obrazok-e-Niro

Krátka jazda s predvádzacím vozidlom Kia e-Niro

(Článok vydaný 9.2020)
Návrat na úvodnú stránku


Bola možnosť krátkej jazdy na predvádzacích vozidlách Kia (aj elektrických), no a to som si ako fanúšik (nie fanatik) elektropohonu nemohol nechať ujsť...


Jazdu som si teda vyskúšal. Vybral som si e-Niro lebo to beriem ako auto z TOP 3 "normálnych" elektromobilov (Tesla to je kapitola sama pre seba v tomto, prémiovky od Audi či Porsche tak isto, tie tu ani nerátam). Mám skúsenosti s e-Up (najlepšia motokára do mesta v tej cene), takže už to nebol taký "waw" efekt, vlastnosti elektrického pohonu poznám, tak som sa snažil precítiť ako ten pohon funguje na aute úplne inej (hodne vyššej) kategórie.
Auto rozhodne nesklamalo, veď ani nemalo prečo. Auto tejto triedy už nebude žiadna krabička do mesta (bez urážky, to je super vlastnosť v preplnených mestách a ich zápchach), takže jazdné vlastnosti na bežné vozenie sú výborné, samotný pohon (pre 21. storočie) ani nehovorím, takže bolo to príjemné ako som očakával. Hmotnosť bola trochu cítiť na reakciách na zatáčanie, veď sú tam aj riadne batérie. Rekuperácia výborná, auto by v kľude jazdilo pomocou jedného pedála tak ako sa na elektro patrí (len by som potreboval trochu viac zvyku na tú silu, predsa len som z toho za 3 mesiace dajako vypadol, ale aj tak sa mi to skoro darilo, myslím že ak by som ho mal na týždeň tak by som to po jednom dni vychytal...) . Akceleráciu sme ani dajako neskúsili, netreba, ale už na malom plyne (par don - akcelerátore) tam bola 90 tka raz dva aj bez toho aby som poriadne pridal, ten výkon a trvalý krútiak tam jednoducho sú a pružné zrýchlenie je príjemné aj pri normálnej jazde... Udržať 50 či 70 je na začiatkoch aj umenie, to je tak tiché všetko že sa človek ani nemá čoho chytiť aby to sluchom odhadol (to chce zasa trochu viac praxe, po čase to ide, aj elektro má svoje zvuky, teda skôr šumy). Ovládanie (množstvo tlačidiel) je možno na prvý pohľad menej moderné (oproti obrovskému dotykáču), ale za mňa plus, hneď ako by som sa naučil na čo ktoré je tak by som to ovládal aj po slepiačky hmatom, nemusel by som triafať na display.... A každá funkcia je dostupná na pár istých klikov (mi to pripomína podobnú filozofiu ako má Garmin na svojich športových hodinkách, veď skúste za jazdy, teda počas športovej aktivity, dačo triafať na display... No a preto majú 5 tlačidiel, to je istota - osobná skúsenosť.). A celkovo mi nevadí keď to auto vo vnútri vyzerá v podstate ako spaľovacie a nie ako dajaké futuristické, aspoň si človek ľahko zvykne, respektíve aspoň si nemusí zvykať na veľké novoty. Veď podstata jazdy zostáva rovnaká, akurát sa menia požiadavky na dajaké informácie (teplota ani otáčky ma nezaujímajú veru). No a dojazd (pri batérii len nad 80%) skoro 400km, to je sen, žiadny stres a neustále prepočítavanie dojazdu a potrebnej cesty. Kto to kedy bežne prejazdí do večera (a večer šup na kábel ak je možnosť, stačí aj 230V). To je auto s ktorým obehnem aj celé Slovensko v pohode (veď to aj zopár majiteľov o ktorých viem bežne robí...), lebo do 150km aspoň 50kW DC nabíjačky máme a oddych po dajakých 200km neškodí, naopak, prospeje. Nie nadarmo je to jedno z najobľúbenejších áut s elektrickým pohonom. A na rozdiel od Hondy e napríklad nemám pocit že sedím na batériách, naopak okrem toho pocitu z pohonu ani neviem že tam batérie sú.
Takže toto je moje krátke hodnotenie krátkej jazdy. 🙂 Týždenné testovanie by som zhodnotil na hodne dlhší text veru...

A mimochodom (bola to moja prvá skúsenosť s digitálnym kokpitom) - ručičkový ukazovateľ rýchlosti má dačo do seba stále - podľa polohy ručičky ja ľahko (aj periférnym videním pri pohľade dopredu na cestu) odhadnem rýchlosť. Tu som musel častejšie kontrokovať tú digitálnu hodnotu. Head-up display to pravda rieši. Ale zaujalo ma to, pokrok mnohé veci mení...