabijim-zadarmo.
Neviem do akej miery to funguje, aktuálnosť tých údajov a tak, ale možno je to funkčné dobre, veď táto téma je veľmi zaujímavá a sledovaná...
Základný prehľad poskytovateľov nabíjania na SK.
Dvaja najväčší hráči + dajaký menší poskytovatelia. Oplatí sa preskúmať aj cenníky, ak sa ich
verejné nabíjačky
využívajú častejšie tak sa vyplatí už dajaký paušál...
Niektorí poskytovatelia umožňujú nabíjať aj čisto pomocou aplikácie, ani kartička netreba, občas sa
ale vyžaduje čip alebo kartička. Ono to nabíjanie čisto pomocou aplikácie je rizikovejšie, čo ak
stojan nemá práve konektivitu... S čipom to funguje aj tak. Niektorí poskytovatelia umožnia nabíjať
aj jednorazovo bez potrebnej registráccie (vyššia cena).
(POZOR - pridal som ďalej do článku aj malé info o dajakých zmenách! Ak ťa to zaujíma hneď, tak priamy odkaz na zmeny.)
-
ZSE Drive - odkaz na stránky a
mapa staníc
Spolu s GreenWay patrí k najväčším poskytovateľom nabíjania na SK, a má po celom Slovensku slušnú sieť nateraz. Nabíjať ide apkou, alebo kartou či RFID čipom. Alebo jednorazovo, bez registrácie, cez apku. S kartou či čipom od ZSE je možné nabíjať aj na Ionity Senec stanici! Mierne drahšie, ale nie ako v zahraničí... A v poslednej dobe aj na GreenWay staniciach. Cenové podrobnosti som neskúmal, ale podstatné je že to v núdzi (konečne) ide. -
GreenWay - odkaz na stránky a
mapa staníc -
toto platí
aj pre Poľsko!
Od konca roku 2020 má GreenWay domáci roaming na nabíjačkách ZSE! Takže s ich kartičkou nabijete aj na ZSE nabíjačkách, neskúmal som presné cenové podmienky (núdzovo určite OK). A POZOR - GreenWay vybudovalo zopár nových staníc pri Showroomoch daktorých predajcov áut, takže zasa sú tu novinky... Predajcovia áut musia ísť s dobou keď chcú predávať aj elektrické - napríklad Araver to tak urobil. Aj v Piešťanoch, aj v Novom Meste majú práve nabíjačku od GreenWay. Inak majú samozrejme slušne hustú sieť a nabíjať ide aj pomocou apky, aj pomocou kartičky. Aj jednorazovo bez registrácie.
A výhody? Napríklad roaming v Rakúsku - Smatrics, od 12/2021 aj roaming v CZ - ČEZ, a v mnohých iných krajinách - viac info o roamingu GreenWay. - Next-e / Mol Plugee - odkaz na
stránky a
mapa staníc
Next-e je projekt viacerých investorov EU. Majú zopár nabíjačiek (osobne skontrolované Piešťany, Nové Mesto nad Váhom) na čerpacích staniciach Slovnaft, firma to ešte rozbieha (ale nabíjačky pribúdajú!), ale má to mnohé výhody (popíšem). Asi to bude iba na čerpacích staniciach Slovnaft. Nabíjanie spoplatnené už, ale za DC sú rozumné ceny. (a hlavne za rýchle - nie je zaň vyššia cena!) Stačí mať aplikáciu a v nej registráciu (a pridanú platobnú kartu). Na AC ale nie sú tak výhodní. Názov samotnej služby nabíjania a aj aplikácie je teraz Mol Plugee. Odkaz na stránku, odkaz na aplikáciu v GooglePlay.
A čo je výhoda? (okrem toho že nemusím ani kartičky mať a do pár minút som bol zaregistrovaný a môžem nabíjať) - majú viaceré nabíjačky nie len hlavne tu na západe SK, ale aj v okolitých krajinách - CZ (hlavný ťah do Prahy), Maďarsko - veľa!, Chorvátsko, Slovinsko. Všetky ich vidím v apke či na mape, no a na všetkých nabíjam rovnako a za podobné ceny ako tu na SK... Myslím že sa pomocou nich dostanete aj k moru v pohode. Preto je dobré túto službu brať seriózne do úvahy. Na cestách a pri ultra rýchlom DC nabíjaní je to aj bez viazanosti výhodné. -
ejoin - odkaz na stránky a
mapa staníc
Hlavne kopa AC staníc - a sú zdarma *, aj po obciach kde iní poskytovatelia nemajú žiadne stanice! DC stanice sú za dobrú cenu aj bez paušálov (vraj občas nefungujú...), treba na ne ale kartičku od nich. Bez kartičky nabijem iba na AC (aplikácia a registrácia potrebná!).* (Tak už sa nám to kazí trochu, zdarma boli tie AC len do 1.10.2021 ako sa píše v maily ktorý som dostal 15.9. Potom za 0,19Eur/kW, čo nie je žiadna výhra, lebo 0,26 je DC... Ale ako sa hovorí - "Keď musíš, tak musíš", potom je každá nabka dobrá.)
-
Ionity - odkaz na stránky
(mapa staníc je priamo na ich hlavnej stránke)
Nateraz máme tu na SK jednu DC stanicu v Senci, ale to príde... Toto je sieť staníc EU automobiliek (+ nejaké kórejské), takže sa to rozbehne... Mimo iné je to veľmi hustá a funkčná sieť hlavne v celej EU! Na tej nabíjačke v Senci možno nabíjať aj kartou ZSE - majú dohodu. Inak ide nabíjať aj v zahraničí pomocou karty ZSE, ale drahšie. Po novom ale majú mnohé automobilky svoje vlastné kartičky na nabíjanie a práve na týchto Ionity nabíjačkách sa dá potom v zahraničí fajn nabíjať a využiť tam tú hustú sieť - píšem o tom ďalej...
Ďalej tu je zopár lokálných nabíjačiek. Zaregistroval som že tu máme aj dajaké (prevažne AC) stojany na ktorých sa dá platiť pomocou aplikácie spoločnosti Polyfazer, a bude toho asi viac. Zberatelia kartičiek si prídu isto na svoje... 🙂
(Obrázok zobrazuje tri kartičky s ktorými tu na SK pokryjete komplet svoje potreby na občasné vozenie. Ani paušál nie je nutný, takže to že ich máte v peňaženke "len tak pre istotu na cestách" vás nič nestojí.)
A v neposlednom rade je tu sieť nabíjacích staníc pri rôznych prevádzkach našich väčších obchodných
reťazcov - práve tu sa v budúcnosti očakáva nárast. Autá tam stoja, takže ideálne využiť ten čas na
(aspoň) čiastočné nabitie... A môže to byť aj fajn bonus za nákupy, aj keď nateraz je to bonus aj bez
nakupovania - sú prevažne zdarma.
Občas sú to iba AC stĺpiky, ale niektorí prevádzkovatelia majú aj DC stanice.
Celkom fajn zoznam nabíjacích miest pre Kaufland, Billa, Lidl a podobne vyšiel akurát na serveri
Môjelektromobil.sk -
https://www.mojelektromobil.sk/nabijacie-stanice-obchodne-retazce-plany-na-rok-2022/.
Malá aktualizácia - 08/2022!
Stalo sa zopár zaujímavých vecí, hlavne tu na SK, tak to sem poznačím:
- Lidl spoplatníl svoje nabíjačky... (zdarma je tak ešte hlavne Kaufland) Podmienky sú hlavne skomplikované faktom že treba pri každom nabíjaní nejaké Eurá zábezpeka z karty (a dlhšie im trvá kým ju znovu uvolnia), tú kartu treba vždy pred začiatkom nabíjania zadávať a tak... Ale idú použiť aj kartičky niektorých poskytovateľov, aby to bolo "normálne" a neplatil sa depozit. Inak ceny nie sú zlé. Sú spomenuté v odkaze v nasledujúcom bode. A výhoda bude hlavne že bude voľno... Čo ale musím ešte spomenúť je fakt, že Lidl nabíjačiek je zasa viac a nájdu sa aj na miestach kde sa to hodí, lebo iný poskytovateľ tam nie je...
- ZSE Drive má aktuálne už roaming po novom s Lidl-om, ale (vraj, alebo sa na tom pracuje) aj so Slovnaft-om - Mol Plugee! Detailnejšie o tom písal Môjelektromobil. A to je fajn, s jednou ZSE kartou teda dnes nabijem na SK v sieti ZSE, GreenWay, Lidl (Mol Pugee?). 👍 Nabíjačky Lidl-u sa už aj zobrazujú v mape ZSE Drive, tak isto sú tam aj nabíjačky GreenWay. Naopak - Moll Plugee ešte nie (27.8.2022)... Takže, až tam budú, bude to asi isté s tým roamingom.
- Ejoin narobil trochu starostí so svojim novým systémom registrácie a platenia za nabíjanie. Po novom sa snažia byť akási platforma pre nabíjacie služby (aj pre iných poskytovateľov, ak by mali záujem o vstup do toho systému), v praxi to je ale hlavne fakt že sa treba opätovne registrovať, zadať aj platobnú kartu a platba prebieha štýlom "kreditu" na konte. Ten si treba popredu nabíjať... Pre "občasného zákazníka" nateraz skôr otrava ako zlepšenie a napríklad moja kartička (aj celé konto) zostali nefunkčné a ani som o tom nevedel... O aktuálnom stave majú samozrejme informácie na svojej stránke.
- V hre je aktuálne už aj sieť čerpacích staníc OMV, so svojim riešením: OMV e-mobilita.
- A na koniec dačo pozitívne - naši poskytovatelia majú viac a viac roamingových partnerov, takže dajaké, nie časté, výlety a výjazdy do zahraničia sa dajú jednoducho vyriešiť bez zbytočných starostí s "SK kartičkami"...
A ako na to u našich "susedov" a ďalej?
Niekde sa oplatí miestny poskytovateľ, niekde v pohode stačí globálny EU poskytovateľ (ak tam je), a v Maďarsku ste napríklad s Mol Plugee ako doma... No a v neposlednom rade je tu roaming tých našich poskytovateľov (keď už máte ich kartičku pravda...). Neskúmal som ešte ani detailne platenie / potrebné registrácie pre jednotlivých tu spomenutých poskytovateľoch. Občas to ide využiť aj jednoducho pomocou jeho aplikácie, registrácie v nej (a asi aj pridania karty), občas môžu na aktiváciu nabíjania ale vyžadovať čip! K tejto téme nemám dajaký extra prehľad, tieto informácie tu sú iba taký základ.
Celé to v poslednej dobe pomenili niektorí výrobcovia áut ktorý sa už spamätali a dávajú ku svojim autám vlastné nabíjacie služby (+ kartičky). Pomocou nich sa dá nabíjať zvyčajne v celej EU (a teda aj tu na SK) za ceny ktoré sa dajú akceptovať. A podporujú aj viacero prevádzkovateľov nabíjačiek v danej krajine... Takže je hodne starostí s registráciami ušetrených. Ale často je potrebné platiť paušál. Alebo, ako som zistil z podmienok a taríf od Škody - ceny sú hodne vysoké bez mesačného paušálu... V podstate tak odpadá iba starosť o to, komu patrí nabíjačka, ale využiť to (bez paušálu, občasne) má zmysel iba na nejakých nie častých jazdách do zahraničia. Tak isto to ide zjednodušiť pomocou niektorých služieb čo som spomenul vyššie (Plugsurfing, Chargemap a podobne).
Aktuálne čo viem podporujú vlastné nabíjacie služby / kartičky u nás tieto automobilky (ale neskúmal som
to dajako podrobne, nebudú tu všetky):
- Volkswagen so svojou službou We Charge.
- Kia so svojou službou KIA Charge.
- Hyundai so svojou službou Charge myHyundai.
- Mercedes so svojou službou Mercedes me Charge.
- BMW so svojou službou BMW Charging.
- Škoda so svojou službou Powerpass.
A čo sa týka toho spomenutého roamingu:
- GreenWay bližšie info na tomto odkaze. Majú rôzne ceny, na tom odkaze sa to dá
preveriť aká konkrétna bude podľa krajiny a konkrétneho poskytovateľa tam. Prekvapili ma vcelku
prijateľné ceny, aj pri základnom nulovom paušále. Na dajaký výlet raz za čas je to v pohode, v rámci
toho že som bez starostí...
- ZSE Drive informácie o svojom roamingu v zahraničí majú na svojej stránke vo FAQ
časti. Na rozdiel od GreenWay majú cenovú politiku inak - platí sa za hodinu nabíjania!!
POZOR na jeden zaujímavý fakt - v zahraničí potrebujete na spustenie nabíjania
vo vôčšine pŕipadov kartičku, nestačí iba aplikácia! Takže si ich na dovolenku nezabudnite
doma...
A poďme na samotný prehľad:
EU:
- Ionity - ako som spomenul, je to globálny poskytovateľ pre celú EU. Kartičky (teda registrácie) mnohých výrobcov áut, ktoré (konečne) začínajú poskytovať k elektrickým autám, idú práve na ich službách v rámci EU. Ale v pohode ide použiť aj pre "ostatných užívateľov" - stačí použiť aplikáciu. Cena je ale až 0,79centov za kW na UFC DC (ak nie je registrácia), a to je veľa... Nič menej ako súčasť predplatených služieb je cena v pohode, hlavne ak sa toto riešenie často používa a zaplatí sa aj dajaký paušál.
Česko:
- ČEZ -
odkaz a
mapa
(Od decembra 2022 má s nimi roaming GreenWay! Takže s GreenWay kartou tam v pohode nabijete...) - PRE - odkaz a mapa
- E.ON - odkaz a mapa (aj tu funguje GreenWay roaming)
- AXIGON - toto nie je vlastne poskytovateľ nabíjania, ale prečo som to tu teda spomenul? Umožňuje zaujímavú vec... Ako spoločnosť ktorá poskytuje "výhodnejšie ceny tankovaní" dokázali v podstate nemožné - majú kartičku s ktorou nabijete skoro kdekoľvek - teda na všetkých nabíjačkách všetkých troch tu spomenutých spoločností v CZ (ČEZ, PRE, E.ON) a za dosť výhodnejšie ceny ako je základ pre neregistrovaných... Služba sa volá - Energo karta pre mobily a na samotnom odkaze sa dozviete viac. Neskutočne to zvyšuje komfort keď človek nerieši komu patrí nabíjačka a platby na nej. Palec hore za toto. 👍 Ale platí sa za to a oplatí sa to samozrejme hlavne firmám.
- + tam má dajaké nabíjačky Mol Plugee (hlavná trasa na Prahu), ceny a podmienky ako na SK
Maďarsko:
- Mol Plugee - tak ako na SK tak táto služba funguje aj v Maďarsku. Veľmi hustá sieť
nabíjačiek, Mol je tam domáca firma...
A ďalšie informácie sú napríklad v tomto článku: https://www.mojelektromobil.sk/elektromobilom-do-madarska-v-roku-2022-tu-najdete-informacie/
Poľsko:
- GreenWay - je to ten istý poskytovateľ čo na SK! Takže stačí Sk registrácia a kartička.
Rakúsko:
Najskôr odkaz na jedno združenie, možno sa to hodí: elektromobilitaetsclub
Dvaja veľký poskytovatelia (s oboma má roamingové dohody GreenWay - RFID kartička na aktiváciu nabíjania
nutná!):
Slovinsko, Chorvátsko:
- Mol Plugee aj tam má dajaké stanice, a dosť. Podmienky a ceny ako tu na SK aj tá istá apka.
- Elen - (odkaz), treba používať ich aplikáciu.
Viac informácií o tom ako je to po cestách do Chorvátska nájdete v tomto článku: https://www.mojelektromobil.sk/elektromobilom-na-dovolenku-do-chorvatska-v-roku-2022/
Nemecko:
- EnBW - odkaz, mapa je tam k dispozícii
Odporúčaný poskytovateľ pre tých čo jazdia do Nemecka, podľa mapy má staníc dosť... Stačí aplikácia v
mobile (na tej stránke je hneď na ňu odkaz), ba dokonca pri žiadosti o vydanie kartičky do zahraničia sú
problémy, takže "treba používať iba aplikáciu!".
Prípadne aj Plugsurfing služba tam má výbornú podporu vraj, no a majitelia áut z nemeckej produkcie s
vlastnými kartičkami (od výrobcu auta) sú tam v pohode pravda...
Ďalšie krajiny som neskúmal (a že ich ešte v Európe máme...).
Zdá sa vám to celé dajaké zložité?
(Obrázok ukazuje nainštalované aplikácie v mobile užívateľa elektro auta... 🙂)
No, nie je to úplne najintuitívnejšie a "bez starostí", ale v praxi to nie je také zlé... Elektro auto je najvhodnejšie ako auto do mesta a okolia (respektíve do rádiusu svojho dojazdu). Ak máte doma prístup aspoň k zásuvke, tak nič z tohoto tu popísaného nepotrebujete... Iba ten nabíjací modul čo bol k autu s koncovkou na 230V. Ak jazdíte častejšie (aj viac krát cez deň) tak možno dajaký 11kW Wallbox treba dokúpiť do 400V zásuvky a je to (bohužiaľ kvalita stojí nad 400Eur!). Prečo kúpiť WallBox som popísal vyššie. Pre okolie mimo dojazd vám stačí jedna registrácia (možno dve) ak by bolo treba dajaké DC občas. Tých pár nabíjačiek si nájdete v apkách poskytovateľov a pohoda. Tu na západe Slovenska ich majú všetci poskytovatelia dosť...
Ak sa jazdí po celej SK tak ZSE, GreenWay, Mol Plugee a Ejoin pokryjú s istotou všetky potreby (a prejazdíte tak celé Slovensko aj so starším autom s dojazdom len nad 100km). Ak sa jazdí autom s dojazdom 300-400km tak určite to vykryje aj jeden poskytovateľ.
Zahraničie už je horšie. Zlepšilo sa to, ale stále to je trochu komplikácií občas. Ale nie je problém sa dozvedieť na rôznych fórach aká je tam aktuálna situácia, čo je najvýhodnejšie pre danú krajinu a podobné rady skúsených užívateľov elektro áut, ktorí už bežne dnes jazdia po Európe. Ak máte šťastie a auto "slušnej značky" tak môžete mať k nemu už spomenutú kartičku + službu priamo od predajcu a tým pádom vybavenú väčšiu časť Európy. Prípadne to raz za rok prežijete na Ionity staniciach - zaplatíte trochu viac, ale máte ich dosť všade a sú rýchle.